Laatste nieuws

VW UP GTI, een overdekte stadskart

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 8 mei 2018

Hij riep meteen herinneringen op aan lang geleden, toen ik voor het eerst in een Mini Cooper S reed. Zo veel pret, in zo’n compact pakket. Een muis die zodanig energiek weet te brullen dat de kat het op een rennen zet. Het gaat niet om de grote getallen bij de Up GTI, het vermogen is ‘maar’ 115 pk en het koppel komt niet hoger dan 230 Nm. De acceleratietijd van 0 naar 100 km/h is 8,8 seconden en de top ligt op 197 km/h – geen stof voor het Guinness Book of records dus.

Wat veel belangrijker is, is het gewicht en dat is slechts 997 kilo. Die 115 pk zijn meer dan genoeg om de Up GTI tot een kwieke presteerder te maken en je interesse te wekken, en het lage gewicht voegt daar nog een dimensie aan toe. Hij accelereert gretig en produceert daarbij een kranige roffel. Hij munt uit door agiliteit, je schiet door een stad heen als een rat door de riolering. Met zijn prijs van € 19.430 is hij bijna drie mille duurder dan een Up TSI met 90 pk, een flinke stap in dat segment, maar dat maakt hem nog niet duur: het instaptarief voor een Abarth ligt een flink stuk hoger.

Dat de Up GTI qua absolute cijfers geen superpresteerder is, doet er weinig toe. De wijze waarop hij zijn bescheiden sportieve vermogens presenteert is dermate stimulerend en vermakelijk dat hij grote GTI’s qua rijplezier gemakkelijk benadert – en misschien wel naar het tweede plan verwijst als het om dagelijkse genietbaarheid gaat. Het onderstel heeft zijn grenzen, maar de driecilinder motor heeft veel kracht onderin dan je op basis van zijn 999 cm3 inhoud zou verwachten, de zesversnellingsbak schakelt fijn snel, hij luistert prima naar het stuur, het interieur is van VW’s bekende kwaliteit en hij draagt een fraai tenue dat aan de eerste Golf GTI doet denken. Met voldoende sportieve accenten om aan te geven wat je voor vlees in de kuip hebt, maar zonder te overdrijven. Is hij sneller dan een Golf GTI? Zeker niet. Leuker dan een Golf GTI? Niet op de grote wegen, maar wel in een stedelijke omgeving. Daar ontpopt hij zich tot een overdekte stadskart en is antwoord een volmondig ‘ja’.

Ton Roks

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Clacx-on! Cars & Coffee, maar dan online

Volgend bericht

Rolls-Royce Cullinan: Effortless Everywhere




Uitgelicht

Clacx-on! Cars & Coffee, maar dan online

Twee enthousiasten hebben Clacx-on! in het leven geroepen, een online platform waarop autoliefhebbers elkaar kunnen ontmoeten....

7 May 2018

Webdevelopment