Laatste nieuws

AMG’s meedenkende instapper

Nieuwe auto's / 18 mei 2019

De Mercedes-AMG A 35 4MATIC is een fijne, volwassen auto die beschaafd, verfijnd en praktisch genoeg is om dagelijkse taken op Mercedes-niveau te vervullen.

AMG is inmiddels zo groot dat het meer dan 25 modellen fabriceert, gul over het volledige gamma van Mercedes uitgesmeerd. Aan de onderkant rammelde het echter een beetje, daar waren de mannen uit Affalterbach en die uit Sindelfingen nog een beetje zoekende. Eerst hebben ze geprobeerd een instapper aan te bieden met de 380 pk A 45, maar die was wellicht te ver verwijderd van de sportiefste A-klasse. Hij was wat mij betreft bovendien een tikje over de top als het om branie ging, bijna losgeslagen. Nu is er de A 35, die met 306 pk een sympathieker instapniveau aanbiedt.
Hij ziet er niet al te wild uit, je kunt er mee ‘onder de radar’ blijven zoals dat zo mooi heet. Het meeste dat hem opwindend maakt, bevindt zich onderhuids. AMG heeft de A serieus aangepakt. De voortrein is verstevigd met een geschroefde aluminium plaat onder de motor, die ook nog eens ondersteund worden door twee extra balken. Dat levert consistenter werkende wielophangingen en een preciezer stuurgedrag op, aldus AMG.

De motor is nieuw in de zin dat hij gebaseerd is op de nieuwe viercilinder van de A-klasse. Hij heeft een lichte krukkast van aluminium en haalt geforceerd adem via een twin-scroll turbo – met twee parallel lopende stromingskanalen die elk twee cilinders voeden, dat op basis van de ontstekingsvolgorde. Daarmee levert de dwars voorin geplaatste krachtbron een vermogen van 306 pk en een koppel van 400 Nm.

Het vermogen wordt naar alle vier de wielen gebracht via een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling en variabele vierwielaandrijving (4MATIC). Het systeem verdeelt de trekkracht via een lamellenkoppeling die in het achterste differentieel is geïntegreerd. De uitersten bevinden zich tussen 100% naar de vooras en 50% naar beide assen.
Het brein van de A 35 AMG kent vijf standen die voor zichzelf spreken: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ en Individual.
De motor is werklustige presteerder, echter vooral helemaal onderin en bovenin zijn toerenbereik. In het middengebied is hij wat minder vurig, wat door de transmissie prima wordt gemaskeerd, maar als je zelf schakelt detecteer je het wel. De prestatiecijfers zijn echter prima, met een sprintje van 0 naar 100 km/h in 4,7 seconden. Dat is niet genoeg om een BMW M140i af te troeven, maar het is toereikend om een Golf R te vernederen. De soundtrack is welluidend, de A 35 AMG grossiert niet zo in knallen en ploffen als de A 45, zodat je jezelf in de bebouwde kom niet achter een zonnebril hoeft te verschuilen.

Je zit er puik in, lekker laag en het stuurwiel is uitstekend verstelbaar – het ideale ‘zitje’ is zo gevonden, ook door de fijne kuipstoelen die je precies genoeg vasthouden. Je kijkt uit op een geweldig mooi interieur, zo goed afgewerkt dat je het gevoel hebt in een mini S-klasse te zitten. Alles is ronduit af.
Het onderstel is straf, het leest op gortdroge wijze het wegdek, zonder bonkig of uitgesproken oncomfortabel te zijn. Je hebt niet veel kilometers nodig om je op je gemak te voelen in deze AMG en de aanval op een lekker kronkelige weg te openen. Daar kun je vaststellen dat het vierwielaandrijfsysteem anders werkt dan bij de A 45. Dit loodste pas trekkracht naar de achterwielen als hij bij de voorwielen spin detecteerde, de A 35 daarentegen denkt mee, die betrekt de achterwielen er eerder bij door aan de hand van een aantal parameters wielspin te voorspellen. Je kunt de werking ervan oproepen door vrij fors in te sturen en dan stevig op het gas te gaan staan, je voelt dan meteen dat de achteras meedoet. Soms zodanig zelfs dat er heel even een vleugje onderstuur optreedt door het ‘duwen’ van de achterpartij.

De bochtsnelheden liggen in elk geval hoog met deze AMG, waaraan het meedenkende 4MATIC zeker debet is. Hij stuurt gewillig in en je kunt vroeg snelheid opbouwen, zonder – of met slechts een beetje – onderstuur, waardoor je van deksels snelle exits kunt genieten. Je doet er echter goed aan zelf te schakelen, want de automaat kan soms een beetje de kluts kwijtraken.
De A 35 van AMG weegt volgetankt 1584 kilo – wat bijna 150 kilo meer is dan een Golf R, maar hij weet je heel goed de indruk te geven dat je met minder onderweg bent. Een fijne, volwassen auto, deze AMG, die beschaafd, verfijnd en praktisch genoeg is om dagelijkse taken op Mercedes-niveau te vervullen, en zich indien gewenst met de beste GTI’s en sportsedans kan meten – zoals het een AMG betaamt. In Affalterbach gaan ze intussen rustig verder met het toevoegen van modellen aan het gamma. Op naar de dertig. We horen dat er een A 45 met meer dan 400 pk onderweg is!

MERCEDES-AMG A 35 4MATIC
Motor viercilinder met turbo, inhoud 1991 cm³
Vermogen 306 pk bij 5800 min-1
Koppel 400 Nm bij 3000 min-1
Transmissie zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling, vierwielaandrijving
Afmetingen LxBxH 4419 x 1796 x 1440 mm, wielbasis 2729 mm, tankinhoud 51 liter
Gewicht 1584 kg (met volle tank)
Remmen geventileerde schijven rondom (350/330 mm)
Banden 235/35 R 19 rondom (Pirelli P Zero)
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,7 sec
Prijs € 67.639,– (NL) € 51.909,– (B)


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Land Cruiser FJ40, een plaatje

Volgend bericht

Mercedes-Benz viert 125 jaar autosport




Uitgelicht

Land Cruiser FJ40, een plaatje

Bij Wim Prins Classics in Nunspeet staat deze mooie Toyota Land Cruiser FJ40 uit 1973 te koop. Volgens de verkoper een uniek...

18 May 2019

Webdevelopment Passionate Bastards