Laatste nieuws

25 Jaar Boxster, de redder van Porsche

Nieuwsberichten / 17 januari 2021

Het begin van de jaren negentig was economisch een moeilijke periode voor Porsche AG. Dalende verkoopcijfers – mede als gevolg van de waardedaling van de Amerikaanse dollar – en de buitensporig hoge productiekosten van de vier technisch onafhankelijke productlijnen van het bedrijf, de 911, 944, 968 en 928, waren er oorzaak van dat de sportwagenfabrikant in ernstige problemen verkeerde. Het bedrijf werd zelfs een overnamedoelwit voor grote autofabrikanten.

Wendeling Wiedeking (CEO)

Onverwacht betekende de introductie van de volledig nieuw ontwikkelde Porsche Boxster in 1996 een keerpunt in de overlevingskansen van Porsche. De wendbare roadster met middenmotor opende niet alleen een nieuw marktsegment voor Porsche, maar trok ook een aanzienlijk jongere klantengroep aan dankzij de prijspositionering onder de 911. De van Toyota overgenomen productiemethoden, het grote aantal onderdelen dat de Boxster deelde met de Porsche 996 en de hogere productievolumes van deze goedkopere Porsche, stelden het bedrijf onder leiding van Wendelin Wiedeking in staat om weer zwarte cijfers te schrijven. Daarmee is de Boxster de geschiedenis ingegaan als ‘the car that saved Porsche’.

Detroit Autoshow

In 1993 presenteerde Porsche de Boxster als conceptauto op de autoshow van Detroit. Grant Larson, tegenwoordig Director Special Projects, was verantwoordelijk voor het ontwerp van de conceptauto. De ontwerper herinnert zich: “In oktober 1991 – ik was toen verantwoordelijk voor de voorontwikkeling op de ontwerpafdeling – bezocht ik de Tokyo Motor Show. Audi presenteerde daar de Avus Quattro conceptcar. Eind 1991 was de serieontwikkeling van de Boxster en de 996 al in gang gezet en besloten we een showauto te bouwen. Ik had de volledige vrijheid wat betreft ontwerp. Alle ontwerpen zijn gemaakt als 2D-tekeningen en dus niet op de computer zoals vandaag de dag gebeurt.”

“Mijn baas, Harm Lagaaij, oefende veel druk uit op het project. Voor de details van de vormgeving konden we een beroep doen op modelbouwer Peter Müller. Hij werkte als het ware uit de vrije hand, direct van tekening naar 3D-model. Oorspronkelijk hadden we gepland om onze conceptauto in het voorjaar van 1993 in Genève te presenteren, maar omdat deze roadster belangrijk was voor onze positie op de Amerikaanse markt, waar de Mazda Miata en de BMW Z1 al aanwezig waren, hebben we voor Detroit gekozen.”

Daar onderging de Porsche Boxster, een samenvoeging van ‘boxer’ en ‘roadster’, zijn grote test: de openbare onthulling. Met het door Larson ontworpen sportwagenconcept ‘Boxster’ zette Porsche de technische ontwikkeling van zijn eerdere Spyder, Speedster en Roadster sportwagens voort, waarbij bewust werd verwezen naar de 550 Spyder en de 718 RS 60 uit de jaren ‘50. Gezien de lyrische reacties op het studiemodel werd besloten om het ontwerp van de productieversie zo dicht mogelijk bij dat van de conceptauto te laten.

Horst Marchart, lid van de Raad van Bestuur voor Onderzoek en Ontwikkeling: “We geloofden niet dat de vierzitter Type 989 die op dat moment werd ontwikkeld ons uit onze moeilijke financiële situatie zou redden, aangezien de verkoopcijfers te laag zouden zijn voor het bedrijf en de dealerorganisatie. Ook had het voertuig geen gemeenschappelijke onderdelen met de 911 omdat het een onafhankelijke productlijn was”. Terugdenkend aan zijn presentatie aan de aandeelhouders zegt Marchart: “Het idee was om een ​​extra productlijn te creëren op basis van het voertuigconcept en de componenten van een nieuwe 911. Het moest een tweezitter worden met een voorkant die dicht bij die van de 911 zou komen om een ​​duidelijke identificatie van de auto als een Porsche te garanderen. Bovendien moet de nieuwe auto ongeveer 70.000 mark kosten en ook jongere klanten aanspreken. Mijn concept werd geaccepteerd.”

Het roadster-concept van Marchart maakte gebruik van het principe van gemeenschappelijke onderdelen, ‘carry-over parts’ (COP). De eerste Boxster-generatie 986 deelde de voorkant, deuren en tal van andere componenten met de 996-generatie 911, die in 1997 werd gelanceerd, een jaar na de introductie van de Boxster. Dit resulteerde in aanzienlijk lagere productie- en voorraadkosten voor beide productlijnen en een rigoureus kostenbeheer.

“We hadden ons ten doel gesteld de kosten in het hele bedrijf sterk te verlagen”, vervolgt Marchart. “We wilden de productiekosten van nieuwe auto’s met 30 procent verlagen, wat onder meer mogelijk was door het COP-concept. Om dit te realiseren hebben we ontwikkelteams opgericht die gelijktijdig verantwoordelijk waren voor beide voertuigen. Er werden fictieve prijsdoelen gedefinieerd voor de componenten in de afdelingen Ontwikkeling en Inkoop om ervoor te zorgen dat we de gewenste productiekosten zouden halen.”

