Laatste nieuws

‘Americana’ aan de Zaan

Reportages / 25 februari 2021

‘Een uitlaatklep naast het ondernemen’ – volgens vier heren uit Westzaan is dat de beste typering van hun passie voor het verzamelen, restaureren en modificeren van Amerikaanse muscle cars. In Octane Magazine 050 is een reportage over twee Sting Rays uit deze collectie is opgenomen, reden voor ons om terug te blikken ons eerste bezoek aan de bijzondere hal in Westzaan. 

We worden welkom geheten door Michael Westenberg, Ed Waterdrinker, Sander van Ballegooij en René van Ballegooij in iets dat het midden houdt tussen een museum en een uit de hand gelopen man cave. Een ruimte ergens in de Zaanstreek, waarin een stuk of twintig klassieke Amerikanen staan opgesteld tussen een grote hoeveelheid automodellen, reclameborden, benzinepompen en andere memorabilia. Het is een paradijs voor liefhebbers van Amerikaanse autogeschiedenis.

Daarnaast is er een smaakvol ingerichte werkplaats voor onderhoud, restauratie en modificatie waar Sander, de ‘techneut met gouden handen’, bezig is met een low rider conversie van een Ford ’48 en de restauratie van een Buick Invicta. “De Buick moet, net als de Oldsmobile in de ruimte hiernaast, ‘als nieuw’ worden. Dat is een flinke klus waarvan het plaatwerk mij zeker al 600 tot 800 uur kost. Het is een extra leuke uitdaging omdat de klant wil dat ik er een cabriolet van maak.”

Michael verklaart hoe deze ‘club van vier’ bij elkaar is gekomen: “Ik kwam rond 2005 op een forum met Sander in contact door onze passie voor klassieke Corvettes. We begonnen samen met het bekijken van Nederlandse C2 Corvettes en dat ging al snel over in het adviseren van eigenaren met betrekking tot originaliteit en onderdelen. Sinds 2009 reizen we tweemaal per jaar op de bonnefooi naar de Verenigde Staten om gelijkgestemden te leren kennen en om naar interessante auto’s en verzamelingen te kijken. Zo vinden we auto’s en worden we ook vaak getipt over zeldzame modellen.

Men wil niet altijd verkopen, maar door de relatie warm te houden krijgen we vroeg of laat toch vaak de auto waar we onze zinnen op hebben gezet.” Michael vervolgt: “Ed is de oom van Sander en in 2010 wilde hij graag een originele ‘Split Window’ die voldeed aan de hoogste standaard. Een dergelijke auto stond al op onze radar en daardoor konden we de deal snel sluiten. Inmiddels hebben we een database met interessante auto’s in privébezit die wij al bekeken hebben. Mocht iemand op zoek zijn naar iets specifieks, dan kunnen we snel schakelen. Zo hebben we in 2018 twee Ford Convertibles Deluxe van 1940 gekocht voor een relatie in Spanje.

En dankzij ons netwerk hebben we zelf een low-mileage De Tomaso Pantera kunnen kopen en ook nog een Bel Air Sport Coupe van ’55 en een Camaro RSSS Big Block van ’67.” Elke auto heeft een verhaal. De heren worden gedreven door de uitdaging van het zoeken, vinden, handelen en door het plezier van het verzamelen door te geven aan andere liefhebbers. Als we er een paar auto’s uitlichten die in hun categorieën uniek zijn, dan begint het met een echte Amerikaanse ‘slee’. Het is een Oldsmobile Super 88 Convertible van ’58 waarvan er weinig over zijn in die conditie. Het is niet de duurste auto in de verzameling, maar wel een uniek exemplaar.

Ook mooi is een roodwitte Chevrolet Nomad van ’57, een stationwagen die je meteen over prachtige roadtrips over verlaten Amerikaanse wegen doet ‘dromen’. Er staat een Lincoln Zephyr Coupe van ’38, ontworpen door John Tjaarda van Sterkenburg (de vader van Tom Tjaarda, de ontwerper van de Pantera) en voorzien van een twaalfcilinder motor. De avond voor ons bezoek heeft Michael zijn ‘onverprutste’ witte De Tomaso Pantera L opgehaald. He is een Amerikaanse uitvoering met gedocumenteerde 17.600 mijl op de teller, gevonden in Phoenix. “Een prachtige auto, maar de rijdbaarheid in ons regenachtige landje is niet heel groot. Hij mag van mij wel naar een volgende liefhebber.”

De collectie omvat vijf Corvettes C2, de tweede generatie. Volgens de heren zijn dit de mooiste en meest originele exemplaren op een rij in Nederland – dat zou door de mensen van de Dutch Corvette Collection zijn bevestigd. Sander legt uit dat het waarderen en restaureren van Corvettes volgens strikte regels gaat. “Er is een bijbel waarin alle uitvoeringen, onderdelen en versies staan. Tijdens de productie van zo’n auto werd er door General Motors veel aangepast en verbeterd waardoor het mogelijk is dat auto’s uit hetzelfde productiejaar op onderdelen van elkaar verschillen. De NCRS, de National Corvette Restorers Society, waakt over de correctheid van elk boutje en spiegeltje en keurt de auto’s.”

