Laatste nieuws

XF Sportbrake, je hebt geen andere auto nodig

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 1 februari 2018

We waren al enorme fans van de vorige generatie XF Sportbrake, en de nieuwe geeft geen enkele aanleiding tot verminderd enthousiasme. Het is (weer) een knappe auto en de rijeigenschappen zijn klasse, zeker als je een wat dikkere motor hebt mogen uitkiezen van jezelf (of de baas). Ik had het genoegen wat kilometers te maken met de 300 pk 3,0-liter turbodiesel en ik heb hem met pijn in het hart teruggegeven aan Jaguar NL.

De aanduiding ‘Sportbrake’ zou kunnen betekenen dat een gelikt uiterlijk voorrang heeft gehad op de laadcapaciteit, maar dat is niet het geval. Je hebt 565 liter opbergruimte met de achterbank in bedrijf en als je deze neervlijt wordt het 1700 liter. Daarmee kan de XF Sportbrake zich prima meten met zijn Duitse concurrenten.

Het onderstel van de Sportbrake is identiek aan dat de sedan, met alleen de achteras als uitzondering. Daarop zit bij de stationwagon luchtvering, waardoor hij mooie horizontaal blijft en de aanwezigheid van een forse lading geen overweldigende brake op sport wordt. Hij mag 2000 kilo (geremd) trekken, ook daarvoor is luchtvering handig.

Nu we het toch over de Duitse oppositie hebben, die kan de XF Sportbrake zeker aan als het om rijeigenschappen gaat, vooral als het wegdek wat slechter is. Daarop blijft de Jaguar mooi precies sturen en als kuilen en gaten de aanval op hem openen, weert hij hun aanslagen met verve af en verliest geen moment zijn waardigheid. Ze ontlokken hem evenmin gesteun en gekraak, een mooie prestatie als je weet dat een stationwagon ten opzichte van een sedan dikwijls ietsje minder stijf is door het ontbreken van een schutbord achter de achterbank. Als het gaat om rijeigenschappen en het combineren van verfijning, comfort en sportiviteit staat de XF Sportbrake overtuigend zijn mannetje. Het gaat te ver om in deze van ‘eenzame hoogte’ te spreken, maar ‘uitzonderlijk goed’ is op zijn plaats. Hij blijft een tikje achter qua uitstraling van het interieur en bijvoorbeeld de werking van het infotainmentsysteem en de navigatie, maar meer is er eigenlijk niet op aan te merken.

De 3,0-liter diesel is een heel fijne motor, een kanjer zelfs, met een bijzonder mooie loop – eigenlijk merk je alleen dat hij geen benzine lust als je gaat tanken, je herkent hem alleen als diesel bij de (koude) start. De achttraps automaat maakt uitmuntend gebruik van de golven koppel – 700 Nm – waardoor je altijd voldoende trekkracht onder het pedaal voor een vette sprint. Eigenlijk heb je geen andere auto nodig als je een XF Sportbrake 3.0D hebt. Waar je ook naar verlangt, snelheid, sportiviteit, rust, comfort, laadvermogen, duizenden kilometers ‘vreten’ op een dag, de Jaguar is er klaar voor. De enige hobbel die je moet nemen is de aanschafprijs, € 86.760. Ik prefereer sportieve stationwagons met een mooie motor boven een SUV. Deze Sportbrake geeft geen enkele aanleiding van mening te veranderen – integendeel.

 


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Peugeot 308 GTi, de bal ligt nu in Frankrijk

Volgend bericht

McLaren Senna: de heftigste tot nu toe




Uitgelicht

Peugeot 308 GTi, de bal ligt nu in Frankrijk

Peugeot heeft zijn 308 een milde update gegeven, tijd om de kennismaking met de 308 GTi te hernieuwen. Peugeot (Sport)...

1 February 2018

Webdevelopment