Laatste nieuws

Zoute GP: definitief op de Europese kaart

Alle reportages / 19 oktober 2017

De Zoute Grand Prix staat definitief op de kaart van grote Europese auto-evenementen, dat is zeker. Elk jaar gebeuren er meer belangrijke dingen zoals introducties van nieuwe modellen van topmerken. De veiling brengt elke editie weer meer op. Steeds meer fabrieksmusea en importeurs halen auto’s uit hun collecties om mee te rijden met de rally of deel te nemen aan het concours. De GT Tour trekt jaar na jaar meer deelnemers. Bij het concours zagen we vanaf de eerste keer al alleen maar toppers en dat wordt ieder jaar alleen nog maar meer en beter.

Deze Cisitalia 202 Mille Miglia sierde dit jaar de poster voor de Zoute Rally

We meldden ons op donderdagmorgen op tijd en na het vervullen van wat formaliteiten beschikten we over de juiste pasjes en polsbandjes. Eerst naar de technische keuring van de rallywagens. Zo’n 200 automobielen waren er ingeschreven, mooi spul allemaal. Een aantal was in zo’n mooie staat dat ze na de rally – en een schoonmaakbeurt – op zondag meededen aan het concours. We zagen een paar pure Bugatti’s met de sporen van hun raceverleden,  XK’s, E-types, Aston Martins, Healey’s, Ferrari’s, Maserati’s, Mercedessen waaronder enkele Gullwings, Singer, Delage, Ermini en wat andere Italiaanse exotica, enkele Cobra’s, Alfa Romeo’s, Lancia’s en niet te vergeten een verscheidenheid aan Porsche’s.

1965 Shelby Cobra 427. Zouden die mensen daar weten wat er langs hun huis gereden komt?

Volgende punt op onze ‘to do’ lijst was een bezoek aan het paviljoen van Bonhams waar we de automobielen konden bekijken die geveild gingen worden tijdens The Zoute Sale. Ook hier een mooie collectie: enkele Ferrari’s en Porsche’s waarvan de verwachtingen hoog gespannen zijn. Jaguar XJ 220, BMW Z8, twee Aston Martin cabriolets, een V8 Volante en een DB American Roadster. Bij de veilingcatalogus zat een aparte bijlage voor een nieuwe 2017 Mercedes – Maybach G650 Landaulet. Mercedes gaat 99 van die auto’s bouwen en bij de introductie waren ze meteen uitverkocht voor een catalogusprijs van € 650.000. Een exemplaar hadden ze er bewaard om hier te verkopen en  de opbrengst ging naar de Laureus  Sports For Good Foundation.

Rolls Royce doet niet aan downsizing.

We gingen verder naar de diverse paviljoens om de nieuwe modellen te zien. Rolls Royce toonde de Phantom VIII, McLaren de nieuwe 720S, Jaguar de E-Pace, Bentley de nieuwe Continental. Die is prachtig en gaat het zeker maken, hij toont wat minder massief maar oogt daardoor een stuk sportiever. Audi toonde de nieuwe RS5, Porsche de nieuwe Cayenne, Range Rover de Velar en Lamborghini een Huracan Performante. Bij Ferrari schitterde de nieuwe Portofino door afwezigheid. We brengen nog even een bezoek aan de proloog van de Rally en dan zit de donderdag er na een borreluurtje bij Bonhams al op.

Met een tik van de hamer werd de Mercedes Maybach G Landaulet verkocht voor 1,2 miljoen euro – die gaan naar de Laureus Sports For Good Foundation

Vrijdag meldden we ons na de rally bij Bonhams voor The Zoute Sale. Het begin was veelbelovend: een Bugatti 35 met grasmaaier motor voor de kinderen was geschat op € 5000 – 7000 euro maar ging weg voor € 27.000! En zo ging het maar door: een Porsche 911S voor € 212.750, een XJ220 voor € 391.000, een BMW Z8 met originele hardtop voor € 316.250. Het werd stil toen de Mercedes-Maybach aan de beurt was: inzet € 400.000. Voordat de veilingmeester tweemaal met zijn ogen had geknipperd, was al het dubbele geboden. Op het moment dat er een miljoen werd geboden was er een groter applaus dan bij een GP-overwinning van Max Verstappen. Uiteindelijk stopte de teller bij € 1,2 miljoen. De Laureus Foundation zal Mercedes dankbaar zijn.

