Laatste nieuws

Voor je het weet, rijd je als Ken Block

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 24 maart 2016

Ford Focus RS (26)

De Focus RS overstijgt de hete hatchback, het is een super hatchback. En de Drift Mode is vooral om te show boaten.

Toen Ford met de ontwikkeling van de Focus RS begon, had het de volgende doelstellingen: hij moest zonder meer de zegen krijgen van professionele piloten, hij moest de mindere goden flatteren en elke bestuurder het gevoel dat hij een stuk beter kan rijden dan hij dacht. Ken Block, de dwarse keizer der bandenrokers, heeft meegeholpen de nieuwe Focus RS op punt te zetten.

Ford Focus RS (20)

De eerste rijindrukken, in het achterland van Valencia, waren goed, heel goed. Hij ziet er ietsje kalmer uit dan de voorwielaangedreven vijfpitter van 2009 en heeft een minder hard onderstel. Hij heeft nu vijf deuren, maar verraadt met zijn achterspoiler, 19-inch wielen, splitter en gapende luchtinlaten voorin dat hij op een hoge positie mikt in de rangen der potente hatchbacks. Niets aan die attributen is overbodig: dankzij de aerodynamische hulpstukken ondervindt de nieuwe RS geen opwaartse druk op hoge snelheid en kun je langdurig de zweep over de 350 pk turbomotor halen zonder dat hij oververhit raakt.

Voor het eerst heeft een Focus RS vierwielaandrijving, dat moest wel, want tegen het hoge vermogen zou alleen een sper in de vooras niet opgewassen zijn.

Ford Focus RS (43)

De eerste verrassing bij het wegrijden is de mooie loopcultuur van de motor, met dank aan Cosworth, dat de cilinderkop heeft bewerkt. Het is echter ook een eersteklas sportbeest met niet zo’n mooie uitlaatroffel als de vijfcilinder, er komt echter wel veel snoepgoed voor de oren uit het vooronder en die twee dikke pijpen achter. Het is dezelfde motor als je in de nieuwe Mustang kunt vinden, maar ik had de sterke indruk dat hij in de RS wat lustiger in het hoge toerengebied is.

Ford Focus RS (33)

Je zit lekker in de Recaro’s en de RS doet meteen wat met je: je gaat als een jager op zoek naar prooi, een setje mooie bochten, een collega in ook een RS – om in te halen – of iets van nog zwaarder kaliber. Hij geeft immens veel vertrouwen en voor je het weet, rijd je als ….Ken Block. Met zijn lage-sectie banden leest hij de weg als een speurhond, waardoor je een uitstekend contactgevoel hebt, en je vertrouwen gemakkelijk naar lichte overmoed wil bewegen.

Trekkracht in overvloed, de RS heeft een overboost functie waarin het koppel tussen 2000 en 4000 toeren 15 seconden naar 470 Nm mag pieken, genoeg om hem in 4,7 seconden van 0 naar 100 te katapulteren. Hij heeft een gemakkelijk werkende launch control om je daarbij een handje te helpen – en je kunt het gas er fijn ophouden als je de pook van I naar II mikt.

Ford Focus RS (29)

Hij stuurt heel goed, schakelt snel en precies en bouwt zo razend snel tempo op, dat je even je gevoel voor de ideale remafstand moet herkalibreren. Niet dat de remmen onvoldoende zijn, de geventileerde Brembo’s met voor vier zuigers per klauw zijn uitstekend tegen hun taak opgewassen, maar de Ford komt een stuk sneller op de hoeken af dan je verwacht.

