Laatste nieuws

Alfa Romeo GT1300 Junior (1973)

Octane Auto's / 27 november 2019

Nadat hij op zeventienjarige leeftijd zijn eerste Alfa Romeo GT Junior zelf had voorzien van een grotere motor, is de liefde voor Alfa Romeo, en in het bijzonder voor dit model, nooit meer afgezwakt. Samen met ‘driver’ Anna koestert ‘co-driver’ Theo Hagethorn zijn huidige ‘Bertone’.

“Dit is een Alfa Romeo GT 1300 Junior uit 1973, die ik heb gekocht van de eerste eigenaresse, Toscani Maria Leno, een in 1938 geboren dame uit Cremona in Italië. Op het overdrachtsbewijs staat dat ze de auto nieuw gekocht heeft in de kleur ‘Faggio 214’ (beuken) met een ‘Nocciola’ (hazelnoot) interieur. Op het moment van verkoop stond de teller op 39.000 kilometer en daar hebben wij in zeven jaar tijd nog eens 30.000 kilometers aan toegevoegd.”

Theo is gek op auto’s en hij is eigenaar van wat je gerust een ‘wisselende tentoonstelling’ kan noemen, waarover hij zelf overigens graag bescheiden blijft. “Het gaat er niet om wat ik allemaal heb. Voor mij is de zoektocht naar auto’s vaak nog leuker dan het bezit ervan. Auto’s selecteer ik op maar één criterium: ik moet ze zelf mooi vinden. Dat zijn dan auto’s die origineel zijn, waar er maar een paar van zijn, waar een verhaal achter zit en die ik via-via op het spoor kom. Geregeld verkoop ik ze dan ook, omdat er zoveel auto’s leuk zijn om te hebben. Het leven is te kort om lang aan een paar vast te blijven zitten.”

Uitzondering op de regel is hoogstwaarschijnlijk de auberginekleurige Alfa die hij uit de schuur heeft laten rollen. Hij zocht een Alfa Romeo om samen met zijn vrouw Anna mooie ritten mee te grijden. Liefst rally’s of roadtrips waarbij de navigator niet honderd procent van de tijd over een puzzelrouteboekje gebogen zit. “Wij willen mooie ritten maken, leuke mensen ontmoeten en ’s avonds lekker eten en goed slapen. De kilometers die wij met de Alfa gemaakt hebben komen vooral uit deelname aan dit soort ritten en rally’s. We hebben meerdere keren meegedaan aan de Miles of Mistery Rally en dan kom je onverwacht op prachtige plekken uit.”

“We zijn begonnen met Anna als navigator en ik aan het stuur. Maar het bleek dat mijn sterkte in het kaartlezen en navigeren zit en dat Anna’s kracht ligt in ongehoord hard rijden”, verklaart Theo lachend. “We werken echt perfect samen. Vaak zie je dat deelnemende equipes bestaan aan twee mannen of twee vrouwen. Of echtparen die elkaar de tent uit vechten. Bij ons gaat het echt leuk op deze manier. De Alfa rijdt fantastisch en het is, dankzij het grote glasoppervlak, een heel overzichtelijke auto om mee over mooie weggetjes te scheuren.”

De Alfa Romeo is in topconditie. Theo heeft veel aanpassingen doorgevoerd om de auto naar zijn zin te maken. “We hebben er een 2,0-liter motor ingezet met de aandrijflijn van een Alfa Spider. Het vliegwiel is afgedraaid, de nokkenas is geslepen, het in- en uitlaatspruitstuk is vervangen en er zijn gesmede zuigers gemonteerd. De motor levert nu 160 pk aan de achteras en omdat we ook veel gewicht hebben weggehaald is het echt een heel snelle auto geworden.”

“Er is ook wel weer gewicht toegevoegd, want ik heb de oorspronkelijke benzinetank weggehaald en onder de hoedenplank een 85 liter tank gemonteerd. Die is ideaal voor de gewichtsverdeling en het is ook een groot voordeel dat ik niet snel zonder benzine kom te staan. De wielen zijn niet origineel, maar wel mooi en ik heb vanzelfsprekend ook de originele magnesiumwielen bewaard.”

Volgens Theo is hij niet de enige die grote sympathie voor oude Alfa’s heeft. “De reacties die we krijgen zijn altijd heel positief. Ik denk dat iedereen wel een jeugdherinnering heeft bij een Alfa Romeo uit die tijd. Het waren, en zijn nog steeds, heel bereikbare auto’s met een design van Bertone dat een veel hogere prijs suggereert.”

In de schuur staat ook nog een Citroën Traction Avant. “Deze is van voor de oorlog, dat kan je zien aan de motorkap, waar nog geen sleuven in de zijkant zitten. Deze Citroën gebruik ik om mee te doen aan ‘pre-war’-ritten. Het is een heerlijke auto, die zo ver zijn tijd vooruit was dat hij nu nog comfortabel rijdt. Gewoon over de 100 km/h met een armpje uit het raam. Je kunt er zo mee naar Zuid-Franrijk rijden. Ik dacht altijd dat Citroën liefhebbers een beetje overdreven lovend waren, maar het is echt een bijzondere auto met mooie techniek.”

De Alfa staat inmiddels inschreven voor een tiendaagse roadtrip over de Griekse Peloponnesos, het meest zuidelijke deel van het Griekse vastenland. “Auto’s zijn leuk. Auto’s vinden, kopen en verkopen is ook leuk. Maar het allerleukste is om met een mooie auto zoals deze prachtige reizen te maken en veel plezier te hebben. Dat hopen we nog lang te mogen doen samen.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Alfa Romeo GT1300 Junior (1973)

Anna en Theo Hagethorn

 

 


Tags: , , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Ultieme luxe: Mercedes-Maybach GLS 600

Volgend bericht

Maserati 5000 GT





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Ultieme luxe: Mercedes-Maybach GLS 600

In september van dit jaar was Octane Magazine op uitnodiging van Mercedes-Benz te gast in een villa aan de Côte d’Azur...

22 November 2019

Webdevelopment Passionate Bastards