Topper bij de Bonhams Zoute Sale: BMW Z8 met originele hardtop – verkocht voor € 316.250.

De Ferrari 365 GTC ging weg voor € 805.000, de Daytona die was geschat op €700.000 – 800.000 vond geen nieuwe eigenaar, evenals een Porsche 911 Speedster die naar verwachting verkocht zou worden voor € 250.000 – 300.000. We zagen een E-type S1 verkocht worden voor ruim een kwart miljoen en een DS Cabriolet voor dik € 200.000. Ruim 87% van de ingebrachte auto’s vond een nieuwe eigenaar.

Stefan Kerckhoven, Managing Director Audi bij D’Ieteren, reed met atlete Nafi Thiam in een pre-war Auto Union Stromlinie

Voor de tweede rallydag bleven we niet in België, maar rede naar Nederland waar we rond de middag een prima lunch genoten in Ierseke, met uiteraard oesters en mosselen op het menu. Het regende, maar dat drukte de pret niet. De aankomst van de rally is ook nat, maar dat kwam door de champagne. Toen na 500 kilometer de balans werd opgemaakt, bleek dat de oudjes het goed gedaan hebben. De te winnen Lebeau Courally horloges gaan naar de equipe Lodomez/Garot met een Bugatti 35 uit 1925. De tweede prijs was ook voor een vooroorlogse auto, een Alvis Firefly uit 1932, en de derde plaats op het podium was voor een BMW 328 Roadster van 1938.

Porsche 911R aan de start in de GT Tour

De zondag was ook weer een volle dag. We waren al vroeg op de Zeedijk voor de start van de GT Tour, een tocht van 125 kilometer door het Vlaamse land met zo’n 200 heel fijne dikke auto’s van alle topmerken. Geloof ons, als je daar staat ben je na een half uur zo verwend dat je een Aventador heel gewoon vindt. Een Porsche 911 Turbo S was heel normaal, evenals een Ferrari 488. Van Bentley, Rolls-Royce, Maserati, Lamborghini en McLaren waren zowat alle modellen aanwezig. Van Porsche zagen we twee 911’s R, om hier op te vallen moest je dus wel iets meebrengen.

‘Best of Show’: Aston Martin DB5, de dienstwagen van James in Goldfinger

We lieten de twaalfcilinders en andere exotica voor wat ze waren en gingen naar de Royal Zoute Golf Club voor het Zoute Concours. Ook hier vielen we van de ene verbazing in de andere. Er waren categorieën ter ere van 70 jaar Ferrari, voor 60 jaar Mercedes 300SL, voor 60 jaar BMW 507, voor David Brown Aston Martins,1920 Tourers, Coachbuild Cabrio’s 1930 & 1940, Post-War Closed, Little Gems en Racing Cars. Alles bij elkaar waren er zo’n zeventig pronkstukken waaronder heel bijzondere auto’s, allemaal in topstaat. De jury had er een hele klus aan. Gelukkig was er een behoorlijk prijzenpakket, maar toch. Echter hoe je het wendt of keert, de enige prijs die telt is ‘ Best of Show’. Deze eretitel ging naar de Aston Martin DB5 van James Bond. Als u ooit in het Louwman Museum bent geweest, kent u de auto want hij heeft daar al jaren een ereplaats. Het was heel leuk om te zien dat de auto nog steeds kan rijden, de traditie in Knokke is dat de deelnemers vanaf de golfbaan naar het centrum van Knokke rijden, een rit die heel veel publiek trekt. Het was weer geweldig!

Ferrari 212/225S Tuboscocca Vignale

TEKST & FOTO’s Tiny Verhoeven

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Jaguar E-type Zero, oplossing of probleem?

Volgend bericht

Porsche 911 T: hommage aan de T van toen




Uitgelicht

Jaguar E-type Zero, oplossing of probleem?

Jaguar Land Rover Classic heeft een klassieke Jaguar E-type van een elektrische aandrijflijn voorzien – en ik kan niet...

25 September 2017

Webdevelopment