Laatste nieuws

65 JAAR HANDTEKENINGEN VAN AUTOSPORTHELDEN – DEEL II

Reportages / 5 december 2021

Maarten Blietz bouwde in 65 jaar, van 1956 tot 2021 een indrukwekkende verzameling van 113 handtekeningen van rallyrijders en coureurs op; van Alan B. Fraser (nr 1) tot Graaf Hugo van Zuylen van Nijevelt (nr 113), van Juan Manuel Fangio tot Maus Gatsonides, Rob Slotemaker en Wim Loos. Zijn ‘Autographs’-boekje ging al die jaren altijd overal mee naar toe. Hij vertelt in drie delen zijn verhaal.

DEEL II:

De handtekening van Marcel Becquart, winnaar van de Rally Monte Carlo 1950 met een Hotchkiss 686GS, heb ik via Maus Gatsonides gekregen. Zij reden een paar keer samen en klasseerden zich drie keer bij de beste tien in de Rally Monte Carlo; deze rally hadden zij ook, apart van elkaar, gewonnen (in 1950 resp. 1953). Ook naar Karl Kling, de derde rijder in het F1-team bij Mercedes in 1954 en ’55 na Fangio en Moss, heb ik mijn handtekeningenboekje durven opsturen. Er was altijd een risico om het boekje kwijt te raken, maar ook deze keer kreeg ik het via de PR-afdeling van Daimler Benz snel terug.

Marcel Becquart

De handtekening van Rob Slotemaker kreeg ik eind 1958, die van Wim Loos pas veel later. Van Rob heb ik veel races gezien en in de winter van 1964-’65 heb ik bij hem en Henk van Zalinge de rensportcursus gevolgd in een Austin Mini Seven.

Rob Slotemaker, Wim Loos

De donderdag vóór de zondag 16 september 1979, de dag waarop ‘Sloot’ dodelijk verongelukte op Zandvoort, was hij nog met zijn rode BMW 2002tii bij ons thuis om folders van vakantiehuizen in Frankrijk op te halen. Op zijn begrafenis werd het zeer toepasselijke ‘I did it my way’ van Frank Sinatra ten gehore gebracht. Wim Loos, over wie kortgeleden een mooi boek is verschenen van de hand van Rob Petersen en Olof van Joolen, ‘Wim Loos, de onvervulde belofte van een natuurtalent’, heb ik pas veel later toegevoegd met de handtekening die op de achterkant van de foto van Team Slotemaker met Alfa Romeo stond. Hij werd kampioen met de Racing Team Holland BMW 1800tisa, waarin ik 1500 inrijdkilometers in één nacht heb gereden. Met hem en Hans Koster (kampioen met de BMW 700) ben ik in december 1965 naar het zogenaamde Feest der Kampioenen in München geweest. In juli 1967 verloor Wim als 21-jarig talent het leven in een toerwagenrace op Spa Francorchamps in een niet optimaal voor een race uitgeruste Alfa Romeo.

Pierre Stasse en Olivier Gendebien

Pierre Stasse, rallyrijder en journalist uit België, won de Tulpenrally in 1954, met landgenoot Olivier Gendebien in een Alfa Romeo. Met Gendebien had hij ook de Tour de France de l’Automobile en Luik-Rome-Luik gereden, veelal in Ferrari. Met twee vrienden, Beer Prins en Karel Stas, ben ik in januari 1959, met mijn boekje op zak, voor de rally naar Luik gereden omdat de Rally Monte Carlo dat jaar niet langs Den Haag kwam. Aan het einde van die dag had ik 15 nieuwe handtekeningen gescoord, een recordvangst. De bekende Britten Les Leston en Peter Jopp namen deel in een Sunbeam Talbot. Sydney H. Allard (winnaar Rally Monte Carlo 1952 in een Allard). De Duitsers Günther Selbach, Jürgen Wagner in een Auto Union, en de Nederlanders Wim L. Poll en Ad Bouwmeester in een Porsche. De Zweedse dames Greta Molander (Coupe des Dames Rally Monte Carlo 1937 en ‘52) en Helga Lundberg kwamen in een Saab voorbij. Walther Schock en Rolf Moll (Rally Europa Meisters 1956 en ’60) reden voor het Mercedes fabrieksteam. Wolfgang Levy reed toen een Auto Union. Eugen Böhringer en Herrmann Socher (de latere Rally Europa Meisters 1962), in een Mercedes, evenals Eberhard Mahle.

Greta Molander, Helga Lundberg, Sydney Allard, Günther Selbach, Jürgen Wagner, Wim L. Poll, Ad Bouwmeester

Eugen  Böhringer, Hermann Socher, Eberhard Mahle.

In april 1959 tijdens de Tulpenrally kreeg ik de handtekening van Jean Lucas. Hij was in Frankrijk bekend als Ferrari-coureur en Parijse nachtclubeigenaar. De Belgische Annie Spiers en de Française Annie Soisbault, samen heel goed rijdend in de slotrace op het circuit van Zandvoort, in een Triumph TR3. Zij wonnen diverse Coupes des Dames alsook het damesklassement in het Europese Rally-kampioenschap 1958.

