Laatste nieuws

Waterstralen bij Auto Classica

Alle nieuwsberichten / 4 oktober 2014

DSC_6236

De bekende autorestaurateur Tito Rubbio is erg enthousiast over het waterstralen van auto’s, een relatief nieuwe techniek die hij ondermeer gebruikte voor de BMW 507 die Octane in zijn vorige editie portretteerde.

Rubbio heeft nu bij zijn bedrijf Auto Classica een verzamelpunt ingericht, waar men carrosserieën of plaatdelen van auto’s kan brengen, om ze twee weken later perfect gestraald terug te ontvangen. Tito Rubbio: “Ik heb erover gedacht om zelf een waterstraalinrichting hier in Nederhorst ten Berg neer te zetten, maar het is een nogal luidruchtig proces, dat om allerlei aanpassingen aan mijn pand vraagt, vandaar dat ik voor deze optie heb gekozen. Ik zorg ervoor dat de koetswerken of delen naar WWT in Italië worden gebracht en keurig terugkomen.”

De techniek van het waterstralen is al geruime tijd bekend, maar vooral voor het grovere werk. Het Italiaanse bedrijf Water Works Technology heeft hem echter verder ontwikkeld zodat de techniek ook voor delicaat straalwerk bruikbaar is. Hij werkt met 3200 bar druk, maar dankzij een speciale, wervelende straalkop, kan een carrosserie perfect van zijn lak en alle ongerechtigheden ontdaan worden zonder het metaal te verzwakken.

Het reinigen van een carrosserie met een dergelijke techniek kost gemiddeld tussen de € 2500 en 3000 per auto. “Dat is kostbaarder dan zandstralen”, geeft Rubbio onmiddellijk toe, “maar uiteindelijk ben je voordeliger mee uit, want de nabewerking van de carrosserie kost je véél minder tijd. Als er geen reparaties nodig zijn vanwege roest of schade, kun je bijna meteen gaan schuren en spuiten, want echt alles is van het metaal af, de auto ziet er uit zoals hij nieuw in de fabriek was, voordat hij gespoten werd. Als je met zand straalt, krijg je een koetswerk nooit helemaal schoon, je moet er nog coating afsteken, sporen van het stralen wegwerken en soms ook vervormingen repareren, die door de warmte van het zandstralen zijn veroorzaakt. Bij waterstralen is dat allemaal niet aan de orde. Je kunt er bovendien mee op plekken komen, die je met zandstralen niet goed kunt bereiken”.

Meer info via +31294257284.

 


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Strada e Corsa, ora con la fotografia

Volgend bericht

Carel reed wild weg, hij drifte met de Jeep door het zand, en ik viel eruit




Uitgelicht

Strada e Corsa, ora con la fotografia

Het bekende restauratiebedrijf Strada e Corsa, geleid door de broers Lennart en Jurriaan Schouwenburg, heeft een showroom...

4 October 2014

Webdevelopment