Laatste nieuws

Als luchtgekoeld je passie is…

Man & Machine / Slider / 11 november 2022

“Er zijn mensen die hun droomauto gewoon kopen, maar ik maak hem liever zelf.” Sven Haverkamp heeft al zijn kennis van luchtgekoelde Porsche’s kundig in zijn 911 SC Restomod gestopt. Een project zonder einde.

PORSCHE 911 SC 3.0 RESTOMOD (1980)

SVEN HAVERKAMP

Fotografie: YN Automotive – Yannick Nijmeijer en Frank Goedhart

Het is allemaal ongeveer vijf jaar geleden begonnen met de aanschaf van een projectauto waar wat werk aan zat. Sven had een eigen bedrijf, Auto Service Haverkamp, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van luchtgekoelde Porsche’s. Als ondernemer is het niet ongebruikelijk om in je eigen handelswaar te rijden, dus nadat hij al een 964, een 911 2.7 en een Boxster had gereden en verkocht, is hij in de verleiding gekomen om een witte 911 SC uit 1980 te kopen, op te knappen en te verkopen.

De auto had, waarschijnlijk door een lekke brandstofslang, in brand gestaan, waarbij vooral het motorcompartiment beschadigd was geraakt. “Toen ik de auto zag dacht ik dat het een kwestie was van de motor opknappen en de achterkant opnieuw spuiten, maar het bleek al snel veel meer te zijn. De brand was ook via het achterraam naar binnen geslagen en de motor was er erger aan toe dan ik gedacht had.”

‘Mijn inzet was de ultieme Porsche te bouwen, zonder rekening te houden met puristische opvattingen van anderen’

Zoals vaak bij een reparatieproject, bleek ook hier dat de Porsche in zijn totaal aangepakt moest worden. “Mijn gedachte was dat de auto, als ik dan toch bijna alles moest aanpakken, een mooie basis zou zijn om al mijn ideeën en technische kennis op los te laten. Waar ik me in mijn werk, zeker nu bij Porsche Centrum Twente, aan strikte regels met betrekking tot originaliteit moet houden, kon dit een project worden met ultieme vrijheid. Break the rules! Mijn inzet was om voor mij persoonlijk de ultieme Porsche te bouwen, zonder rekening te houden met puristische opvattingen van anderen. De lijst met aanpassingen is inmiddels heel groot, maar omdat ik tijdens het rijden steeds nieuwe ideeën krijg, is het misschien wel een auto die nooit af komt. En dat maakt het allemaal nog leuker.”

Als we in de hal van Porsche Centrum Twente in Deventer naar de auto lopen wordt duidelijk dat het hier gaat om een 911 die zeker het label ‘restomod’ verdient. “Omdat ik de motor toch moest reviseren, heb ik alle onderdelen onder handen genomen en waar nodig verbeterd. De kunststof onderdelen waren door de brand onbruikbaar geworden en de vorige eigenaar had helaas ‘voor het gemak’ de kabelboom naar de motor toe helemaal afgeknipt. Daar moet ik nog het een en ander aan doen.

De nokkenas komt van de Porsche 964, de zuigers heb ik vervangen door JE exemplaren voor een hoge compressie, en het injectiesysteem, dat ik wat statisch vind bij dit soort auto’s, is vervangen door high performance carburateurs van PMO. Dat is een Amerikaans bedrijf dat sterk verbeterde versies maakt van carburateurs die Weber zelf niet meer levert. Ze zorgen voor precies het motorkarakter dat ik wil hebben. De fijn-afstelling vraagt veel tijd, je moet veel testen, maar je krijgt er veel voor terug – en het geluid van je 911 is weer zoals het behoort te zijn.”

‘Als je de achterkant van mijn 911 bekijkt, zie je drie uitlaten – dat levert altijd wel wat vragen op’

Over geluid gesproken: “Het uitlaatsysteem van een 911 uit die tijd is eigenlijk te complex naar mijn mening. Via bochten en tussendempers eindigt het allemaal uiteindelijk in één enkele uitlaatpijp. Door wat short-cuts te maken, heb ik een free flow systeem van SSI kunnen monteren, dat gaat direct de einddemper in. Dat geeft een geweldig geluid, maar omdat ik ’s morgens in mijn woonwijk niet iedereen wakker wil maken, heb ik met wat kleppen en een knop op het dashboard de mogelijkheid om te schakelen tussen de originele standaard demper en mijn eigen systeem. Als je de achterkant van mijn 911 nu bekijkt, zie je drie uitlaten. Dat levert altijd wel wat vragen op bij omstanders. Ook de duck tail van de 2.7 RS en de bestickering aan de zijkant zijn details die opvallen.”

