Laatste nieuws

300.000 km in een stijlvolle coupé

Octane Auto's / 25 juni 2021

Omdat Alfa Romeo in die tijd alleen nog maar ‘Fiat-achtige’ auto’s maakte, stapte Gerrit Brand in 1998 over op een Pininfarina-creatie van een ander merk; de Peugeot 406 Coupé V6 is sindsdien al 300.000 kilometer zijn stijlvolle en probleemloze metgezel.

“Mijn Peugeot is een van de eerste in Nederland geleverde auto’s van dat model. Als autojournalist – ik gaf in de jaren ’90 het blad GranTurismo Magazine uit – kreeg ik de mogelijkheid om rechtstreeks via de importeur een auto aan te schaffen en deze zilvergrijze coupé was de persoonlijke auto van de Franse directeur van Peugeot Nederland. Hij had er slechts 20.000 kilometer in gereden. Dat ik de overstap maakte naar Peugeot is wel bijzonder, want eigenlijk was ik een Alfa Romeo rijder. Vanaf 1984 heb ik alle modellen in bezit gehad; begonnen met een Alfetta GTV 2.0 en geëindigd met een Alfa 166. Helaas ben ik zo stom geweest om een Giulietta Spider uit 1959 een jaar of twaalf geleden te verkopen nadat ik deze 25 jaar met plezier gereden had. Dat was een prachtig ontwerp van Pininfarina. Maar toen Alfa Romeo naar mijn mening alleen nog maar Fiat-achtige auto’s ging leveren, zag ik in de Peugeot 406 Coupé een geschikt alternatief; ontworpen en gebouwd door Pininfarina in Turijn. Peugeot stuurde daar de motor en het onderstel naartoe en Pininfarina bouwde de carrosserie en zette de wagen in elkaar. Zo was het toch een redelijk exclusieve auto.”

“De 3-liter V6 levert 200 pk en daarmee accelereert de auto van 0 – 100 km/h in 7,9 seconden en kan een topsnelheid van 245 km/h gehaald worden. Zelf heb ik er ooit 240 km/h mee gereden op de snelweg in Duitsland maar dat zou ik nu niet meer doen. Mijn interesse voor deze auto werd ook gewekt door het feit dat ik altijd van coupés heb gehouden en de zescilinder rijdt als een echte GT. Met een knop op het dashboard kan ik de dempers verstellen van normaal/zacht tot hard/sportief. Die mogelijkheid had alleen de eerste serie volgens mij. Hij heeft 300.000 probleemloze kilometers gereden en ik heb geen grote zaken hoeven te vervangen.”

“Als kind wilde ik piloot worden, maar toen ik 18 was zaten we midden in de hippietijd; niet het moment om straaljagerpiloot te willen worden. Auto’s hadden zeker niet mijn interesse en toen ik in Groningen Nederlands ging studeren kreeg ik van mijn vader een auto onder het motto: ‘dan kom je tenminste nog eens een keer thuis.’ Deze Simca 1501 werd echter al snel gestolen en total loss gereden tegen een boom ergens in Hilversum. Daarna kreeg ik een Vauxhall Viva waarmee ik met vrienden nog naar Stockholm ben gereden. Pas in 1984, toen ik een gezin te onderhouden had en echt een auto moest hebben, kreeg ik er belangstelling voor. Eerst kocht ik een Fiat 128 stationwagen van een vriend van me. Er zat een roestig gat in de carrosserie op de plek waar de antenne had gezeten. Met die auto ging ik, met vrouw en kinderen, op vakantie naar Portugal en toen ik terugkwam was ik kapot en dacht ik maar een ding: ik moet een echt goede auto hebben.”

“De zoektocht begon met de vraag wat voor soort auto’s er eigenlijk te koop zouden zijn? Na het doornemen van boekjes kwam ik uit bij Italiaanse klasse en stijl: Lancia of Alfa Romeo. De keuze viel op Alfa Romeo vanwege de geweldige sporthistorie en de mooie techniek. De Alfa Nord motor met bovenliggende nokkenas en ook de vormgeving, alles sprak me aan. Mijn eerste Alfa werd een Alfetta GTV 2.0, gekocht van een bollenboer in Noord-Holland. Met 80.000 op de teller heb ik er 10.000 gulden voor betaald; voor die tijd een dure auto. Al snel daarna kocht ik twee stuks Alfa Giulietta Spider van Garage Heida uit Bennekom. Toen ik op een zondag in het vrome dorp arriveerde voor het ophalen van de auto’s werd ik verzocht om via de achterdeur te vertrekken zodat men kon zien dat Douwe Heida op zondag auto’s verkocht. Later kwam ik hem tegen bij de Mille Miglia waar hij zelf met een Alfa Romeo deelnam. Uit twee Spiders maakte ik een goed exemplaar waar ik 25 jaar met plezier in rond heb gereden. Een bezienswaardigheid in Groningen want er reden in die tijd niet veel cabrio’s.”

