Laatste nieuws

A110S, Alpine’s nieuwe lichtgewicht

Nieuwe auto's / Nieuwsberichten / 14 juni 2019

Alpine heeft zijn assortiment uitgebreid met een nog op sportiviteit gerichte versie van de A110, die simpelweg S is gedoopt. Hij levert 40 pk meer dan een ‘gewone’ A110. Hij heeft daarmee 292 pk aan boord, voldoende om de 1114 kilo lichte sportwagen naar een top van 260 km/h op te stuwen.

Hoewel nadrukkelijk een sportiever karakter is nagestreefd, zou de S volgens Alpine nog altijd voldoende comfortabel zijn om dagelijks te gebruiken. Eind 2019 gaat de levering beginnen, prijzen zijn nog niet bekend.De S onderscheidt zich visueel van de andere versies door de matte carrosseriekleur Gris Tonnerre, een 1,9 kilogram lichter koolstofvezel dak (optioneel) en een speciale ‘Dinamica’ interieurbekleding.

Hij heeft ook een gestileerde vlag op de C-stijlen in koolstofvezel en oranje, in zwart uitgevoerde tekst Alpine op de achterzijde, oranje remklauwen en speciaal aan de 110S voorbehouden donkere ‘GT Race’ wielen.

In het interieur heeft het blauwe stiksel van de andere versies plaats gemaakt voor oranje stikwerk. De stoelen zijn van het merk Sabelt en wegen slechts 13,1 kilogram per stuk. De rand van het stuurwiel is met leder en het materiaal ‘Dinamica’ bekleed en voorzien van een oranje markering van de rechtuitstand en afgewerkt met oranje stiksel. De pedalen en voetensteunen zijn vervaardigd uit aluminium en ook het interieur is voorzien van emblemen in koolstofvezel en oranje, net als die op de C-stijlen. Andere opties zijn gesmeed lichtmetalen wielen van Fuchs en koolstofvezel afwerking van de Sabelt-stoelen. Tot de standaarduitrusting behoren een Focal-audiosysteem, Alpine Telemetrics en parkeersensoren voor en achter.

Veel belangrijker natuurlijk is wat er aan het verlaagde chassis gedaan is. De vering (50% stijver), de dempers en de stabilisatorstangen (hol en 100% stijver) hebben een nieuwe afstemming gekregen, evenals de wielgeometrie. De banden zijn breder, de S staat op Michelin Pilot Sport 4, 215 mm breed voor en 245 mm achter.
In samenhang daarmee is ook de elektronische stabiliteitscontrole aangepast, vooral in de stand Track. Het systeem kan overigens volledig worden uitgeschakeld.

Standaard is de A110S uitgerust met krachtige Brembo remklauwen en remschijven met een diameter van 320 mm, die op de andere versies van de A110 optioneel leverbaar zijn.
Het hogere motorvermogen is bereikt door de turbodruk met 0,4 bar te verhogen. De piek van 292 pk wordt bereikt bij 6400 toeren, 400 hoger dan de andere versies. Het maximum koppel is met 320 Nm hetzelfde gebleven, het is echter over een breder bereik beschikbaar (van 2.000 tot 6400 toeren per minuut).


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Alpine A110, oud ontmoet nieuw

Volgend bericht

Bugatti Type 59/50S, briljante som der delen…..




Uitgelicht

Alpine A110, oud ontmoet nieuw

Rendez-vous van drie helden uit Dieppe: de nieuwe A110 en twee Berlinette’s uit de jaren ’70. Op weg naar het circuit...

6 June 2019

Webdevelopment Passionate Bastards