Laatste nieuws

Alles dat er maar te wensen valt…

Rij-impressies / 4 februari 2020

De nieuwe Renault Captur, het ‘hoogzittende broertje’ van de Clio, is een zeer goed verkopende stads-SUV. Volgens Renault is de auto de populairste in zijn klasse en zijn er wereldwijd meer dan 1,3 miljoen exemplaren van verkocht. Wij reden de meest complete uitvoering, de Renault Captur TCe 155 EDC GPF Initiale Paris, en ondervonden dat er weinig te wensen over blijft op het gebied van rij- en zitcomfort en gemakverhogende accessoires. Zeker voor een auto in het compacte SUV-segment.

In tegenstelling tot de Clio wordt de Captur volgens Renault vooral gekocht door particulieren in de categorie 50-plus. Het doel van elk merk met een hippe, strakke en modieuze hoogzitter is natuurlijk ook een jongere doelgroep te verleiden in dit soort auto’s te stappen. Het nieuwe, strakkere uiterlijk van de Captur kan meer kans maken op een jongere rijdersgroep, zeker in een two-tone kleurstelling zoals bijvoorbeeld zwart metallieke lak (Noir Amethyste, voorbehouden aan de Initiale Paris) en een lichtgekleurd dak (Gris Highland). De particuliere kopers van deze auto blijken in elk geval voor de duurdere en rijker aangeklede versies van de Captur te kiezen.

Aan de buitenkant is goed te zien dat het om een nieuwe Captur gaat. De auto is met een lengte van 4,23 meter 11 centimeter langer geworden, wat visueel versterkt wordt door de twee centimeter langere wielbasis (2,63 m) en de 18-inch wielen (afhankelijk van uitvoering). Het levert niet alleen achterin beenruimte en bagagevolume op, maar het geeft de auto ook een meer volwassen uiterlijk.

Aan de voorkant geven de nieuwe grille met chroomaccenten en full-LED-koplampen en de C-vormige dagrijverlichting een agressievere en modernere uitstraling. De 18-inch wielen en de zwarte spatbordranden maken het plaatje verder af.

De grootste verbeteringen zijn te vinden in het interieur en in het uitrustingsniveau. De Captur sluit zich ook hiermee aan bij de nieuwe Clio, waarvan het interieur in de laatste versie duidelijk naar een hoger niveau is getild. Zeker in de Initiale Paris ontbreekt het de eigenaar aan niets en dat is voor een auto in dit segment uitzonderlijk.

Bij het instappen valt meteen het rechtopstaande 9,3 inch beeldscherm op. Slim om het rechtop te positioneren omdat voor navigatiegebruik met een zuid-noord instelling de route maximaal op het scherm gezet kan worden. Op dit scherm zijn bijna alle functies te vinden: audio, navigatie en de diverse autoinstellingen. Het instrumentarium bestaat ook uit een 10,25 inch TFT-scherm met daarin de benodigde meldingen, klokken, navigatie en visualisatie van de adaptieve cruise control. De auto die wij reden, met EDC-automaat, heeft een ‘e-shifter’ transmissiehendel op de zwevende middenconsole, waar onderin ook ruimte is gecreëerd voor de inductielader voor smartphones. Het nieuwe slanke stuurwiel oogt chique, heeft een dikkere rand en is in de Initiale zelfs verwarmd. Het belang van schakelflippers in een dergelijke auto zal voor menigeen niet geheel helder zijn maar zelf terugschakelen kan handig zijn voor een inhaalmanoeuvre of om op de motor te remmen in de bergen.

De stoelen zitten erg goed en zijn volledig elektrisch verstelbaar en voorzien van rundleder ‘Initiale Paris Gris Sable’.

De keyless entry werkt perfect en na het indrukken van de startknop kleuren accenten in het interieur en op de schermen paars, rood of groen, afhankelijk van de keuze tussen MY SENSE, SPORT of ECO. Onze auto was  uitgerust met eerdergenoemde adaptieve cruise control.

Ook wat motoren betreft schuift de nieuwe Captur hoger in het segment met een breder aanbod van vernieuwde benzinemotoren. Deze leveren meer vermogen – variërend van 100 tot 155 pk – en ze zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak of een zeventraps EDC-automaat met dubbele koppeling. Vanaf 2020 wordt het motorenaanbod uitgebreid met de E-TECH plug-in hybride.