“Inmiddels heb ik als liefhebber veel mooie auto’s in bezit gehad waaronder ook klassiekers zoals een Fiat Dino Coupé. Voor het geld dat die auto mij gekost heeft, had ik wel een Porsche 911 kunnen kopen. Ook heb ik een keer een Peugeot 504 Coupé V6 aangeschaft, maar dat bleek een grote miskoop te zijn dus die is snel ingeruild bij de Alfa Romeo dealer in Groningen, voor een Alfetta GTV. De bewuste dealer heeft nog jaren met die 504 Coupé van mij in zijn maag gezeten.”

“De 406 Coupé wordt door mij gekoesterd. Hij staat altijd binnen en al het benodigde onderhoud is op tijd gedaan. Er is een tijd geweest dat ik hem een paar jaar niet gebruikt heb, maar ook daarna was het weer zonder problemen doorrijden. Er wordt dan ook niet echt hard meer mee gereden. De 100 km/h maximumsnelheid bevalt me wel, het houdt je auto heel. Er is maar een keer een bijzondere storing opgetreden. Een tijd geleden kwam ik uit Amsterdam en op de Ring hield de motor er ineens mee op. Geen stroom, niks. Ik stond in de stromende regen op de vluchtstrook. Nadat het wachten op de ANWB me te lang duurde, probeerde ik om weer te starten en sloeg de motor aan. Echter, tussen Almere en Lelystad begon hij opnieuw te haperen en op een gegeven moment hield de auto er mee op. Na een tijdje weer geprobeerd te starten en zo kon ik Drachten bereiken waar het hele proces zich herhaalde. Uiteindelijk ben ik thuisgekomen. Op weg naar Peugeot Dealer Nefkens in Groningen sloeg de motor weer af en met behulp van de politie ben ik naar de overkant van de snelweg gesleept waar Nefkens was gevestigd. Drie dagen speuren leverde niets op, maar uiteindelijk bleek het een geoxideerd contact te zijn. Moeilijk te vinden in een overvolle motorruimte en zeker een uitdaging voor monteurs die jonger zijn dan de auto.”

“Voor mij zit de charme in het idee dat ik in een auto rijd die niet iedereen heeft maar die wel in alle opzichten modern is. De Peugeot 406 Coupé is nog steeds actueel en van alle gemakken voorzien: elektrisch ramen, airco, elektrische stoelen. Alleen navigatie en bluetooth ontbreekt. Het allermooiste is natuurlijk het klassieke ontwerp van Pininfarina, mooie lijnen met een vleugje Ferrari erin. Een 456 zou voor mij een mooie opvolger zijn, maar omdat ik inmiddels wat ouder ben heb ik mijn autodromen in de kast gezet. Eerlijk gezegd ben ik zo wel tevreden. Een elektrische auto trekt mij niet, maar ooit zal het er wel van komen. De romantiek van de auto is daarmee helaas wel voorbij. De benzineprijzen zullen wel zodanig hoog worden dat we straks niet meer fatsoenlijk in een klassieker kunnen rijden, of niet mogen rijden vanwege de emissie-eisen. Dan moet de auto het museum in. Tot die tijd zou ik zeggen: ga op zoek naar een mooie Peugeot Coupé voor het te laat is!”

Foto’s: Suhaila Sahmarani (www.suhailaphotography.nl)

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Peugeot 406 Coupé V6 (1997)

Gerrit Brand

 


Tags: , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

De eerste Ferrari met een V6

Volgend bericht

Liefde voor een groene monospace





Bezoekers lazen ook


Meer historie

De eerste Ferrari met een V6

Ferrari onthult de 296 GTB, een compleet nieuwe tweepersoons berlinetta met middenmotor. Voor Ferrari betekent de 296 GTB een ware...

25 June 2021