Laatste nieuws

Alfa Romeo Giulia Super (1973)

Nieuwsberichten / Octane Auto's / 17 januari 2020

Toen Arno Cornelissen een winter lang gedwongen was om zijn Alfa Romeo Giulia Super uit 1973 dagelijks te gebruiken, hoorde hij de ‘roestduivel’ al lachen. Het plezier van achterwielaandrijving in de sneeuw compenseerde voor het dagelijks verwijderen van sneeuw en pekel.

“Deze Alfa heb ik in 1995 gekocht van een particulier. In het lokale krantje stond een piepkleine advertentie waarin de Giulia in de buurt te koop werd aangeboden. In enigszins ‘opgewonden toestand’ ben ik er heen gereden en daar zag ik deze Italiaanse schone in een rode jurk op de oprit. Het was liefde op het eerste gezicht. De kleur is niet het originele Alfa Rosso, maar een lichter rood van Ferrari. Na een proefrit en een fijn gesprek met de eigenaar kon de koop worden gesloten en had ik, als ‘Romeo’, mijn ‘Giulia’ in bezit. Een markante auto met een karaktervolle vormgeving.”

“De auto’s die ik wil rijden zijn geen eenheidsworsten, ze zijn altijd anders dan de grote gemene deler. Mijn eerste eigen auto was een Fiat Ritmo 130TC Abarth, erg onbetrouwbaar, maar wel Italiaans en een Abarth! Met die auto heb ik vijf jaar gereden en daarna volgden vele Alfa’s met de befaamde Busso V6: 90, 75, 164, 155, 166. Ik ben echt een Alfist geworden doordat ik in mijn jeugd veel op bezoek ging bij jongens die in een koude boerenschuur aan het rommelen waren met Alfa’s. Zij hadden een paar 90’s maar ik was helemaal om toen ik er een vrij zeldzame Alfa ‘Sei’ onder het stof zag staan. Het model was van de eerste generatie, nog zonder injectie maar met drie dubbele carburateurs, zodat elke cilinder een eigen ‘gasfabriekje’ heeft. Na een aantal pogingen sloeg de motor aan en was de prachtige ronk van de zespitter te horen. Vanaf dat moment is het voor mij duidelijk ‘alleen Alfa’ geworden. Met de uitspraak van Jeremy Clarkson – ‘you can’t be a true petrolhead until you have owned an Alfa Romeo’ – ben ik het dan ook helemaal eens.”

“De auto is in goede staat maar zeker niet in concoursconditie. Het blijft een gebruiksvoorwerp en hier en daar wat gebruikerssporen vind ik geen probleem. Maar dat neem niet weg dat ik wel zuinig op de auto ben. In de loop van de tijd heb ik veel dingen aangepast of vervangen: deurrubbers, inlaatrubbers, inlaatspruitstuk, dashboard klokjes, startmotor, etc. De werkzaamheden die ik zelf niet kan omdat er bijvoorbeeld speciaal gereedschap voor nodig is, zoals kleppen en carburateurs afstellen, laat ik doen door mensen die er verstand van hebben. Zelf ben ik redelijk technisch en ik vind het echt interessant om te begrijpen hoe het mechanisch allemaal werkt.”

“De standaard ‘Nord’ motor van 1600 cm3 heb ik bewust niet vervangen door een twee-liter. Dat wordt veel gedaan, maar hoewel ik het gaaf vind wat sommige mensen met hun Alfa doen, hou ik mijn ‘Bella’ liever origineel. Echt grote plannen heb ik dan ook niet voor mijn auto maar er zijn wel verbeteringen die wil uitvoeren. Als er mensen zijn die de originele voorstoelen, het oudere type, nog op zolder hebben liggen, dan hoor ik het graag want ik heb ze tot nu toe niet kunnen vinden.”

“De Giulia wordt eigenlijk alleen gebruikt voor ritjes in vooral het voorjaar en de zomer. Het is voor mij een echte ‘mooi weer’-auto. Een aantal jaren geleden, toen ik de Giulia nog maar net had, werd ik gedwongen om er wél dagelijks mee te rijden. Mijn Alfa 75 3.0 America, ook een fantastische auto, was gestolen en ik had op dat moment geen andere mogelijkheid dan met de Giulia, door sneeuw en pekel, dagelijks naar mijn werk te rijden. Elke avond was ik obsessief bezig om alle sneeuw, pekel en andere baggerte verwijderen. De ‘roestduivel’ lachte zich kapot. Stiekem heb ik wel genoten van het driften met deze achterwiel aangedreven Alfa in de sneeuw.”

“Mensen die op zoek zijn naar een goede Giulia moeten rekening houden met wat praktische bezwaren, zoals de toch wel kwetsbare techniek. Het is allemaal wat gevoeliger dan bij moderne auto’s en zeker met de huidige verkeersdrukte en files zou ik niet ontspannen achter het stuur zitten als ik er dagelijks in zou rijden. Bij aankoop is het aan te raden om goed te letten op de staat van het plaatwerk. Vooral de dorpels, spatborden en onderkant van de deuren zijn erg gevoelig voor roest. Vervangende deuren zijn schaars dus een exemplaar met goed plaatwerk scheelt veel ellende. Til ook bij inspectie de vloermatten op om te controleren of daar geen water of vocht aanwezig is. Hetzelfde geldt voor de bak waarin het reservewiel ligt. De inlaatrubbers van het inlaatspruitstuk (achter de carburateurs) kunnen gaan scheuren door uitdroging. Daardoor zuigt de motor valse lucht aan en loopt het allemaal niet meer zo lekker. Een handig trucje om de staat van de rubbers te controleren is de motor stationair laten lopen en dan voorzichtig de carburateurs op en neer te bewegen. Er komt dan beweging in de rubbers en als er scheuren in zitten, is dat te horen aan het geluid van de motor. De Nord-motor is wel betrouwbaar, althans dat is mijn ervaring. Het is niet voor niets dat Alfa deze motoren vanaf het midden van de jaren vijftig tot ver in de jaren negentig heeft gevoerd.”

“Voorheen was ik lid van de Alfaclub, vooral om hulp van andere leden te krijgen en omdat ze een echt mooi kwartaalmagazine uitgaven. Tegenwoordig zit ik veel online bij clubs en fora waar we met elkaar informatie uitwisselen. Voor mij is de Giulia een blijvertje want ik geniet echt van de auto. Als ik instap en de geur van de jaren zeventig me tegemoetkomt, dan tovert dat altijd een glimlach op mijn gezicht. Het is mijn droom om ooit nog eens een Maserati Quattroporte te hebben. De Alfa 166 die ik ooit had kwam daarbij in de buurt, maar is natuurlijk niet het echte werk. Het zal wel bij dromen blijven.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Alfa Romeo Giulia Super (1973)

Arno Cornelissen

 


Tags: , , , , , , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

STIJGING AANTAL KLASSIEKE AUTO'S

Volgend bericht

Interclassics Maastricht 2020





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

STIJGING AANTAL KLASSIEKE AUTO'S

Volgens een publicatie van BOVAG is het aantal auto’s in ons land van 30 jaar en ouder met 2,3 procent gegroeid ten opzichte...

17 January 2020

Webdevelopment Passionate Bastards