Laatste nieuws

Winter Trial: afzien bij 18 graden onder nul

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / 22 februari 2017

Winter Trial, Valkenburg – Salzburg 22-27 januari

 

Na drie Scandinavische edities was The Winter Trial dit jaar terug op het vertrouwde, Oost-Europese terrein – met nieuwe winnaars.

De deelnemers zijn dit jaar in groten getale met populaire klassiekers als de Amazon en 2002 aan de start verschenen. In eerdere jaren zag je nog weleens bijzondere auto’s als een Bentley, Lagonda of Aston Martin, maar dit jaar zijn een Rover 3500, een NSU Ro80, een Peugeot 504 en een Porsche 928 de grootste buitenissigheden, plus natuurlijk de Alpine A310 1600 van Renault-dealer Chris Visscher — inclusief Octane-stickers.

Alexander en Shirley van der Lof zouden starten met een Lancia Stratos, maar zijn op het laatste moment overgestapt naar de BMW 3.0 CSL Alpina waarmee ze al eerder reden. Alexander van der Lof: “Die BMW is een heerlijke auto, met een fantastische balans. Misschien een tikje groot voor de Winter Trial, maar het rijden in die auto is echt verslavend. Ik heb hem al 33 jaar en hij verveelt me nog geen dag. Maar de reden dat we gekozen hebben voor de BMW is niet dat hij zo lekker rijdt. We hadden wat problemen met de versnellingsbak van de Lancia. Toen lag de oplossing redelijk voor de hand.”

De meest opvallende auto aan de start was echter niet bijzonder exclusief en al evenmin uitzinnig duur. Hij viel vooral op door zijn gebrek aan vermogen en de afwezigheid van luxe voorzieningen als een kachel. Het was een 29 pk sterke 2CV uit 1965, bestuurd door Niko Bloemendal, die geregeld rallyfoto’s maakt voor diverse bladen, waaronder Octane. De auto is van zijn navigator Joost Bolwidt. ‘Het werd zo koud dat de ramen aan de binnenkant regelmatig bevroren,’ vertelde Joost. “De voorruit bleef wel open, maar de zijruiten moesten we toch geregeld even schoonmaken.” Niet zo gek als je bedenkt dat de temperatuur daalde tot 18 graden onder nul.

In de lastige Trial-klasse was het ook afzien, op de vijfde dag was er, zoals elk jaar, een avondetappe. Prachtig, een route over het verlaten en besneeuwde platteland van Tsjechië. Niet minder dan vier equipes werden verrast door de gladheid en zagen in de Tsjechische nacht hun Winter Trial eindigen.

Uiteindelijke winnaars werden Werner Budding en Maiko Wellink in de Club-klasse en Shirley van der Lof en Alexander van der Lof in de Trial-klasse. Shirley, kleindochter van Dries van der Lof (zie Octane 007). Beide winnende teams reden overigens in grote coupés; een lichte auto doet het dus per se beter. Dat zei ook Cooper Goei, die na eerdere deelnames met een Porsche 911, een Alfa Giulia en een Lancia Monte Carlo met een Porsche 928 aan de start kwam: “De winnaars hadden niet alleen grote coupés, maar vooral ook veel vermogen. Ik heb nog nooit de Winter Trial gereden met een auto met zoveel vermogen als de 928, maar het is ideaal. Vooral op de verbindingsstukken, waar tijd een belangrijke factor was. Daar kon je echt tijd goed maken met auto’s als deze.”

Van der Lof leek verbaasd over zijn overwinning. “Het was de eerste keer dat we in de Trial-klasse reden. Daar zat ik al wel langer over te denken, maar ik hikte er toch een beetje tegenaan, voornamelijk tegen het fanatisme wat ik daar altijd zag. Maar ja, we hadden de Club-klasse twee keer gewonnen, dus eigenlijk moesten we wel. Maar ik zal je eerlijk zeggen: met een plek in de top tien was het bij ons al een week lang feest geweest.” Dochter Shirley vulde aan: “Ik kan eigenlijk nog nauwelijks geloven dat we hier staan.”

