Laatste nieuws

Wereldrecord’s maskeren stagnerende markt

Ton Roks / 11 oktober 2016

jaguar-d-type-4

Topprijzen in het weekeinde van Pebble Beach, maar ook donkere wolken voor de zon: veel auto’s bleven achter of daalden.

Vier dagen lang zijn auto’s geveild door diverse veilinghuizen in Monterey, rondom het concours op Pebble Beach en de races op Laguna Seca, en er is voor $ 345 miljoen aan auto’s en motorfietsen afgehamerd. Dat is forse minder dan verleden jaar, toen er voor $ 397 miljoen werd verkocht en héél veel ten opzichte van de $ 464 miljoen van 2014. Er kan gerust gezegd worden dat de totaalopbrengst omlaag is getuimeld: het is de grootste duik naar beneden sinds 2003.
De val is zelfs een stuk erger dan hij lijkt, want het verkooptotaal wordt sterk geflatteerd doordat er een behoorlijk aantal heel exclusieve topstukken ter veiling kwam. Zeven daarvan brachten meer dan $ 10 miljoen op en waren samen goed voor de 32% van het verkooptotaal van Monterey. De conclusie is gerechtvaardigd dat de exclusieve stukken prima blijven presteren. Er werden zelfs nieuwe records geregistreerd voor de duurste Britse, Amerikaanse, Franse en vooroorlogse auto.

Buiten die topstukken hadden de veilingmeesters het moeilijk, het bieden verliep traag en volgens Hagerty was het percentage geslaagde verkopen nog nooit zo laag sinds 2000. Verleden jaar werd nog 72% verkocht van alle auto’s boven de $ 100.000, dit jaar was het slechts 57%, een daling van 15%.
Volgens een prijsanalyse van Hagerty waren de betaalde bedragen voor het merendeel van de auto’s alleszins redelijk en het bedrijf concludeert dan ook dat de kopers een veel betere voeling met de momentele, bijgestelde marktwaarden hebben dan de verkopers, die voornamelijk te hoog inzetten. Het is duidelijk dat de kopers geen te hoge prijzen meer accepteren, uitgaande van een vanzelfsprekende toekomstige waardeontwikkeling. Dat is overigens ook het geval met auto’s beneden de $ 50.000, maar daarbij werd nog wel goed verkocht, het percentage was ‘slechts’ 3% lager dan verleden jaar.

ford-gt40-mki
Deze Ford GT40 MkI, een van de 31 die voor de openbare weg zijn gebouwd, werd verkocht voor $ 2,9 miljoen

Bij de jonge klassiekers verliepen de verkopen stroef, met als uitzondering de Ford GT’s en de (twee) LaFerrari’s . Ferrari’s doen het niet meer vanzelfsprekend goed, de prijzen die voor Daytona’s, een 275 GTB en 330 GTC betaald werden, waren niet hoger dan het niveau van enkele jaren geleden.
De minste last van de stagnerende markt hadden, volgens analist Hagerty, de auto’s uit de jaren ’50, ’60 en ’70. Daarvan werd 58% verkocht, een veel beter percentage dan de rest. Daarvoor werden nog wel prijzen betaald boven de marktwaarde, aldus Hagerty, vooral in de segmenten onder de $ 100.000 en boven de miljoen.

shelby-cobra
De eerste Cobra die Carroll Shelby bouwde, geveild voor een fabelachtige $ 13,75 miljoen, een recordprijs voor een Amerikaanse auto

Twee van de nieuwe wereldrecords werden gescoord bij RM Sotheby’s. Het hoogste bedrag ooit op een veiling betaald voor een Britse auto staat nu op $ 21.780.000, voor de Jaguar D-type die in de 1954 de 24 Uren van Le Mans won.
De duurste Amerikaanse auto is vanaf heden de Shelby Cobra van 1962, met chassisnummer CSX2000, de allereerste die Carroll Shelby bouwde. Hij ging voor $ 13.750.000 naar een nieuwe eigenaar.

alfa-romeo-2900-b-lungo
Het Italiaanse equivalent van de Bugatti Atlantic: deze beeldschone Alfa Romeo 2900 B Lungo met koets van Touring en afkomstig uit de collectie van Sam en Emily Mann. Hij werd  afgehamerd bij $ 19,8 miljoen

Bij Bonhams was de Bugatti Type 51 Grand Prix van 1931 de grote ster. Deze werd tijdens de veiling niet verkocht voor de geboden $ 4,2 miljoen, maar later meldde het veilinghuis dat hij voor vier miljoen van de hand was gedaan, inclusief de aan Bonhams verschuldigde koperspremie.
Een paar ‘grote’ auto’s moesten door de eigenaren onverkocht mee terug naar huis genomen worden, zoals een van de twee Ford GT40’s MK1, die bij RM Sotheby’s op $ 2.7 miljoen bleef steken, en een Mercedes-Benz 500 K Cabriolet, die bij Bonhams niet verder kwam dan $ 1,85 miljoen.
Met de Ferrari’s en Porsche’s ging het minder hard dan voorheen, vooral de Ferrari’s van na 1990 bleven ‘hangen’, op de twee al genoemde LaFerrari’s na.