Goed te zien is ook dat de wielkasten van Sven’s 911 beter gevuld zijn dan origineel, met de 16-inch wielen en banden van de 930 Turbo. Het onderstel is geheel gereviseerd en van poedercoating voorzien en ook daarvoor zijn onderdelen van de 930 Turbo gebruikt.

Het interieur heeft een transformatie van blauw naar zwart alcantara ondergaan en Sven heeft een volledige rolkooi gemonteerd. Een RS tapijtset completeert het interieur. Tijdens het rijden wijst Sven op een onderdeel van het interieur dat hem geregeld niet zo blij maakt: de benzinemeter. “Het vermogen van de motor is door alle aanpassingen van 180 naar ongeveer 250 pk gebracht, maar het verbruik is ook fors opgelopen; ik mag blij zijn als ik 1 op 5 haal.”

Als Sven de auto vol gas de snelweg bij Deventer op stuurt, voel je het ware potentieel. Met de uitlaten ‘vol open’ klinkt de 3-liter boxermotor geweldig en ervaar je weer wat het is om in je stoel gedrukt te worden. “Toch is hij heel lekker en eenvoudig om te rijden”, vindt Sven. “Mijn vrouw neemt hem ook wel eens mee voor een ritje en omdat ik alle rubbers niet door harde teflon exemplaren heb vervangen, is het comfort niet helemaal weg. Wel vindt de auto het fijner om te accelereren dan om constant 100 km/h te rijden. Het is voor mij belangrijk dat ik de totale vrijheid heb genomen om alle aanpassingen door te voeren die ik wilde, maar ik heb dat wel gedaan met alleen originele Porsche onderdelen. Ik had het niet anders gewild, daar ben ik toch te veel purist voor kennelijk.”

De liefde voor Porsche komt voort uit het bedrijf van zijn vader Hans. Daar sleutelden ze samen in het weekend aan klassieke Porsche’s en zo is Sven’s liefde voor klassiekers gegroeid. Zijn vader had een Porsche 356 en later een 911 Cabrio. Tijdens een werkstage van 2,5 jaar bij Porsche Service Center in Enter heeft hij daar het vak geleerd van Wim Bakker en is hij aangestoken door diens passie. In 2013 heeft Sven besloten zijn eigen garage te openen. Hij heeft zich gespecialiseerd in het onderhouden en restaureren van luchtgekoelde Porsche’s, en had twee man personeel, waaronder Wim Bakker.

‘De 911 SC is nog niet af en het lijstje met wensen van Sven wordt alleen maar groter’

Echter toen de mensen van Porsche Centrum Twente hem vroegen om in dienst te komen om daar aan klassieke Porsche’s te werken, heeft hij niet lang geaarzeld. “Inmiddels was ik alleen aan het werk, we hebben twee kleine kinderen en als ondernemer was ik echt dag en nacht aan het werk. Dus heb ik de knoop doorgehakt en ben ik terug gegaan naar de plek waar ik ooit begonnen ben en waar mijn passie is ontstaan. Het is inmiddels een totaal ander bedrijf en ik heb de taak te werken aan de luchtgekoelde auto’s van onze klanten, maar stilletjes vind ik het ook erg leuk en leerzaam om met de moderne Porsche’s te werken. Een Taycan vergt toch een andere aanpak dan een Carrera RS uit de jaren ’70. De cultuur hier is erg goed, we doen er alles aan om het een liefhebber van Porsche’s naar de zin te maken.”

Porsche Centrum Twente

De 911 SC is nog niet af en het lijstje met wensen van Sven wordt alleen maar groter. “Het eerste dat nu staat te gebeuren is de montage van het remmenpakket van een 964. De auto staat sinds twee jaar op kenteken, maar ik heb er nog maar 3600 kilometer mee gereden. Veel te weinig, maar daar gaan we verandering in brengen. Voor een vriend van mij heb ik een 964 aangepast en die auto hebben we in ‘Irish Green’ gespoten en de interieurbekleding heeft een motief met Schotse ruiten gekregen. Samen gaan we met onze auto’s dit jaar naar Schotland, om er eindelijk eens wat kilometers op te zetten. Dat lijkt me geweldig.”


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een nieuw automuseum in Buren

Volgend bericht

Een blauwgrijze eminentie





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een nieuw automuseum in Buren

De collectie klassieke auto's en youngtimers die Henk Visscher sinds zijn veertigste verzameld heeft is nu ondergebracht...

5 November 2022