Verschijnt de Stratos volgend jaar wél aan de start? “Die auto rijdt natuurlijk totaal anders, de gewichtsverdeling is anders en het leek me mooi om zoiets een keer met die Stratos te doen,” zegt Alexander. “Maar nu we een keer mee hebben gedaan met de Trial-klasse, hebben we wel gezien dat dit iets heel anders was dan de Club-klasse. Hiervoor moet je echt met een geprepareerde auto aankomen, in elk geval met een rolkooi. Die etappe waar vier auto’s van de weg vlogen, daar gingen wij er ook af. De CSL ken ik door en door, dus misschien heb ik onbewust nog iets goeds gedaan waardoor we alleen een deuk in het voorspatbord hadden, maar ik ben ervan overtuigd dat het met de Stratos minder goed af zou zijn gelopen. Dus nee, ik ben bang dat je de Stratos hier nooit zult zien — maar zelf zijn we er volgend jaar natuurlijk weer bij!”

De start bij Chateau Sint Gerlach in Valkenburg beloofde niet veel goeds: stralend voorjaarsweer — daar waren we niet voor gekomen.

Drievoudig winnaar Gijs van Lennep kwam dit jaar als starter naar Valkenburg.

Yelmer Buurman en zijn navigator Natalie van der Lof bewezen overtuigend dat de Winter Trial niet alleen voor grijze heren is.

Een Volvo Amazon of BMW 2002 zijn de voor de hand liggende auto’s, maar gelukkig waren er mensen die afweken van die norm. Zoals Chris Visscher bijvoorbeeld, met zijn Alpine A310.

Jeff en Bobby Robinson kwamen helemaal uit Australië om de Winter Trial te rijden, en waren er dolenthousiast over. Ze waren overigens lang niet de enige buitenlandse equipe, er waren ook teams uit onder meer Noorwegen, Frankrijk en Groot-Brittanië.

Een van de hotels was Granhotel Pupp in Karlovy Vary. Het is bekend uit de Bond-film Casino Royale, maar nu was de parkeerplaats niet het decor van een spectaculaire Bond-scène: er werd vooral veel gesleuteld.

Het is lekker wakker worden bij klassiekerrally’s als dit het uitzicht uit je hotelraam is, zeker als je er het geluid bij hoort van de eerste auto’s die al starten.

Je hebt niet écht de Winter Trial gereden als je niet minstens één keer goed vast hebt gezeten. Hier Steve Hardwick en Sean Goodman die met hun Datsun 240Z achterstevoren van een talud af gleden. Goodman was het navigeren zat en wilde ook wel een dagje rijden. Hardwick: ‘Ik denk dat we dat bij deze ene dag laten.’

Je weet dat de organisatie een route met voldoende sneeuw heeft gevonden als dit je medeweggebruikers zijn.

Marcel van Breda en Jaap Stok hadden er rekening mee gehouden dat ze misschien vast zouden komen te zitten.

Niemand maakte de hele week zo’n ontspannen en relaxte indruk als Shirley van der Lof. Kennelijk hielp het, want samen met haar vader Alexander van der Lof won ze.

De nachtelijke etappe op de vijfde dag leverde prachtige beelden op, maar er was ook veel schade. Was het inderdaad zo glad, of zouden het slechtere zicht en de vermoeidheid mee hebben gespeeld?

We stonden ons nog te verbazen over de snelheid waarmee Erwin Doctor ons net voorbij was gekomen toen hij bijna haaks linksaf sloeg waar hij een flauwe bocht naar rechts had moeten nemen. Resultaat: muurvast in een sneeuwwal.

Niemand ging zo vaak en zo uitbundig dwars als Yelmer Buurman met zijn BMW 2002. Hij schreef zich pas vlak voor de start in: ‘Ik had net de 24 uur van Dubai gedaan, maar ik voelde me goed. Toen wilde ik het niet missen!’

De winnaars van The Winter Trial 2017. Van links naar rechts: Alexander van der Lof, Shirley van der Lof, Werner Budding en Maiko Wellink.

Tekst Perry Snijders Fotografie Luuk van Kaathoven


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Superfast? Ja, dat is hij zeker!

Volgend bericht

Legend Boucles de Bastogne: 'Just for fun!'




Uitgelicht

Superfast? Ja, dat is hij zeker!

Dit is Ferrari’s nieuwe twaalfcilinder Berlinetta, voortbordurend op de F12berlinetta en F12TdF. Begin maart wordt...

16 February 2017

Webdevelopment