Laatste nieuws

Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon

Octane Auto's / 9 juli 2020

De vrienden Jan Dijkstra en Yvo Schooltink delen een interessant wagenpark. Naast een Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon bestaat dat uit een Saab 9-3 Aero Turbo uit 2002 voor dagelijks gebruik en een Range Rover Classic uit 1987, die de rol van vakantieauto mag vervullen.

“De Alfa is een erg fijne auto. Het is een 156 GTA Sportwagon in de opvallende kleur ‘blu metallico’ met een 3,2 liter V6 en een handgeschakelde bak met zes versnellingen. De motor, de welbekende ‘Busso’ zescilinder, levert een, ruim voldoende, vermogen van 250 pk waarmee de GTA (met de ‘A’ van Alleggerita) in 6,8 seconden naar de 100 km/h snelt. De topsnelheid is afgegrendeld op 250 km/h. Wat ons betreft heeft Guiseppe Busso goed werk geleverd, maar we hebben nog wel de flow naar de inlaatkanalen verbeterd, een sportief luchtfilter in de bestaande behuizing gemonteerd en een Q2 differentieel en een roestvrijstalen uitlaat van Ragazzon geplaatst. We hebben de auto via een Duitse website bij een particuliere liefhebber van Alfa Romeo’s gekocht; een Italiaan die in Zuid Duitsland terecht is gekomen door zijn ouders. Hij heeft ook een GTV 3.0 V6.”

“Net als anderen in deze rubriek ben ik van jongs af aan een autoliefhebber en mijn eerste auto was een Fiat 500 L uit 1969. Die heb ik op mijn vijftiende gekocht met het idee om hem op te knappen zodat ik er als ik 18 was mee kon rijden. Door mijn studie liep het anders en heeft de Fiat plaatsgemaakt voor een Renault 4 GTL, toch iets meer auto. Yvo heeft zijn hele jeugd gesleuteld aan alles dat een motor had. Van de tractoren bij zijn oom tot en met de auto’s van de buren waaraan  hij het onderhoud deed. Pas later ben ik liefhebber geworden van Alfa Romeo terwijl Yvo dat al vanaf het begin was. Zijn oom had een Alfa Romeo 33 en hij kocht al snel zijn eerste Alfa, een 75 3.0 V6 QV en ging bij Madeno Racing werken als motortuner. Door hem ben ik geïnfecteerd geraakt met het Alfa Romeo virus. Het heeft even geduurd voordat ik overstag ging, maar op z’n veertigste verjaardag hebben wij samen onze eerste Alfa Romeo 75 2.0 TwinSpark ASN gekocht in Italië.”

“De 156 GTA stond op ons wensenlijstje omdat in die auto de Busso V6 erg goed tot zijn recht komt. We hebben naast eerdergenoemde aanpassingen de bodem en alle wielkasten ontdaan van vliegroest en opnieuw in de blauwe lak gezet. Ook is de motor eruit geweest om een lekkage aan de hoofdlagerafdichting en krukaskeerring te verhelpen. Tijdens deze operatie zijn zoveel mogelijk onderdelen in nieuwstaat gebracht. Het mooiste aan deze auto blijft het geluid van de motor, het klinkt bij elk toerental weer anders. Daarnaast zijn het snaar-strakke sturen en het tijdloze design heel fijn. Omdat de Alfa zo netjes is, is het soms even zoeken naar een veilig parkeerplekje. De draaicirkel is belachelijk groot en het is een beetje oppassen met het nemen van verkeersdrempels, ook al staat de auto op zijn originele rijhoogte. Het voordeel van deze motor is dat die bij lage toerentallen al veel koppel heeft. Het rijdt zowel heel relaxed als sportief.”

 “Tot bepaalde hoogte ben ik technisch. Veel aan de auto kan ik zelf doen, vooral het loshalen van dingen, daar ben ik goed in. Alleen vergeet ik vaak wel hoe het vast zat. Daar komt dan Yvo te hulp. Hij vindt het uit elkaar halen en reviseren van motoren geen probleem, dus de moeilijke klussen laat ik graag aan hem over. We hebben het idee dat de schokdempers voor niet optimaal zijn dus die gaan we binnenkort vervangen en waarschijnlijk ook dan de voorzijde iets omhoog brengen. De V6 is wat zwaar in de neus en hij staat nu iets voorover.”

“Een onverprutste GTA is best moeilijk te vinden op dit moment. De prijzen lopen erg uiteen en voor een hele goede betaal je al richting 30.000 euro. Let bij het kopen vooral op roest aan de bodem, bevestigingspunten achter schokdempers, het sleepoog achter en de randjes van de voorspatborden. De motor is vrij probleemloos indien die netjes warm wordt gereden en tijdig zijn onderhoud krijgt. Zo lang je niet te veel het volle vermogen aanspreekt is een redelijk goed verbruik van bijna 1 op 10 mogelijk. Een Q2 differentieel is een aanrader; het originele differentieel is te zwak en dat leidt tot schade aan de versnellingsbak.”

“Wij hebben het voor ons ideale drietal: naast de Alfa bezitten we een Saab 9-3 Aero Turbo voor dagelijks gebruik en een Range Rover Classic voor lange kampeerreizen. Alle drie de auto’s zijn iconisch in hun klasse en dat is voor ons belangrijk. Welke auto we ook pakken, we rijden in iets bijzonders, afwijkend van de massa. De Alfa roept veel reacties op, vooral door de opvallende blauwe kleur. Wat ons betreft blijven we nog lang van het werk van Guiseppe Busso genieten!”

Volgende week in Octane Auto’s vertelt Jan meer over de Range Rover Classic!

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon (2002)

Jan Dijkstra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tags: , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Hybriden van Renault, het heeft even geduurd

Volgend bericht

Siata Daina Sport Coupé: voor connaisseurs





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Hybriden van Renault, het heeft even geduurd

Renault had relatief snel drie volelektrische auto’s in zijn showrooms staan – de Zoe, Twingo Z.E. en Kangoo Z.E. - maar...

9 July 2020