Laatste nieuws

Alpine A110 ‘Radicaal’

Nieuwsberichten / 12 oktober 2022

Alpine vult het A110-gamma aan met de A110 R, waarbij de ‘R’ staat voor ‘Radical’. Een auto lichter is, aerodynamisch geoptimaliseerd en geïnspireerd op de autosport. Met zijn bijzonder lage gewicht (1.082 kg) en hoogstaande prestaties is Alpine A110 R volgens het merk bij uitstek geschikt voor circuitgebruik, terwijl hij ook gehomologeerd is voor gebruik op de openbare weg.

A110 R Fernando Alonso

Ondanks het feit dat Fernando Alonso volgend seizoen voor Aston Martin zal uitkomen, biedt Alpine de nieuwe A110 R ook aan in een beperkte reeks “Fernando Alonso”. Volgens Alpine ‘voor een extra exclusieve touch en unieke sensaties op het circuit.’

De aerodynamica van de A110 R is geoptimaliseerd om de neerwaartse druk te verbeteren en tegelijkertijd de luchtweerstand te verminderen. Dit is bereikt door specifieke aanpassingen aan bepaalde carrosseriedelen, zoals de bagageklep aan de voorzijde, de achterruit, de motorkap (de motor is in het midden gemonteerd) en de diffuser aan de achterzijde. Het exclusief voor de A110 R afgestelde onderstel, de 221 kW (300 pk) sterke 1,8-liter turbomotor en het interieur dragen ook bij aan het radicale karakter en de intensere rijervaring. De acceleratie van 0 naar 100 km/h neemt slechts 3,9 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 285 km/u.

De aerodynamica is volgens Alpine geïnspireerd door de autosport. Daarbij is gebruikgemaakt van een windtunnel en technieken uit de Formule 1.

Deze nieuwe Alpine A110 R wordt gebouwd in de zogeheten ‘Alpine Dieppe Jean Rédélé’-fabriek in Frankrijk en is in Nederland bij Alpine Centre Soestdijk en Alpine Centre Hengelo via zeer beperkte oplage te bestellen.

De aerodynamica is volgens Alpine geïnspireerd door de autosport. Daarbij is gebruikgemaakt van een windtunnel en technieken uit de Formule 1. De achterspoiler die is opgehangen aan steunen in de vorm van een zwanenhals, de vlakke bodem met een diffuser en de wielen uit 100% carbon zorgen voor extra stabiliteit in bochten en bij hoge snelheden. De neerwaartse druk op de achterzijde van de A110 R is veel groter dan het A110 S Kit Aéro mogelijk maakt. Er is 29 kg extra neerwaartse druk op topsnelheid, wat de balans ook in snelle bochten verbetert. Tegelijk is de luchtweerstand met 5% gereduceerd (circuitmodus).

De voorzijde is voorzien van dezelfde carbon lamel als de A110 S, maar dan in combinatie met beweegbare kleppen in de voorste luchtinlaat. De kleppen genereren 14 kg extra neerwaartse druk op de vooras van de A110 R, terwijl de luchtweerstand tot een minimum is beperkt en de topsnelheid hoger ligt. Nieuw ontworpen zijskirts in koolstofvezel verbreden als het ware de vlakke vloer. Daardoor ontstaat minder turbulentie in de lengterichting langs de auto en stroomt de lucht efficiënter onder de auto door. De achterkant van de zijskirts loopt voor de achterwielkast omhoog om de lucht langs het wiel te leiden en het af te schermen van omgevingslucht. Dankzij de nieuwe zijskirts zijn de voorspoilerlip en de diffuser ook optisch met elkaar verbonden, terwijl de auto visueel nog lager oogt.

Mede dankzij het veelvuldige gebruik van koolstofvezel weegt de A110 R 34 kg minder van de S-versie. Dit geeft een gewicht-vermogenverhouding van 3,6 kg/pk, waarmee de auto vanuit stilstand in 21,9 seconden 1.000 meter heeft afgelegd. De bagageklep, de wielen, de ondoorzichtige achterruit en motorkap en ook de stoelen zijn uit koolstofvezel vervaardigd.

