Laatste nieuws

Waar is Tan’s Stromliniënwagen gebleven?

Alle reportages / 20 april 2015

SCAN0430_001

Enkele Nederlandse enthousiasten zoeken al geruime tijd naar de unieke Mercedes Stromliniënwagen die in 1935 door de Indische Nederlander Tan (zie foto boven) werd gekocht, maar al tientallen jaren niet meer te traceren is.

De eerste vermelding van deze bijzondere Mercedes is te vinden in een tijdschriftartikel uit 1935 met de titel ‘De Mercedes van de mr. Tan’. De auto waarom het gaat is een 500 K met een fraaie stroomlijn carrosserie, een zogenaamde Spezial Stromliniënwagen, op verzoek gebouwd voor de Indische Nederlander Tan Tjoan Keng, die van plan was er grote reizen mee te maken.

P1050736-7

De imposante Mercedes, 5,5 meter lang, 1,92 meter breed en voorzien van een vijf liter achtcilinder-in-lijn met compressor, had extra tanks aan boord – ondergebracht in de voorschermen – waardoor hij in totaal 180 liter benzine mee kon voeren. Tan had bovendien zitplaatsen laten aanbrengen die konden worden neergeslagen zodat ze een bed vormden. Zijn Spezial Stromliniënwagen had zelfs een noodtoilet, vier ingebouwde thermosflessen, afsluitbare kasten voor bagage en onderdelen, twee reservewielen, twee accu’s en een geheime bergplaats voor revolvers en geweren, naar verluidt voor de jacht.

SCAN0445_001

Tot diegenen die zich afvragen wat er van de auto is geworden, behoort Hwan Tan, een kleinzoon van Tan Tjoan Keng. Een lid van het gelegenheidscollectief van speurders is taxateur Frank Bolsenbroek, hij schreef geruime tijd geleden over Tan’s 500 K in het blad De Zilverster  van de Mercedes-Benz Club Nederland, dat naar aanleiding van een artikel in het blad Klassiek & Techniek.

Bolsenbroek zegt: “Als Spezial Stromliniënwagen is de 500 K van Tan een zeer zeldzame en historisch belangrijke Mercedes. Wat het tot een heel specifiek exemplaar maakte, was niet alleen de stroomlijncarrosserie, maar ook de schuin geplaatste grille, dat was echt héél bijzonder in die tijd.”

SCAN0449_001-2

Mercedes-Benz in Stuttgart geeft de volgende informatie over de auto van Tan: “Deze Mercedes-Benz 500 K Spezial Stromliniënwagen (W 29) van 1935 is een unieke auto, gebouwd door een speciale productie-eenheid in Sindelfingen, onder leiding van Hermann Ahrens, voor een klant uit Nederlands-Indië. Het carrosserieontwerp is een tussenstap ten opzichte van de 500 K Autobahnkurier en de aerodynamische 540 K Stromlinienwagen.”

P1050732-3

Tan behoorde tot een zeer welgestelde Chinese familie die zich bezighield met de exploitatie van grondstoffen uit Java. In de jaren ’30 studeerde hij Colonial East Indian Law aan de universiteit van Leiden. Dankzij die rijke achtergrond kon Tan in 1934 bij Garage Rooyakkers in Oestgeest een order plaatsen voor de meest dure Mercedes die er toen was, de 500 K. Hij bestelde hem met een uniek koetswerk dat aan zijn persoonlijk reisbehoeften was aangepast. In die tijd was Duitsland bezig met de aanleg van een netwerk van snelwegen, en Mercedes had een speciale afdeling opgericht die zich onder leiding van Hermann Ahrens richtte op de ontwikkeling en bouw van speciale stroomlijncarrosserieën, voor snelle ritten op de nieuwe Autobahnen. De zeldzame Autobahnkuriers waren daar een resultaat van.

P1050731-2

Tan had ambitieuze reisplannen met zijn Mercedes 500 K Spezial Stromliniënwagen. Vanuit Stuttgart reed hij ermee via Spanje, Noord-Afrika en Turkije het oosten van Europa in. Door de slechte wegen liep de Mercedes ongevalschade op in Turkije, maar die is gerepareerd geworden en waarschijnlijk heeft de eerst ivoorwitte auto (Elfenbein) bij die gelegenheid zijn donkere lak gekregen.

Mercedes 500 K Stromlinienwagen Tan

Op een zeker moment zijn Tan en de auto teruggekomen naar Nederland, maar in 1938 is de Mercedes verscheept naar Indonesië, waar Tan toen zelf ook verbleef. Na de tweede wereldoorlog verscheen de Mercedes opnieuw ten tonele, in Nederland. In 1949 bood garage Rooyakkers, waar Tan de auto besteld had, hem te koop aan in De Auto, het blad van de KNAC, voor een prijs van 16.000 gulden. Het is onbekend of de auto toen is verkocht. In elk geval dook hij in 1951 weer op als te koop zijnde, andermaal via een advertentie in De Auto.

SCAN0450_001-1

De laatst bekende verkoper van Tan’s 500 K Spezial Stromliniënwagen is Garage Schulpweg in Aerdenhout, een bedrijf dat helaas niet meer bestaat. Daardoor is de advertentie van 1951 het laatste bruikbare spoor van de unieke Mercedes. Tan zelf kwam in 1958 terug naar Nederland en vestigde zich kort daarop in België waar hij 1980 overleden is.

SCAN0451_001

Herman van Oldeneel, een van de speurders naar Tan’s Mercedes: “Vanaf 1951 weten we niet wat er met de auto is gebeurd. Ook de familie is er erg benieuwd naar. Ik acht het onwaarschijnlijk dat de auto nog bestaat, maar het is niet uit te sluiten. We willen dit mysterie graag oplossen en weten wat er van deze Mercedes is geworden. We hebben er geen enkele financiële intentie mee, ons enige doel is de gehele historie van deze Mercedes in kaart brengen, want het is zeker een van de meest bijzondere auto’s die ooit in Nederland heeft rondgereden.”

P1050741-12

Lezers die over foto’s van de Mercedes beschikken, bij voorkeur van na 1951, en die informatie over de auto hebben, worden verzocht contact op de te nemen met Herman van Oldeneel via emailadres h.van.oldeneel@hetnet.nl.

 

 

 


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Gentlemen’s express & luxury liner

Volgend bericht

In de bandensporen van Bonnie & Clyde




Uitgelicht

Gentlemen’s express & luxury liner

Een gevoel van welbehagen, dat is het eerste dat bezit van je neemt als je in de stuurmansstoel van Renaults nieuwe Espace...

8 April 2015

Webdevelopment