Zijn vader René legt uit dat er een ‘Split Window’ is met lage zijspiegels, maar dat er in datzelfde jaar af fabriek ook hogere spiegels werden geleverd. “Een ander voorbeeld is dat onder de voorstoelen diepe bakken zitten, ogenschijnlijk bedoeld voor het opbergen van spullen. Maar je kan er helemaal niet bij komen en onderzoek door Sander en het bemachtigen van een kopie van de originele ontwerptekeningen leerde dat ze ruimte boden aan de elektrische stoelbediening, dat echter nooit als optie is geleverd. Dat zijn leuke dingen om te weten.”

Sander vervolgt: “Matching numbers gaat echt een stuk verder dan dezelfde nummers op het chassis en het motorblok. Bijna alle onder delen zijn voorzien van een nummer en daar is veel uit af te leiden.” In zijn werkplaats worden inmiddels niet alleen maar eigen auto’s aangepakt. Een groeiende groep klanten komt er voor onderdelen, reparaties en complete restauraties. Sander heeft een groeiende belangstelling in het aanpassen van auto’s. “Waar ik mee bezig ben is eigenlijk een mix tussen customized, hotrod en restomod.” Hij laat een mooie Ford COEtruck (Cab Over Engine) zien, een voormalige, Nederlandse brandweerauto die door hem omgebouwd is tot een prachtige autoambulance. Voorzien van nieuw gespoten plaatwerk, een glimmend houten dek en uitgevoerd met de achterlichten van een Chevrolet Impala, het dashboard uit een Ford ’48 en de wielkasten van een LaSalle.

Ed is 61 jaar, ondernemer, maar nu vooral verzamelaar. Zijn eerste Corvette is de Split Window van ’63, die Sander voor hem gevonden heeft. Een auto in concoursstaat met een ‘Bloomington Gold’ en ‘NCRS Duntov’ status. Dat laatste is een keurmerk dat vernoemd is naar Zora Arkus Duntov, de Chief Engineer voor de Corvette. Er zijn ook andere auto’s naast de Corvettes. Ed: “We hebben een prachtige Chevrolet Camaro SS in RS uitvoering met de 396 cubic inches (6,6 liter) V8. Mijn zwarte McLaren SLR is een mooie uitzondering in de collectie. De SLR werd in 2006 als nieuwe auto ‘gegund’ aan geselecteerde mensen.

Ik kende iemand die zo’n auto had en er nooit mee de weg op ging. Zijn voornaamste bezwaar was dat hij tot in zijn garage gevolgd werd door fotografen en enthousiastelingen. Omdat ik het zonde vond dat de auto niet meer gereden werd, heb ik na lang aandringen de McLaren van hem over kunnen nemen.” Michael Westenberg (43) is ondernemer en liefhebber. Zijn eerste Corvette was een Convertible van ’65 met uniek two-tone interieur, vanzelfsprekend in concoursstaat. Een auto die hij nooit meer wegdoet.

“Onze trips leveren vaak iets bijzonders op, we zijn originele Yenko Camaro’s en Corvettes tegengekomen en ook een Manta racer, geïnspireerd door de McLaren M6GT CanAm auto van Bruce McLaren. Het is erg leuk om met de jacht op auto’s bezig te zijn. Zeker in de wetenschap dat Sander alles dat binnenkomt zelf onderhanden kan nemen.” Een imponerende auto in de collectie is de blauwe Corvette Grand Sport van 1963. Ed vertelt: “De vijf exemplaren van de Grand Sport, drie cabriolets en twee coupés, waren ontworpen om de Shelby Cobra’s zoek te rijden, en werden deels verkocht aan privéteams.

Ons exemplaar is natuurlijk geen echte, want die zijn zes miljoen of meer waard. Maar het is wel een mooie replica.” Nadat we ons nog verlekkerd hebben aan modelauto’s en andere ‘Americana’, trekken we de deur met tegenzin achter ons dicht. Maar niet zonder nog even te horen dat alle tekeningen en reclameuitingen op de muren bedacht en gemaakt zijn door René, de grafische artiest van het gezelschap. En met de toezegging dat Octane gerust een auto mag selecteren voor een uit gebreide testreportage. Zoals in Octane Magazine 050 te lezen is, hebben we er meteen maar twee geselecteerd!

Koop Octane Magazine 050 in onze webshop:


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Necrologie van een 128-3P

Volgend bericht

Lekker dwarsgaan gewaarborgd





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Necrologie van een 128-3P

Op een warme vrijdag in augustus 1990 brandde de Fiat 128-3P van Joop van den Einde volledig uit. Met een ‘reservekoets’...

19 February 2021