‘Bud’ Bakker Schut, Karel Ton, Klaas Barendregt’s echtgenote

 

De tweede verzamelperiode: 1961-1980

In 1938 werd de Rally Monte Carlo gewonnen door de Nederlandse équipe Gerard (Bud) Bakker Schut, Klaas Barendregt en Karel Ton met de toen geweldige Ford V8. Van twee van deze drie winnaars heb ik een handtekening sinds 1965. De weduwe van Klaas, mevrouw E.L. Barendregt-Mooij, heb ik pas 35 jaar later gevraagd om voor haar man een handtekening te zetten. Klaas werd vaak meegevraagd als bestuurder, omdat hij een supersnelle rijder was. Hij heeft vanaf de eerste Tulpenrally in 1949 vijftien keer aaneengesloten deelgenomen.

Hans Stuck Sr, Hans-Joachim Stuck Jr., Alex von Falkenhausen

Na zijn prachtige carrière (14 keer Deutscher Meister, twee keer Bergmeister, 28 wereldrecords, Europees Grand Prix-kampioen 1934) trad Hans Stuck Sr freelance in dienst bij BMW, als PR-man. In 1965 was hij op de AutoRAI en daarna hebben wij samen vier dagen door Nederland getoerd om met klanten proefritten te maken bij de BMW-dealers. Stuck reed een BMW 2000CS Coupé en ik een BMW 1800 Automaat, die natuurlijk stuk ging omdat ik hem, op weg van de ene dealer naar de andere, probeerde bij te houden. Alex von Falkenhausen, ontwerper van de BMW 1500-formuleauto, heeft zo’n 20 jaar later eveneens zijn handtekening gezet. Hans-Joachim Stuck Jr. heeft pas in 2001 tijdens de IAA te Frankfurt getekend. Hij reed in de jaren zeventig en tachtig vooral met een Ford Capri, een Porsche en met de BMW M1. Walter Schlüter, Rally Europa Meister 1953-’54 met een DKW, was naderhand nog een tijdje BMW’s autosport chef.

Alex von Falkenhausen (met regenjas) met de door hem ontworpen monoposto met 1500cc BMW-motor. Jacky Ickx in de auto.

Walter Schlüter, Hans Koster

De volgende handtekening is van Hans Koster, dubbel Nederlands kampioen in 1964 in de 700- en 2000 cc-klasse, beide met BMW. In 1965 werd hij kampioen in de 700 cc-klasse, het jaar dat Wim Loos kampioen werd in de 2000 cc-klasse.

Graham Hill, Henri Pescarolo

Graham Hill, wereldkampioen in 1962 (BRM) en in 1968 (Gold Leaf Lotus), won samen met Henri Pescarolo de 24 uur van Le Mans in 1972 met een Matra. Graham won daarmee de zogenaamde ‘Triple Crown’; Grand Prix van Monaco (5x), Indianapolis 500 en Le Mans. De handtekeningen van beide heren heb ik tijdens een persconferentie in het Okura-hotel gekregen. Toenmalig Simca PR-chef Frank de Munck en ik reden Graham en Henri van Schiphol, met twee Matra’s LM530, naar Amsterdam. De handtekening van Bette Hill (waar ik helemaal niet op uit was) heb ik pas veel later gekregen. Die stond aan de binnenkant van de cover van het boek Automobile Year 1961-’62 onder de opdracht aan Graham: “To Graham, with all my love, Bette, Christmas 1962”. Mijn vader had dit boek voor mij gevonden in een boekenantiquariaat in Antwerpen.

Alweer vijf jaar later, op de Persdag van de Autosalon van Genève in 1977, had ik er ineens weer vijf handtekeningen bij, waaronder die van Piero Taruffi, een Italiaanse journalist, motorcoureur en Grand Prix-rijder vanaf 1930. Hij won de laatste Mille Miglia in 1957.

Pierro Taruffi en Fritz ‘Huschke’ von Hanstein

 

 

FritzHuschke’ von Hanstein schreef boven zijn handtekening: “In Erinnerung an manche schöne Stunden”. Hij was ook een winnaar van de Mille Miglia in 1940 met een BMW 328 Stromlinienauto en hij werd later Porsche Rennleiter.

Piero Taruffi en ‘Toulo’ de Graffenried, Autosalon Genève ‘77

Paul Frère, de Belgische journalist, testrijder en coureur, won in 1960 met Olivier Gendebien Le Mans, in een Ferrari. De Zwitser Emanuel ‘Toulo’ de Graffenried, winnaar van de Grand Prix van Engeland in 1948 (Maserati), kwam ik ook tegen in Genève.

Ook een van de grootste rallyrijders aller tijden, Erik Carlsson (Mr. Saab, ‘På Taket’, Erik on the roof), echtgenoot van Pat Moss, liep daar rond, winnaar van de Rally Monte Carlo 1962 en ‘63, uiteraard met de Saab 96.

