Laatste nieuws

Ange et Demon

Man & Machine / 27 mei 2022

De Renault Clio III RS Phase 2 ‘Ange et Demon’ van Han Klems, in de kleur ‘Mat Anthracite Metallic’ is een redelijk uniek exemplaar. Volgens Han is het de meest uitgebalanceerde Clio RS; wat betreft ontwerp, uitvoering en aandrijving.

“Mijn Clio is nummer 99 uit een gelimiteerde serie van 99 auto’s. De metallieke, matte antraciet lak is na deze uitvoering niet meer geleverd door Renault. Ook mat rood en parelwit was destijds een optie. De aandrijving wordt verzorgd door een 2,0-liter zestienklepper, de laatste atmosferische krachtbron voor de Clio RS, want type 4 kreeg een turbomotor. De auto is ontwikkeld door Renault Sport, maar de motor werd gebouwd door ‘Mechachrome’, de bouwer van alle racemotoren van Renault. Standaard levert de motor 201 pk, maar in de praktijk kwam dat neer op ongeveer 197 pk bij 7100 min-1 en een koppel van 215 Nm bij 5400 min-1. Met een handgeschakelde zesbak snelt de Clio RS in 7,1 seconde naar de 100 km/h en de topsnelheid is 225 km/h. De Clio III RS was de sterkste auto in zijn klasse en ondanks het extra gewicht ten opzichte van de Clio II, blijft het een lichte auto die het erg naar zijn zin heeft in het betere bochtenwerk.

De Clio RS is nu drie jaar in mijn bezit. Hij stond bij Renault Sport dealer Van Ramshorst in Nijkerk te koop, met één eerdere, Duitse eigenaar en een kilometerstand van 85.000. Nu, drie jaar later staat er 130.000 km op, wat een indicatie is voor mijn gebruik: zoveel mogelijk!

Dankzij wat aanpassingen trekt de motor in mijn Clio nu door naar 8000 min-1 en is het vermogen opgeschroefd naar 207 pk. Er zijn bobines van Okada Projects gemonteerd, die een viervoudige vonk leveren. Voorts een ITG-luchtfilterelement, sterkere aanzuigslangen van polyurethaan naar het luchtfilter en de gasklep; sterker en gladder. De uitlaat is een Akrapovic EVO exemplaar, de remmenset komt van Godspeed GB met metalen remleidingen van Renault RS en de schokdempers van Bilstein zijn in hoogte verstelbaar. Wielspacers van 16 mm voor en achter en titanium wielbouten uit de Verenigde Staten maken de lijst van aanpassingen compleet. Hoewel ik best technisch ben en ook de weg weet in onderdelenland, laat ik toch het meeste werk uitvoeren door specialisten.

‘Het is de meest uitgebalanceerde Clio RS, hetgeen ook door andere eigenaren wordt bevestigd’

Mijn liefde voor snelle auto’s gaat terug naar de tijd dat ik als twaalfjarige met mijn vader meeging naar de Grote Prijs van Zandvoort in 1967. Het staat me bij als een historische race, met de overwinning van Jim Clark in een Lotus met Cosworth-Ford motor. Ook zag ik daar mijn latere werkgever, Ben Pon jr. winnen bij de toerwagens in een witte Porsche 911R. Mijn eerste auto kocht ik in de tijd dat ik bij Pon Porsche werkte, het was een witte Golf GTI uit 1980. Daarna volgde een witte Golf GTI uit 1983, met Zender-kit, waarmee ik naar het GTI-Treffen aan de Wörthersee in Oostenrijk ben geweest. Dat is een ongelofelijk groot evenement met de meest bizarre ‘bouwsels’. Verder heb ik een Corvette Collector Edition uit 1982 gehad die nu bij André Boer staat, in de Dutch Corvette Collection in Wezep. Daarna nog een Golf 4 R32 DSG, een van de vijf originele exemplaren op Nederlands kenteken. Die had ik nooit moeten verkopen.

Voor mij is de Renault een heerlijke auto; comfortabel voorzien van navigatie, telefoonaansluiting, cruise control en een prima audio-installatie met CD-speler. Het is de meest uitgebalanceerde Clio RS, hetgeen ook door andere eigenaren wordt bevestigd, wat tijdens de introductie ook door de pers is gebeurd. Een ritje naar de Nürburgring door de Duitse Eiffel is met deze auto zeker geen straf. Met de club Renault Sportive hebben we afgelopen jaar het veertigjarige bestaan gevierd, waar ik een leuk gesprek heb gehad met een van de ontwerpers van mijn Clio, Alex Breun.

Alex Breun (rechts)

Het is mijn enige hobby-auto en ik ben van plan om hem in heel goede staat te houden. Op mijn ‘bucket-list’ staan nog een Donkervoort GT 40 en een reis naar de Verenigde Staten om 99 jaar Route ’66 te vieren in een Corvette Convertible. Als trouw lid van de R66 Club van de staat Illinois en van het Corvette Museum in Bowling Green (Kentucky) kan ik die ervaring niet overslaan.

Man & Machine

Renault Clio RS Phase 2 ‘Ange et Demon’ (2012)

Han Klems

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Maserati MC20 Cielo

Volgend bericht

100 jaar Jean Rédélé





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Maserati MC20 Cielo

Gisteren heeft Maserati de Spyder-versie onthuld van hun nieuwste sportwagen: de MC20 Cielo. MC staat voor Maserati...

26 May 2022