Laatste nieuws

“Wat moet een meisje van 24 met zo’n auto?”

Man & Machine / 12 februari 2021

Sinds de introductie van de Giuilietta is Rosanna Louws in de ban van het merk Alfa Romeo. Haar eerste eigen Alfa is een 166 geworden, met dat  meesterwerk van Giuseppe Busso in het vooronder.

“De 166, ontworpen door Walter de Silva, is de grote luxe sedan van Alfa Romeo het merk, geïntroduceerd in 1998 als de opvolger van de 164. De 166 is geleverd met een ijzersterke 2,4-liter vijfcilinder turbodiesel, een 2-liter Twin Spark en met de leukste motor, de magistrale V6 Busso. Het is een zeldzame verschijning en dat is het altijd geweest met maar geproduceerde 99.406 exemplaren. In Nederland zijn er 3.060 verkocht, maar nu, ruim 20 jaar later, rijdt er helaas nog maar een handje vol 166’s rond, die wel allemaal terechtgekomen zijn bij een liefhebber. Mijn 166 is er daar één van!”

“Mijn naam is Rosanna, ik ben 24 jaar oud en de trotse eigenaar van een Alfa Romeo 166 2.5 V6 uit 2002, met een heerlijke handgeschakelde zesversnellingsbak. Ik krijg vaak de vraag: ‘waarom een Alfa Romeo?’. Eigenlijk is het Alfa virus een beetje gaan kriebelen toen de Giulietta op de markt was gekomen. Op dat moment was ik 14 jaar oud en niemand in de familie was liefhebber van Alfa, maar mijn vader heeft wel zijn passie voor auto’s aan mij doorgegeven.”

“Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik heel wat automerken gereden. Met de aanschaf van een Fiat Grande Punto, met de sterke 1.4 Tjet, stapte ik over van ‘Japans’ naar ‘Italiaans’. De Fiat is nog steeds in mijn bezit en inmiddels ‘stage 3’ gechipt naar 200 pk. Het Alfa virus was echter nog steeds aanwezig en uiteindelijk ben ik toch op zoek gegaan naar mijn eerste Alfa Romeo. Eigenlijk had ik niet echt een voorkeur voor een bepaald model, maar wel was er één belangrijke eis en dat was dat het meesterwerk van Giuseppe Busso voorin zou liggen. Na het invoeren van de zoekterm ‘Alfa Romeo V6’ kwam ik mijn 166 tegen, met nog maar 94.000 km op de teller, afkomstig van de eerste eigenaar. Op dat moment wist ik het ‘zij wordt van mij’! Zo mooi! Het plaatje was compleet door de schitterende kleur Grigio Nettuno, de kleur van Neptunus.”

“De mensen in mijn omgeving waren veelal verbaasd en het regende reacties als ‘dit is niet echt een typische vrouwenauto’ en ‘wat moet een meisje van 24 met zo’n auto’ en ‘jeetje wat is ie groot zeg’. Kortom, mensen verklaarden me voor gek want wie rijdt er nu een 2.5 V6 als dagelijkse auto? Voor mij is het elke keer weer een genot om in de Italiaanse limousine te stappen en dan  zwijg ik nog over het heerlijke geluid van de Busso. Wat een feest!”

“De 166 is nu iets langer dan een jaar in mijn bezit en in de tussentijd heb ik het nodige onderhoud gepleegd, zodat de auto nu  in topstaat is. De zwakke punten van de 166 zijn aangepakt, zoals de handremkabels, kachelradiateur en de veerpootlagers. Die laatste heb ik voorzien van een mooie nieuwe anti-roest coating, zodat ze er voor een lange tijd tegenaan kunnen. Ook heb ik de complete voorwielophanging aangepakt waarbij de nieuwe draagarmen voorzien zijn van een nieuw setje PU-rubbers. De schokdempers zijn nieuw en de Alfa is verlaagd met een mooi setje Eibach-veren en hij draagt nu vier nieuwe Pirelli’s. Toen ik de auto kocht was de lak een beetje dof wat door een goede polijstbeurt is opgelost; de lak heeft weer een mooie diepe glans. Helaas hadden de deurstijlen last van corrosie dus die heb ik zelf gerestaureerd en opnieuw gespoten.”

“Het uitlaatsysteem van de 166 is aangepakt waardoor de brul van de V6 nog mooier tot zijn recht komt. De middendemper heb ik vervangen voor een leeg exemplaar van Ragazzon en de einddemper is nu van Madeno Racing wat het ‘Busso Orchestra’ compleet maakt. De wielen van de Alfa heb ik zelf goud gespoten, misschien niet ieders eerste keus maar soms moet je een gokje wagen; mijn 166 trekt hiermee op de boulevard in ieder geval veel bekijks. Onder de motorkap zijn het kleppendeksel en de luchtinlaat voorzien van een nieuwe kleur, omdat ook hier wat corrosie was opgetreden. Nu staat alleen nog de montage van 3-liter inlaatbuizen op het programma, voor net wat extra pit.”

“Het leukste aan de 166 vind ik de aandacht die de auto trekt; het is leuk om te zien dat mensen graag een keer omdraaien om te kijken wat er nu echt voorbijkwam. Ook kan ik het zeer waarderen dat mensen mij aanhouden om toch even een praatje te maken over de auto of even een duimpje opsteken bij het stoplicht. Gezien de staat waarin de Alfa verkeert, zowel optisch als motorisch, wil ik er nog lang geen afstand van doen. Zodat ik nog lang kan genieten van de magistrale V6 Busso en de schitterende looks van deze mooie Italiaanse signora.”

“Met helaas nog maar 1.000 stuks die er in Nederland rondrijden wordt de 166 schaars en verdwijnt de auto langzaam uit het straatbeeld. Ik hoop dat de jonge generatie deze youngtimer meer nieuw leven gaat inblazen, want 166’s zijn echt fantastische auto’s! Wie het leuk vindt om mijn avonturen met de 166 te volgen is van harte welkom op Instagram: @alfaromeo166busso.”

Dit weekend worden we getrakteerd op twee verhalen over deze mooie Italiaanse sedan. Lees ook het verhaal van Gregory Heijmerink over zijn 166 V6 (link).

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Alfa Romeo 166 2.5 V6 (2002)

Rosanna Louws


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Wigvorm, hoge kont en zingende Busso

Volgend bericht

Dit was nog maar het begin





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Wigvorm, hoge kont en zingende Busso

Op het eerste gezicht vond Gregory Heijmerink de kleine koplampen uit verhouding ten opzichte van de wigvorm en hoge kont....

12 February 2021