Erik Carlsson

Ergens in 1977 heeft Jkhr Gijs van Lennep zijn handtekening in mijn boekje gezet. Wij kenden elkaar al van de bedrijfsopleiding op Kasteel Nijenrode, waar we in 1964 – samen met passagiere Marianne Apetz – tweede werden in de Nijenroderally, met de Fiat 500 van zijn moeder.

Nijenrode

Gijs won jaren later Le Mans tweemaal, in 1971 met dr. Helmut Marko (nu Red Bull), en in 1978 met Jacky Ickx. De Targa Florio won hij in 1973 met Herbert Müller. Van de moeder van Marianne Apetz kreeg ik later een hele serie van handtekeningen die Marianne had verzameld tijdens de Grand Prix op Zandvoort van 1958.

Fangio

 

Nico de Jong, hoofdredacteur van Auto Visie, nam in 1978 mijn boekje mee op een persreis naar Argentinië en zorgde ervoor dat vijfvoudig wereldkampioen Formule 1, Juan Manuel Fangio, tekende. Hij was wereldkampioen in 1951, ’54, ’55, ’56 en ’57 met achtereenvolgens Alfa Romeo, Maserati, Mercedes, Ferrari en weer Maserati. Op de autosalon van Parijs heeft Don Giovanni ‘Johnny’ Lurani, schrijver van het standaardwerk over de Mille Miglia en deelnemer aan diverse edities van de rally, zijn handtekening gezet.

Op de Motorshow van Birmingham in oktober 1978 kreeg ik de handtekening van Paddy Hopkirk, winnaar van de Rally Monte Carlo in 1964 (Cooper S) en van de Coupes des Alpes 1965, ’66 en ’67.

Paddy Hopkirk

Sir Stirling Moss-Denis Jenkinson

In Birmingham kreeg ik ook de handtekening van Stirling Moss, naar mijn mening de beste en meest allround rijder aller tijden, en die van Denis Jenkinson, die samen met hem reed in de Mille Miglia van 1955, met een Mercedes 300 SLR. Ze wonnen in een recordtijd. Tijdens ons verblijf in Birmingham logeerden we in het Hilton Hotel in Stratford-on-Avon. Bill Meredith Owens, directeur van het door ons bezochte automuseum in Stratford, reed vooral Monte Carlo- en Tulpenrally’s, meestal met een Bristol 401.

Bill Meredith Owens en Piet Nortier

Piet Nortier (Pieter Jacob) won de eerste ‘Prijs van Zandvoort’ op het stratencircuit in 1939 met een BMW 328, was oprichter van Auto-Revue en Motor-Revue en de geestelijke vader van de Tulpenrally in 1949; een groot man in de Nederlandse auto- en motorsport. Ook van de beroemde Rennleiter van Mercedes, Alfred Neubauer (‘Der Dicke’), zelf nog deelnemer aan de Targa Florio 1922 met een Austro-Daimler, wilde ik graag een handtekening hebben. Hij schreef het schitterende sfeerboek Männer, Frauen und Motoren. Over dat boek kwam ik in gesprek met ZKH wijlen Prins Claus. Hij had het in feuilleton-afleveringen in het Duitse Quick gelezen, maar heeft van mij het boek geleend om nogmaals van de prachtige verhalen te genieten. Tijdens het gesprek bleek dat hij opmerkelijk veel van de auto-industrie en de autosport af wist. Hij feliciteerde mij, toen als BMW-man, met de overwinning van BMW op Le Mans in 1999 en vroeg me of ik enig idee had waarom Mercedes zich terugtrok uit de race, nadat een wagen een salto mortale had gemaakt, in zowel de training als in de race. We hadden het ook over het vreselijke ongeluk in 1955 op Le Mans, waarbij 86 doden vielen te betreuren. Zelf had ik als elfjarige over dat ongeluk gelezen in de Paris Match van mijn vader.

In die race had de Jaguar van Mike Hawthorn als een van de eerste merken schijfremmen ter beschikking. Toen hij vrij laat aanstalten maakte om de pits in te rijden, remde hij veel sneller af dan de Austin Healey van Lance Macklin, die hij net had ingehaald. Met als gevolg dat Lance van zijn lijn naar links moest uitwijken waar in volle vaart Pierre Levegh met de Mercedes 300 SLR aangestormd kwam. Pierre knalde op de gestroomlijnde, lage Healey en werd het publiek in gelanceerd. De wedstrijdleiding besloot de race te laten doorgaan, omdat anders de toegangswegen voor brandweer en ambulances volledig verstopt zouden raken. Het gesprek met Prins Claus kon door onze gemeenschappelijke belangstelling voor de autosport niet meer stuk.

Maarten Blietz (tekst en foto’s)

Binnenkort het laatste deel (III) van de handtekeningen-verzameling van Maarten Blietz. Het eerste verhaal is hier te vinden: Deel I

 

 

 


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Octane 055: koop hem in de webshop

Volgend bericht

'722' The Last Blast





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Octane 055: koop hem in de webshop

In deze extra-dikke eindejaars-editie van Octane Magazine brengen we rij-impressies met de Kimera EVO37, Ferrari 812 Competizione...

5 December 2021