Laatste nieuws

>500 keer Jan Lammers op schaal

Nieuwsberichten / 14 november 2020

Sinds 1970 is Paol Beijersbergen gek op autosport. Hij ontwerpt en bouwt zelf modelauto’s die hij de dag ervoor op het circuit heeft gezien. Zijn Jan Lammers Collectie is fenomenaal.

“Het was in 1970 dat ik als vijftienjarige met mijn LTS-diploma timmerman op zak aan de slag ging bij aannemersbedrijf C. Bongaertz, in de Da Costastraat in Den Haag. In de schafttijd lazen collega’s de smeuïge sensatieberichten uit de krant voor en het verslag van de Grand Prix van 1970, over het dodelijke ongeval van Piers Courage op Zandvoort, was voor mij de aanleiding om alles over autosport te willen weten. Daarna las ik alles over het ongeluk, de race en over de autosport in het algemeen. De snelheid, de olie en geur van rubber en vooral ook over het gevaar dat toen nog elke race in de lucht hing. Het ongeluk van Courage was veroorzaakt door het afbreken van de voorwielophanging van zijn De Tomaso, door een hobbel bij Tunnel Oost.”

Shadow F1 DN9 (1979)

“Het begon mij te intrigeren en ik kocht na elke race de krant om het verslag te lezen en zo leerde ik steeds meer coureurs kennen, zoals de groten uit die tijd Jackie Stewart, Jochen Rindt, Jacky Ickx, Clay Reggazoni en Ronnie Peterson. Ook heb ik vanaf toen de jaarlijkse Grand Prix bezocht, maar ook nationale races en evenementen. In 1973 ben ik fan geworden Jan Lammers en dat is de oorsprong van mijn unieke verzameling. Rond het jaar 2000 ben ik gestart met het verzamelen en creëren van schaalmodellen, van de auto’s waar Jan in heeft geracet, getest of waar hij een demo in heeft gegeven. Mijn Jan Lammers Collectie [JLC] bestaat nu uit ruim 500 modellen die ik in meerdere vitrines tentoonstel. De meeste modellen heb ik in de schalen 1:43 en 1:18. Het is verbazingwekkend om te zien hoeveel verschillende auto’s Jan Lammers gereden heeft; Formule 1, Le Mans inclusief de winnende Silk Cut Jaguar, Parijs Dakar, de Simcaatjes van de slipschool en nog veel meer.”

1972 – 1973 Simca’s

De collectie die Paol heeft opgebouwd is zeer indrukwekkend. Het bekijken van de vitrines is een ‘trip down memory lane’, waarbij het vooral opvalt dat Jan Lammers een zeer actief is geweest in bijna alle takken van autosport. Paol heeft de Simca waarmee Jan in 1973 Nederlands Toerwagen Kampioen is geworden, de Hawk DL15 uit de Formule Ford klasse in 1976, de Shadow DN9/B Formule 1 auto uit 1979, de auto van Jan uit de Renault 5 Turbo Cup (1983), de BMW M1 Procar, een Indycar, de Le Mans Porsche en Jaguar (1988 overwinning) en niet te vergeten de BTCC Volvo 850 station uit 1994 en de Dome Judd Le Mans auto. Naast de enkele modellen heeft Paol ook veel mooie diorama’s gemaakt. Het totale overzicht kan alleen maar verkregen worden door een bezoek aan de website; neem de tijd!

2004 Racing for Holland

“Het gaat mij niet alleen om het verzamelen van de modellen. Het is een hobby die veel meer omvat dan alleen dat. Als Jan ergens racet, dan ga ik naar het evenement toe, waar ik in detail de auto fotografeer en dan vooral let op de sponsors en stickers. Het is een gemoedelijk gebeuren want ik maak vaak een praatje met Jan, maar ontmoet ook de monteurs, sponsoren en eigenaars van de auto’s. Als ik vertel over mijn hobby, of beter gezegd, mijn passie, word ik soms bij hen uitgenodigd, voor een bezoek aan de werkplaats. Na een dergelijke leuke dag ga ik op huis aan om meteen aan de slag om een model van die specifieke auto tot in detail na te bouwen. Gelukkig heb ik de gelegenheid en de kennis om dat zelf te doen.”

“Eerst ga ik op zoek naar een donormodel van de auto. Die koop ik bijvoorbeeld bij modelauto winkels zoals Autopassion in Beverwijk, Modelcars in Rotterdam, of Wapstad/Houtloods in Den Haag. Lukt het daar niet, dan is het model meestal wel op Ebay te krijgen. Zodra ik de modelauto in huis heb, demonteer ik de auto, haal eventueel oude stickers eraf en vervolgens zet ik de kale carrosserie in de primer. Met airbrush komen daarna de juiste kleuren op de auto.”

1988 Silk Cut Jaguar, Le Mans overwinning

“Terwijl hij droogt, begin ik met het bewerken van de foto’s in Photoshop zodat ik de ‘decals’ in jpg-formaat na kan maken. Die beelden breng ik over naar Word zorg dat de schaal aangepast wordt aan wat ik nodig heb en dan print ik het geheel uit op gewoon papier. Als na een beetje passen en meten alles klopt, print ik het bestand uit op Testors decal papier. Als ze droog zijn, krijgen ze een laagje lak, knip ik ze uit, leg ze op een warme spons, en plak ze uiteindelijk op het model.”

“De volgende dag zet ik het model weer in elkaar en als ik tevreden ben over het bereikte resultaat, kan de auto toegevoegd worden aan de verzameling in de vitrine. Op mijn website en op Facebook zet ik meestal een foto van de nieuwe auto en het is leuk om te zien dat er veel lovende reacties binnenkomen. Vaak word ik benadert door de eigenaar van de echte auto met de vraag om ook een model voor hem te maken. Als ze met de originele auto langskomen op het model op te halen, grijp ik mijn kans om zelf even achter het stuur te kruipen. Op mijn website is te zien dat het veelal mooie klassieke auto’s zijn zoals een Testarossa, Jaguar XK120, Triumph TR6, Ferrari 348.”

“De meer dan 500 Jan Lammers auto’s heb ik bijeengebracht in meerdere vitrines. Zolang Jan blijft racen en zolang hij het leuk vindt om een beetje hierin samen te werken, zal de collectie nog wel doorgroeien. Ook van Arie Luyendijk en de familie Bleekemolen heb ik inmiddels al een aardig aantal modelauto’s gemaakt. Mijn ‘gekte’ heb ik gedocumenteerd in een pdf-document van meer dan honderd pagina’s met foto’s. Alles is terug te vinden op mijn website, maar iedereen is ook van harte welkom in Rijswijk!

De website van Paol: www.paol.nl

Bekijk ook meer foto’s op ons facebook album (link)

Een van de vele ontmoetingen tussen Paol en Jan

1985 Renault Alpine

 


Tags: , , , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Net op tijd voor het Europatreffen

Volgend bericht

Veel 308 met een vleugje Testarossa





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Net op tijd voor het Europatreffen

Iedereen verklaarde René Pennings voor gek toen hij een Opel GT ‘met werk’ mee naar huis bracht. Maar hij zelf had duidelijke...

13 November 2020