Het onderstel is 10 mm lager dan bij de A110 S, terwijl de bodemvrijheid met de verstelbare dempers nog eens 10 mm kan worden verminderd. Tevens is de stabilisatorstang aan de voorzijde 10% stijver en 25% stijver aan de achterzijde in vergelijking met die van de A110 S. De wielophanging is voor en achter ook 10% stijver geveerd. De specifiek voor de A110 R ontwikkelde schokdempers zijn hydraulisch verstelbaar om het weggedrag aan te passen aan de persoonlijke voorkeuren. Via een ring met twintig standen is de kracht en snelheid bij compressie en ontspanning van de demper aan te passen.

De Alpine A110 R is standaard voorzien van Michelin Pilot Sport Cup 2 semi-slickbanden in de maat 215/40 R18 op de vooras en 245/40 R18 voor de achterwielen. Het Brembo-remsysteem van de A110 R bestaat uit composiet remschijven (opgebouwd uit twee materialen) met een diameter van 320 mm voor en achter. Om te presteren op het niveau dat circuitgebruik vereist, hebben de ingenieurs een exclusieve remkoeling ontwikkeld. Vier specifieke onderdelen dragen hieraan bij. Een luchthapper op beide bovenste wieldraagarmen van de voorwielophanging en luchtkanalen in de bodemplaat geleiden koellucht naar de remschijven om die optimaal te koelen. Hierdoor is de effectiviteit van de remkoeling ruim 20% toegenomen.

Net als de andere A110-versies biedt de Alpine A110 R keuze uit drie rijmodi: Normal, Sport en Track. De respons van de motor op het gaspedaal, de mate van stuurbekrachtiging, de schakelprogramma’s en de gevoeligheid van de ESC zijn per modus anders.

Voor de A110 R heeft Alpine een specifieke plaquette met het silhouet van de auto ontworpen. Die is gemonteerd op de middenconsole. De introductiekleur is Racing Mat Blue, de kleur van het Alpine F1 Team. Het koolstofvezel dak is uitgevoerd in glanzend zwart.

Tenslotte is de Alpine standaard uitgerust met Alpine Telemetrics. Dat geeft de informatie over de turbodruk, de temperatuur van de versnellingsbak, het koppel, het vermogen, de stuurhoek en de versnellingsmeter in real-time weer in de vorm van meters en histogrammen. De geïntegreerde stopwatch registreert bijvoorbeeld de prestaties tijdens circuitsessies.

TECHNISCHE GEGEVENS

(opgave Alpine)

  • 1,8-liter viercilinder turbomotor met 16 kleppen
  • Vermogen: 221 kW (300 pk)
  • Verhouding gewicht-vermogen: 3,6 kg/pk
  • Acceleratie 0-100 km/u: 3,9 seconden
  • Maximumkoppel: 340 Nm @ 2.400 – 6.000 t/min
  • Topsnelheid: 285 km/h
  • Onderstel: aangepaste vering en demping (instelbaar), stijvere stabilisatorstangen, specifieke wielgeometrie, 10% stijvere schroefveren, 10 mm verlaagde wielophanging voor minder bodemvrijheid en mogelijkheid om deze nog eens met 10 mm te verminderen voor gebruik op het circuit.
  • Rijklaar leeggewicht: 1.082 kg
  • Sportuitlaatsysteem
  • Brembo® high-performance remsysteem, composiet remschijven met diameter van 320 mm voor en achter
  • 18-inch wielen, volledig uit koolstofvezel vervaardigd
  • Semi-slickbanden Michelin Pilot Sport 2, vóór 215/40 R18, achter 245/40 R18
  • Sabelt® Track-kuipstoelen in carbon (bestuurdersstoel in lengte en hoogte verstelbaar), bekleed met microvezelstof met grijs stiksel

Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Zoute GrandPrix 2022

Volgend bericht

Zeldzame bescheidenheid





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Zoute GrandPrix 2022

Onder een mooi herfstzonnetje was het weer een feest om op de boulevard en de golfclub van Knokke Le Zoute de jaarlijkse...

11 October 2022