Ons testexemplaar was  uitgerust met de TCe 155 GPF motor, de sterkste variant met een lekker groot koppel van 270 Nm en een vermogen van 155 pk. In de SPORT-modus verandert de tot dan toe rustige Captur in een sportieve en best snelle auto. De automaat houdt de versnellingen wat langer vast en daarmee maakt de motor, die tot dan toe zijn werk met laag geluidsniveau uitvoerde, zeker meer geluid. Bij het wegrijden in deze modus willen de voorwielen nog wel eens een lichte ‘spin’ geven, waarschijnlijk om te benadrukken dat we echt hard wegrijden.

Deze nieuwe Renault Captur is voorzien van een heel uitgebreid aanbod van rijassistentiesystemen, zeker voor dit segment. We noemen ze even op. De Highway & Traffic Jam Companion voor op snelwegen en in fileverkeer. De 360 graden camera en actieve noodremassistentie met detectie van voetgangers en fietsers. Rear Cross Traffic Alert, waarmee veiliger kan worden uitgeparkeerd. Rijassistenten van het ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) biedt de nieuwe Captur in drie categorieën: rijden, parkeren en veiligheid. Samen vormen zij het Renault EASY DRIVE-systeem.

De Highway & Traffic Jam Companion is een systeem voor autonoom rijden op Level 2 en biedt voor een hoger comfort. De bestuurder moet echter zijn handen aan het stuur houden en zijn ogen op de weg. Het systeem laat een waarschuwingssignaal horen zodra het signaleert dat de bestuurder al dertien seconden zijn handen niet aan het stuur heeft. Als twee extra waarschuwingen noodzakelijk blijken te zijn, schakelt het systeem zich na 48 seconden automatisch uit. De adaptieve cruisecontrol (ACC) beleeft in de nieuwe Captur zijn primeur, is beschikbaar bij snelheden tot 170 km/h en houdt automatisch afstand tot de voorligger. De Captur is voorzien van automatisch groot- en dimlicht, van Active Emergency Braking en een Blind Sport Warning in de buitenspiegels. Als laatste noemen we nog even Lane Departure Warning en Lane Keeping Assist waarmee de auto netjes, in de meeste gevallen, tussen de lijnen blijft, mocht de bestuurder even ‘indutten’.

Na een rit met al dit automatische comfort is het eenvoudig parkeren met de 360-graden-camera in combinatie met het Front, Rear & Side Park Assist systeem en de achteruitrijcamera. Lukt dat nog niet helemaal, dan doet de auto het zelf wel met de Easy Park Assist optie.

De conclusie?

De Captur is een comfortabele, ruime auto die voor het segment de verwachtingen meer dan waar maakt. Erg compleet uitgerust, goed zitcomfort en een opvallend stil interieur. In het drukke Nederlandse verkeer waar echt rijden nauwelijks meer mogelijk is, is de Captur een perfecte, compacte reisgenoot. De assisentiesystemen zijn meestal fijn, maar geven ook veel onrust en maken dat de bestuurder zich meer met het managen van alle systemen bezighoudt dan met het genieten van de assistentie zelf. Op de A2 met 100 km/h is adaptieve cruise control een geweldige accessoire, maar op een drukkere snelweg bij 130 km/h met invoegers en inhaalacties wordt het allemaal wat onrustig. Uitschakelen en het zelf doen is dan de betere optie.

De auto zoals wij deze gereden hebben kost met alles erop en eraan 35.755 euro. Dat lijkt veel geld, maar voor een vergelijkbare auto bij een van de Duitse topmerken ben je veel meer kwijt.


Tags: , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

CONCOURS D’ELEGANCE PALEIS SOESTDIJK 2020

Volgend bericht

Roadtrip Engeland & Wales





Bezoekers lazen ook


Meer historie

CONCOURS D’ELEGANCE PALEIS SOESTDIJK 2020

Na een succesvolle eerste editie keert Concours d’Elegance Paleis Soestdijk terug in de van zomer 2020. Op 28, 29 en 30 augustus...

3 February 2020