Laatste nieuws

Vijftig jaar Manta en Ascona

Nieuwsberichten / 18 februari 2020

In 1970 introduceerde Opel twee nieuwe modellen die nu als klassiekers een vijftigjarig feestje vieren. Naast de Ascona, een sportieve tweedeurs, vierdeurs sedan en lifestyle stationwagen, lanceerde Opel in dat jaar ook de Manta.

Daarmee introduceerde Opel vijftig jaar geleden opnieuw, twee jaar na de iconische Opel GT in 1968, een sportieve maar bereikbare sportcoupé. De vijftigste verjaardag van deze iconische Opels wordt dit jaar met meerdere evenementen gevierd. Bijvoorbeeld tijdens de ‘Bodensee Klassik’ klassiekerrally (7-9 mei 2020), waar zes exemplaren van de eerste generatie Ascona (A) én zes stuks van de eerste generatie Manta (A) aan de start verschijnen. Op 28 juni wordt het jubileum groots aangepakt tijdens het ‘Klassikertreffen’ in Rüsselsheim met de aanwezigheid van circa honderd exemplaren van de Ascona A en Manta A. Hier worden circa 30.000 leden van Opel-clubs verwacht.

Een derde hoogtepunt is een bijeenkomst georganiseerd door Opel Manta-verzamelaar en expert Manfred Henning, op exact dezelfde locatie als waar de Manta een halve eeuw geleden voor het eerste aan de pers gepresenteerd werd: het Timmendorfer Strand.

De Opel Ascona

De Opel Ascona is uitgerust met onafhankelijke voorwielophanging met schroefveren en telescopische schokdempers. De starre achteras heeft twee langsdragers en een Panhard-stang. De aandrijfkracht wordt geleverd door een 1,6-liter viercilindermotor met 68 pk en een vermogen van 80 pk bij de S-versie. Net als bij de grotere viercilindermotor van de Opel Rekord heeft de krachtbron van de Ascona een bovenliggende nokkenas.

Een populaire variant van de Ascona was de Voyage. Deze tweedeurs stationwagen (Caravan) bood veel ruimte en was de ideale auto voor jonge gezinnen met een actieve levensstijl. De Opel Ascona werd ook competitief ingezet in rally’s: Walter Röhrl en co-piloot Jochen Berger wonnen met de tweedeurs Ascona SR het EK Rally in 1974. Het Opel Euro Händler Team won met een tot dusver ongeëvenaarde score van 120 punten. In 1975, kort voordat de Ascona werd vervangen door de tweede generatie (Ascona B), wonnen Röhrl en Berger het WK Rally – de eerste van Opel. In 1982 won Röhrl opnieuw het WK Rally, ditmaal met Christian Geistdörfer in een Ascona 400.

De Opel Manta

Met de Opel Manta, het sportieve zustermodel van de Ascona, betrad Opel de groeiende markt voor sportcoupés.

Het chassis, de wielophanging en de aandrijflijnen van de Ascona en Manta waren identiek. Het embleem van de Manta in de vorm van een mantarog werd ontworpen op basis van foto’s van zeebioloog Jacques Cousteau. Daarom werd de Opel Manta ook gepresenteerd op het Timmerdorfer Strand aan de Oostzee. De Opel Manta was nieuw, elegant, sportief en bovendien goed getimed. Aantrekkelijke coupés waarin vier mensen konden zitten, waren destijds erg populair. In het eerste jaar verkocht Opel 56.200 stuks van de Manta A. Een nieuw lid in de motorenfamilie was de 1,6-liter motor met een vermogen van 68 pk en 80 pk bij de S-versie. De krachtigste motor die in de Opel Manta werd geleverd, was de viercilinder 1.9 S met 90 pk uit de Opel Rekord.

In 1974 volgde de Opel Manta GT/E met een 105 pk sterke 1,9-liter motor met Bosch L Jetronic brandstofinjectie. De trend van een matte in plaats van verchroomde afwerking zag je ook terug bij de Manta GT/E. Het laatste speciale model kwam in 1975 op de markt, kort voor het debuut van de Manta B. De GT/E ‘Black Magic’ was voorzien van zwarte lak met oranje strepen op de flanken.

In maart 1975 stond de teller op 691.438 stuks van de eerste generatie Opel Ascona, terwijl er toen 498.553 stuks van de Opel Manta A uit de fabriek waren gerold.


Tags: , , , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Crown Coach (1969)

Volgend bericht

Na de piano en de gitaar volgt de Peugeot





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Crown Coach (1969)

In deze rubriek, waarin we meestal klassieke personenauto's presenteren, wijken we nu af van de regel door Tim de Vries te laten...

17 February 2020