Laatste nieuws

75 jaar Ames in Dordrecht

Nieuwsberichten / 6 oktober 2022

Op 18 september 1947 ondertekenden Ben Pon en Jan Ames het VW-dealercontract. Vandaag, 75 jaar later,  viert Ames Autobedrijf deze verjaardag met een tentoonstelling van de Ames Classic Car Collection in de showroom in Dordrecht.

Directeur Leen de Koning vertelt met trots aan de verzamelde pers dat al in 1905 in Leerdam het fundament is gelegd toen Jan Ames een smederij annex winkel in rijwielen en huishoudelijks artikelen opende. De stap naar auto’s werd gemaakt met de merken Opel en Ford en er ontstond vanuit de rijwielen een relatie met Pon. Toen Pon overstapte van Opel naar Volkswagen gunde Ben Pon in 1947 het VW-dealerschap aan Jan Ames. Inmiddels is Ames uitgegroeid tot de Amega Groep, een autodealer-conglomeraat met 800 werknemers en een jaarlijkse verkoop van ongeveer 20.000 auto’s. Ames is ook de uitvinder van de in camperkringen beroemde Amescador (Ames Camper Dordrecht), die dan ook trots buiten opgesteld staat.

De AmesCaDor camper

Volgens Leen zegt afkomst iets over mens en bedrijf, en daarom heeft Ames een grote collectie klassieke auto’s opgebouwd. Meer dan 50 stuks, verspreid over 10 merken, maar met groot contingent Volkswagens. In de showroom waar normaal de ID3, T-Roc en andere moderne auto’s staan opgesteld, laten nu een Scirocco Mk1, een Volkswagenbus T1, een NSU Ro80, een K70L, een Audi Ur Quattro en een Porsche 914 (VoPo) zien dat auto’s vroeger kleurrijk waren en veel karakter hadden.

Leen tovert vanuit een hoge stapel autotijdschriften Octane Magazine 023 (2016) tevoorschijn, met op de cover de Golf GTI die nu keurig in de showroom staat. “Die hebben we toen aan Ton Roks ter beschikking gesteld voor een reportage over GTI’tjes.” Naast de driedraagse tentoonstelling doen auto’s uit de collectie mee aan de Riverside Car Rally die op zaterdag 8 oktober van start gaat bij Ames.

Uit de reportage uit Octane Magazine 023 (2016):

Dertig jaar geleden maakten de Golf GTI en de 205 GTI de dienst uit onder de hete hatchbacks. Welke de fijnste was? Daarover zijn de meningen altijd verdeeld gebleven. Kunnen we nu eindelijk de knoop doorhakken?

‘Ze vertegenwoordigen een tijd waarin we veel vrijer met auto’s omgingen – een verleden waar we naar terugverlangen’

Ton Roks toen: “Ik herinner me nog goed de eerste kennismaking met de Golf GTI, het moet ergens in de tweede helft van de jaren ’70 geweest zijn, ik was toen journalist bij Dagblad De Stem in Breda. Op een avond tikte een collega met aanzienlijk meer dienstjaren – en dus ook een hoger salaris – me op de schouder. Ik moest even meekomen om naar zijn nieuwe auto te kijken. En daar stond hij, een nieuwe Golf GTI. Met die geraffineerde rode streepjes onder en boven de grille, die sexy spatschermverbreders, zwarte spiegels en gave lichtmetalen wielen. En onder de kap lag een motor van 1,6 liter, rechtstreeks uit de Audi 80 GTE, met mechanische K-Jetronic-injectie, goed voor 110 pk, genoeg om de GTI een top van 185 km/h te geven, wat voor die tijd extreem hoog was. Natuurlijk zijn we een stuk gaan rijden en het was een van de snelste ritten die ik toen had meegemaakt sinds de Mini Cooper S. Verbazend waren de aandrang waarmee de Golf accelereerde en de vastbeslotenheid waarmee hij bochten uit spurtte. Het was echter vooral de levendige interactie tussen auto en bestuurder die zo’n indruk maakte, de GTI was kennelijk gemaakt door mensen die contact met de techniek geen liever te vermijden bijkomstigheid vonden, maar een bron van genoegen, iets dat welbewust nagestreefd moest worden. Toen ik na beëindiging van mijn avonddienst in mijn 12 jaar oude Citroën DS21 naar huis zoefde, wist ik het zeker: er moest ook een GTI komen.”

‘Hij was gemaakt door mensen die contact met de techniek geen te vermijden bijkomstigheid vonden, maar een bron van genoegen’

“Het doet er eigenlijk nauwelijks toe welke van deze twee je kiest. Je wordt hoe dan ook beloond met een forse portie bijna vergeten rijplezier, altijd beschikbaar, altijd genietbaar, bij alle snelheden. De geschiedenis is vriendelijk geweest voor deze twee auto’s en lacht ze opnieuw toe. En de markt lacht mee. Hun tijd is teruggekomen. Waar wacht je op?”


Tags: , , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Maserati GranTurismo

Volgend bericht

Zoute GrandPrix 2022





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Maserati GranTurismo

Maserati presenteert de nieuwe GranTurismo en voegt een nieuw hoofdstuk toe aan het verhaal dat 75 jaar geleden begon met de Maserati...

4 October 2022