chaparral-number-01-prototype
Chaparral No1 Prototype was door RM Sotheby’s vooraf geschat op $ 1,4 miljoen, maar bleef onverkocht

Bij Mecum, dat 90 van zijn 203 kavels verkocht, viel op dat BMW’s jonge M-modellen het goed deden. Een M6 van 1988 werd voor $ 99.000 afgehamerd en een M5 van hetzelfde jaar voor $ 48.000. Ook voor de Ford GT’s uit de jaren 2005 en 2006 was goede belangstelling, ze werden verkocht voor bedragen tussen de $ 291.500 en $ 253.000.
Bij Bonhams viel op dat de LaFerrari aanzienlijk hoger wordt gewaardeerd dan zijn honorabele voorgangers. Er vond er een ’n koper voor  $ 3.685.000, fors meer dan een 288 GTO ($2.112.000) en een F40 ($ 1.155.000). McLaren’s supersporter, de P1, bleef achter op zijn Italiaanse tegenstrever: hij ging bij Bonhams voor $ 2.090.000 de deur uit.
Russo and Steel, dat zich specialiseert in meer betrouwbaar materiaal, verkocht 31 van de 78 kavels, waarvan ook weer een BMW opvallend scoorde: $ 115.000 voor een 2002 Turbo van 1974.

jaguar-d-type-3
De topper in Monterey was deze Le Mans winnende Jaguar D-type. Het hoogste bedrag ooit op een veiling betaald voor een Britse auto staat nu op $ 21.780.000

Gooding & Company verkocht voor in totaal $ 219 miljoen aan auto’s, waarbij de Alfa Romeo 8C 2300 Monza de topper was met $ 11.990.000. Opvallend was het bedrag dat er betaald werd voor een Mercedes-Benz 280 SE 3.5 Coupé: $ 319.000, een stuk meer dan de voorspelde $ 275.000. Maar het was dan ook een uitzonderlijk mooi en origineel ‘time capsule’ exemplaar, jarenlang gekoesterd als kunstobject door een Japanse verzamelaar, en met slechts 5600 kilometer op de klok.

moretti-750-gran-sport-berlinetta
Dit kleine juweel laat ik zien omdat ik er zo hebberig van werd: een Moretti 750 Gran Sport Berlinetta van 1953, verkocht voor $ 153.000

Voor topstukken is de markt nog steeds goed, maar desondanks is de conclusie na Monterey dat de groei van markt is gestopt, behalve in het allerhoogste segment, en dat de kopers een meer realistische blik op de huidige waarden hebben dan de verkopers, die een bijstelling zullen moeten accepteren.
Hagerty meldt overigens dat de stagnatie vooral zichtbaar is op de veilingen en dat de markt daar buiten iets beter en stabieler is. Hoe dan ook, kopers doen er na vijf jaren van forse groei goed aan nu voorzichtig te opereren.

FOTO’s RM Sotheby’s

MONTEREY TOP 15

$ 21.780.000
Jaguar D-Type (1955)
RM Sotheby’s

$19.800.000
Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider (1939)
RM Sotheby’s

$18.150.000
Ferrari 250 GT California LWB Alloy Spider (1959)
Gooding & Company

$13.750.000
Shelby Cobra 260 Roadster (1962)
RM Sotheby’s

$13.500.000
Ferrari 250 GT SWB Competizione Coupe (1960)
Gooding & Company

$11.990.000
Alfa Romeo 8C 2300 Monza Roadster (1933)
Gooding & Company

$10.400.000
Bugatti Type 55 Roadster (1932)
Gooding & Company

$ 5.7200.000
Ferrari 250 GT TdF Coupe (1956)
RM Sotheby’s

$ 5.445.000
Ferrari 166 MM Berlinetta (1950)
Gooding & Company

$ 5.225.000
Ferrari 750 Monza Spider (1955)
RM Sotheby’s

$ 5.170.000
Ferrari LaFerrari (2014)
Mecum

$ 4.840.000
Ford GT40 Mk I (1966)
Mecum

$ 4.840.000
Porsche 935 (1979)
Gooding & Company

$ 4.000.000
Bugatti Type 51 Grand Prix Roadster (1931)
Bonhams

$ 3.685.000
Ferrari LaFerrari (2014)
Bonhams


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Mazda MX-5 in Tokio

Volgend bericht

Toyota 2000 GT: laatbloeier




Uitgelicht

Mazda MX-5 in Tokio

Octane’s correspondent overzee was 36 uur autoliefhebber. Met een Mazda MX-5, in ’s werelds drukbevolkte metropool.  Japan...

28 September 2016

Webdevelopment