Ford Focus RS (16)

Je hebt vier standen waarin je het elektronische zenuwstelsel van de RS kunt zetten. In Sport gaat de gasklep versneld open, komt er meer gewicht in de besturing en begint de viercilinder iets vervaarlijker te grommen tegen de wereld om hem heen. In standje Track krijgt de tractiecontrole de opdracht zich nergens meer mee te bemoeien en wordt de demping 40% straffer. Dat kun je overigens altijd inschakelen. En dan heb je ook de veel gehypete stand Drift. Daarin maakte de RS op een speciale manier gebruik van torque vectoring op de achteras – hij is in staat het aandrijfkoppel tussen beide wielen fors te variëren. Als je van plan bent voor je vrienden met hun iPhones een setje kostbare Michelin Michelin Pilot Super Sport’s op te roken dan doe je dat als volgt. Je begint een grote cirkel te rijden, van pakweg een meter of tien, twaalf in diameter, in de eerste versnelling. Als je zo op laag tempo aan het cirkelen bent, geef je plotsklaps een flinke stamp op het gas. Het vierwielaandrijfsysteem stuurt dan een groot deel van alle trekkracht naar de achteras , en daar wordt het grotendeels naar het buitenste achterwiel gedirigeerd(maximaal 70% van het totale koppel) . Het gevolg is dat de RS stante pede in een drift wordt gesmeten en je hoeft alleen maar het gas er op te houden en niet al te veel tegen te sturen om hem vele minuten lang in die drift te houden en de wereld in een wolk van rook te hullen. De software ‘weet’ dat de drift goed is ingezet en vermindert de hoeveelheid koppel naar het buitenste wiel, maar blijft het wel iets meer ‘geven’ om de drift te handhaven. Waar het goed voor is? Welbeschouwd helemaal nergens voor, het is eigenlijk vooral om te show boaten.

Ford Focus RS (28)

Heb je wat aan de stand Drift op het circuit? Ja, dat wel, als je hebt ingestuurd en een flinke overdosis gas geeft, zorgt de elektronica er onmiddellijk voor dat de RS zijn kunstje doet – zo veel mogelijk koppel naar één achterwiel sturen – maar hij heeft wel wat hulp nodig, in de zin dat je een behoorlijke entreesnelheid moet hebben en de auto enigszins uit balans moet brengen.

In de stand Track ben je veel sneller, al moet je wel oppassen uit het onderstuur te blijven: de voorbanden hebben het zwaar door het harde remmen en het brute optrekken en krijgen het op het circuit al snel te kwaad door de grote warmteontwikkeling: netjes en strak rijden, dan houd je de RS in topconditie en is hij het rapst.

Ford Focus RS (39)

Grote prestaties zijn alleen te realiseren met grote hoeveelheden brandstof. Op de snelweg kon de RS goed een kruissnelheid aanhouden van 120 km/h met een verbruik van gemiddeld 1 op 11, maar tijdens een partijtje trappen in de bergen ging het richting 1 op 4 en op het circuit zelfs 1 op 2.

Ik moet de Golf R nog rijden, maar de Focus RS is zo’n fijne en met verstand en ervaring gepolijste pretmachine, dat ik de kans heel hoog acht dat hij de beste hete hatchback van het moment is. Eigenlijk doen we hem met die titel te kort, beste super hatchback is beter.

TEKST Ton Roks

FORD FOCUS RS
MOTOR 2,3-liter EcoBoost viercilinder met turbo
VERMOGEN 350 pk bij 6000 min-1
KOPPEL 440 Nm tussen 2000 – 4500 min-1 (470 Nm bij overboost)
TRANSMISSIE zestraps handbak, vierwielaandrijving met elektronisch gestuurde koppelverdeling en torque vectoring voor en achter
REMMEN bekrachtigd, geventileerde schijven voor en achter, voor met vierzuigers per klauw  BANDEN 235/35/19 Michelin Pilot Super Sport
TOPSNELHEID 266 km/h
0- 100 KM/H in 4,7 sec.
PRIJS € 50.000 (NL), vanaf € 39.300 (B)


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Jaguar XE, zo hoort het

Volgend bericht

Renault 40CV NM: Franse revolutie




Uitgelicht

Jaguar XE, zo hoort het

De Jaguar XE bevalt zo goed dat hij in (onze) prijzen is gevallen. Naar de finale testsessie voor de Auto van het Jaar...

24 March 2016

Webdevelopment