Het bovenstaande maakt duidelijk dat de introductie van de Boxster het begin van een nieuw tijdperk voor Porsche heeft ingeluid. Voorzien van een nieuwe, watergekoelde zescilinder boxermotor deelde deze Porsche veel elementen met de 996 en met deze twee nieuwe modellen keerde het merk ijzersterk terug uit een economisch zware periode. Inmiddels zijn meer dan 357.000 exemplaren van de Boxster gebouwd.

Door de jaren heen

De eerste Boxster verscheen in augustus 1996 op de markt. De auto had een nieuwe 2,5-liter zescilinder middenmotor die goed was voor een vermogen van 204 pk. Dankzij waterkoeling, vierkleppentechniek en variabele kleptiming voldeed de motor ook aan de strengste emissie-eisen.

Boxster S

Voor 1999 stonden enkele belangrijke verbeteringen en nieuwe motoren op het programma. De Boxster kreeg een 2,7-liter zescilinder, aanvankelijk met 220 pk en later met 228 pk. In de nieuwe Boxster S lag een 3,2-liter boxer met een vermogen van 252 pk dat echter al snel werd opgeschroefd naar 260.

987 Boxster (2008)

In 2004 verscheen de 987-generatie van de Boxster met een verfijnd design, nieuw interieur, adaptieve schokdempers, keramische remmen en het Sport Chrono Pakket. Latere motorische modificaties brachten de cilinderinhoud naar 2,9-liter (255 pk) en 3,4-liter (310 pk). De Tiptronic S-automaat werd vervangen door de PDK-transmissie met dubbele koppeling.

Boxster Spyder 987 (2010)

In 2012 lanceerde Porsche de 981-generatie van de Boxster. Dankzij een nieuw ontwikkelde lichtgewicht carrosserie en een volledig herzien onderstel stuurde de auto scherper en was hij ook sneller. Directe benzine-inspuiting drukte het verbruik van de motoren.

718 Boxster GTS 4.0 (2017)

De huidige Porsche 718 Boxster (982) werd in januari 2016 gelanceerd, met een viercilinder boxermotor die is voorzien van een turbo. Uit een inhoud van 2,0 liter haalt deze een vermogen van 300 pk terwijl de 718 Boxster S daar nog eens 50 pk bovenop deed. Varianten die volgden waren de 718 Boxster GTS (365 pk) en de in de zomer van 2019 voorgestelde 718 Spyder met een 420 pk sterke 4,0-liter zescilinder. In 2020 werd de viercilinder GTS vervangen door de 718 Boxster GTS 4.0, met dezelfde zescilinder boxermotor als de Spyder.

25 Jaar

Porsche viert de 25ste verjaardag van zijn sportieve roadster met een speciaal jubileummodel: de Boxster 25 Years. Dit model wordt gebouwd in een gelimiteerde oplage van 1250 exemplaren. Als basis dient de 718 Boxster GTS 4.0 met zijn hoogtoerige, 400 pk sterke 4,0-liter zescilinder boxermotor. De auto is leverbaar met zowel een handgeschakelde zesversnellingsbak als met een zeventraps PDK-transmissie met dubbele koppeling. De topsnelheid is volgens Porsche 293 km/h en, voorzien van de PDK-transmissie en het standaard Sport Chrono Pakket, hij accelereert in 4,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Ook een 10 mm verlaagd Porsche Active Suspension Management (PASM) sportonderstel en Porsche Torque Vectoring (PTV) met een mechanisch limited-slip differentieel behoren tot de standaarduitrusting.

De Boxster 25 Years vormt een eerbetoon aan de Boxster concept car die in 1993 werd gepresenteerd op de autoshow van Detroit. Het nieuwe jubileummodel is gelakt in dezelfde lakkleur: GT-zilver metallic. Opvallend zijn de details in de kleur Neodyme, een bruintint met een koperachtige gloed. Deze kleur is aangebracht op de voorspoiler, de luchtinlaten op de flanken, de belettering en de tweekleurige 20-inch wielen. Andere opvallende details zijn het aluminiumkleurige tankdeksel met Porsche-inscriptie, de aluminium eindstukken van de sportuitlaat en de zwarte omlijsting van de voorruit. De Boxster 25 Years kan ook worden besteld in de kleuren Diepzwart metalliek en Carrarawit metalliek.

De Porsche Boxster 25 Years kan per direct worden besteld voor een consumentenadviesprijs van € 138.900 en staat eind maart 2021 in de showroom.

Twee van onze lezers genieten dagelijks van de rijeigenschappen van de Porsche Boxster; lees de verhalen in Octane Auto’s van Bas Albers (Een klassieker in wording) en Robert Servaas (Porsche Boxster 1999).

Bron informatie en foto’s: Porsche AG


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een klassieker in wording

Volgend bericht

Antoon Michielsen over Atelier Saint Michel





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een klassieker in wording

Als Sales en Marketing Coördinator bij Porsche Centrum Twente ziet Bas Albers de nieuwste en mooiste Porsche’s voorbijkomen....

15 January 2021