Laatste nieuws

Zeg het voort: de nieuwe Phantom is er

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 28 juli 2017

Kunstwerken in het dashboard, Silent Seal banden en een V12 met twee turbo’s, zie hier de nieuwe Rolls-Royce Phantom. ‘The most silent motor car in the world’ is nog stiller geworden.

Dit is hem dan, de nieuwe Rolls-Royce Phantom, die gelukkig niets gemeen heeft met de zorgelijk gestileerde Swept-tail die we onlangs gezien hebben. Het is ‘gewoon’ een mooie, statige Rolls, in elk geval qua uiterlijk een ‘evolutie’ ten opzichte van zijn honorabele voorganger. Geen wilde experimenten dus, gelukkig maar. Hij staat in het vierde kwartaal van dit jaar bij CITO Motors in Eindhoven in de showrooms.

De achtste editie van het fenomeen ‘Phantom’ is gebaseerd op een geheel nieuwe aluminium ‘Architecture of Luxury’ chassisstructuur en is daarmee zo veel lichter, 30% stijver, technisch vooruitstrevend en verfijnd dat de bekende ‘Magic Carpet Ride’ naar een nieuw niveau getild wordt, aldus Rolls-Royce.

Dashboard met porseleinen rozen van Nymphenberg

De Phantom geeft het dashboard een nieuwe functie, je kunt er (achter glas) een miniatuur kunstwerk in laten maken, zodat de eigenaar zijn geliefde kunst altijd bij zich heeft. Enkele suggesties van Rolls-Royce: een olieverfschilderijtje van de Engelse South Downs in de herfst, gemaakt door de Chinese fijnkunstenaar Liang Yuanwei; een met goud belegde 3D voorstelling van je eigen DNA, gemaakt door het Duitse design enfant terrible Thorsten Franck; of porseleinen rozen, met de hand gemaakt door Nymphenberg.

Het mag ook iets anders zijn, van Richard Fox bijvoorbeeld….

Voor diegenen die liever degelijke mechanisch vakmanschap zien: de nieuwe Phantom heeft een nieuwe voorwielophanging met dubbele driehoekige draagarmen en achter een multi-link asconstructie met vijf draagarmen, uiteraard gecombineerd met luchtveringen en ook – voor het eerst – vierwielbesturing. Rolls-Royce belooft een ‘verbazend beheersing’ van carrosseriebewegingen en een ‘ongelooflijke’ agiliteit en stabiliteit. Het onderstel is vanzelfsprekend ‘actief’ en maakt nu in de nieuwe Phantom ook gebruik van een camerasysteem dat continu de weg vóór hem leest en veer- en demperinstellingen prepareert op hetgeen er komen gaat.

Zeg het voort, ‘the most silent motor car in the world’ is nog stiller geworden: de nieuwe Phantom voorzien van zes millimeter dubbel glas rondom en zit er 130 kilo isolatiemateriaal in de carrosserie verstopt. Nieuw zijn ook de ‘Silent Seal’ banden, welke zijn voorzien van een geluiddempende schuimlaag aan de binnenkant, wat 9 dB minder rolgeluid met zich mee zou brengen. Mede dankzij heeft Rolls-Royce bereikt dat de nieuwe Phantom 10% stiller dan zijn reeds uitermate zwijgzame voorganger – zo stil zelfs dat de ingenieurs van Rolls-Royce er tijdens hun akoestische tests aan getwijfeld zouden hebben of hun apparatuur wel goed was afgesteld.

Er ligt geen atmosferische V12 meer onder de immense motorkap, maar een twinturbomachine. De 6,75-liter V12 levert 570 pk en levert een meer dan kloek koppel van 900 Nm bij reeds 1700 toeren per minuut, dat op straat gebracht wordt via een achttraps transmissie van ZF.

Geen woord in het persbericht over het tegenwoordig zo bejubelde automated driving, want daar heb je immers  een chauffeur voor. Vrees niet: er zit allerlei moderne technologie in de Phantom die bijdraagt aan het voorkomen van ongelukken.

 

 

 

 

 

 


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Mercedes S-klasse, de beste automobiel op de globe

Volgend bericht

Baillon Maserati: uit de schuur gekomen




Uitgelicht

Mercedes S-klasse, de beste automobiel op de globe

Nieuwe zescilinder lijnmotoren, die uitmunten door hun kracht en harmonieuze karakters, vormen de grote verrassingen...

25 July 2017

Webdevelopment