Laatste nieuws

Antoon Michielsen over Atelier Saint Michel

Interviews / Reportages / 17 januari 2021
Hij weet van elke auto opnieuw een hoogglans juweel te maken en ook voor restauraties draait hij zijn hand niet om. Met zijn Atelier Saint Michel zet Antoon Michielsen een volgende stap, als producent en leverancier van eerste klas verzorgingsmiddelen voor je auto.

Het atelier in Moergestel is gevuld met auto’s die er pico bello bij staan, ze schitteren je tegemoet. Er is materiaal van zwaar kaliber zoals een BMW Z8 en een Lamborghini Countach, een gitzwarte ‘25th Anniversary’, met slechts 1200 kilometer op de teller. Wat valt daar in vredesnaam aan te poetsen? “Kijk eens hier’”, zegt Antoon, en wijst naar de flanken van het zwarte beest. “Je ziet daar sinaasappelstructuur. De eigenaar van deze Lamborghini wil de lak weer mooi strak hebben, dat ga ik voor hem met mijn lakcorrectietechnieken in orde maken.”

Een opvallende verschijning bij binnenkomst is een heel mooie Renault Alpine A110. “Verleden jaar rond deze tijd vroeg een bekende van ons, Eric Berkhof, of we een Renault A110 voor hem wilden zoeken. Ik heb deze 1300 VC gevonden en ben hem nu aan het restaureren alsof het mijn eigen auto is. Wat er aan onderdelen niet te vinden is, maak ik zelf op mijn werkbank. Alpine’s waren mijn eerste restauratieprojecten toen ik net begon, ik ken ze van binnen en van buiten.”

Opvallend is dat er behoorlijk wat auto’s van eenvoudiger komaf binnen staan, zoals een Renault Dauphine en een vroege Alfa Romeo Giulia. “Die maken deel uit van een heel mooie opdracht”, vertelt Michielsen. “Eric Berkhof wil graag voor het project Mossel Classics sympathieke klassiekers verzamelen om straks tentoon te stellen, om te laten zien hoe het erfgoed gewaardeerd wordt. Ik heb daarvoor de auto’s opgezocht en ze in authentieke staat teruggebracht. Een kolfje naar mijn hand.”

Voor een bezoek aan Antoon Michielsen moet je de tijd nemen. Hij vertelt met graagte over zijn werk en de opdrachten waarvoor hij naar Connecticut en Dubai is moeten afreizen. Hij draagt graag zijn kennis over, in Brunei heeft hij mensen opgeleid die de collecties van een sjeik piekfijn in orde moesten houden. Hij houdt ook workshops, voordat je het weet, sta je met een polijstmachine in je handen om te zelf voelen wat hij bedoelt. Antoon laat precies zien hoe je hem moet vasthouden, hoe je druk uitoefent en welke bewegingen je wel en niet moet maken, het luistert allemaal nauw. Als je denkt dat het onderhouden van je auto afdoende is geregeld als je hem af en toe schoonmaakt en in de was zet, leer je bij Antoon wel anders. “Veel mensen denken dat hun lak weer glimt als ze de auto in de was hebben gezet en hebben gepoetst. Maar dat is niet waar. De lak glimt niet, het de was die glimt, maar na een paar regenbuien is die weggespoeld en is de glans weer minder. Je doet het pas goed als je zorgt dat de lak zelf glimt!”

We lopen naar een Citroën DS. Hij vraagt me over een voorscherm te wrijven en te zeggen wat ik ervan vind. Nou, het voelt perfect aan, meld ik. Nou, perfect is het niet, beweert Antoon. Hij haalt een stuk folie tevoorschijn, zoals dat rond een pakje sigaretten zit. Een trucje van de vakman. Als ik de folie tussen het plaatwerk en mijn vingers leg, en opnieuw wrijf, voel ik geen glad plaatwerk meer, maar korreligheid. “Dat is vuil dat in de lak zit, dat moet er eerst uit voordat je gaat polijsten, anders richt je meer schade aan dan je goed doet. Je moet de auto helemaal schoonmaken met klei”, legt Michielsen uit. Die klei kan een verhaal vertellen, weet hij. “Als er groen in zit, is de kans groot dat de auto uit een stad komt waar trams rijden. Die bovenleidingen zijn met koper bekleed, daar spetteren kleine deeltjes van af en die nestelen zich in je lak, waar ze oxideren en groen worden. Woont iemand dicht bij het spoor, dan zie je soms een bruine kleur in de klei, dat is roest van de ijzerdeeltjes die van de rails afkomen.”

Als we toekijken terwijl Antoon een stofje in de neus van de Alpine wegwerkt, heel zorgvuldig met superfijn schuurpapier en vervolgens met een wollen polijstkop, krijgen we steeds meer bewondering voor zijn werk. De speelruimte die Michielsen heeft is flinterdun, want de lak op een auto bestaat uit drie lagen die samen tussen de 0,09 en 0,12 millimeter dik zijn. “Ik heb alleen de bovenste laag om mee te werken, de blanke lak, die is tussen de 0,03 en 0,04 millimeter dik, nog dunner dan een velletje papier! Bij elk project meet ik daarom ook eerste de lakdikte en de glans.”

Als hij een auto behandelt, is de volgorde dan ook altijd hetzelfde, eerst cleanen, vervolgens polijsten en dan finishen. Als de lak als vanouds glimt, kan er nog een beschermlaag op, hij is daar een groot voorstander van. “Onze Saint-Michel UV-coating is daarvoor het beste. Weet je dat zonlicht de grootste vijand van je lak is? In vier jaar verliest die gemiddeld 28% van zijn glans, met een goede coating wordt dat 4%, zie het als een beschermolie tegen zonnebrand met factor 50”. Glans, dat brengt Michielsen op een idee. Hij haalt een apparaat tevoorschijn, een glansmeter, die meet hoeveel licht door de lak wordt weerkaatst. Gemiddeld is dat 86% bij een nieuwe auto, maar het kan af fabriek minder zijn, zeker bij oudere auto’s. Elke lak heeft zijn eigen DNA.”

Velen in de autowereld kennen ProTech, een lakbeschermingsmiddel dat in de Benelux tot bloei is gebracht door Antoon Michielsen en zijn vrouw Marijke, ze maakten er een onderneming van met 22 dealers en 150 verkooppunten bij Halfords. Het hoofdkantoor in Monaco heeft de activiteiten in de Benelux 10 jaar geleden overgenomen. Onder de naam Procompany hebben Antoon en Marijke de afgelopen jaren hun eigen werkplaats voortgezet en naar een hoger plan getild. Centraal staan nog steeds lakcorrectie en veredeling, nu onder hun eigen merk ‘Atelier Saint Michel’. Daarnaast werken zij aan bijzondere projecten op maat. Met trouwe klanten waaronder autoliefhebbers en privéverzamelaars en er is een samenwerking tussen vakman Antoon en de Koninklijke Stallen die al 20 jaar voort duurt.

Nu zet het tweetal samen met hun zoon een volgende stap, bouwend op de enorme expertise van Antoon met autolakken en restauraties waarbij elk detail telt. Je kon er eigenlijk op wachten, als je al tientallen jaren lakwerk van auto’s herstelt, verzorgt en beschermt ontwikkel je een neus voor de materialen die je gebruikt – en zou het idee kunnen ontstaan om zelf een lijn met producten te ontwikkelen, speciaal voor autolakverzorging. Dát is wat de Michielsen’s nu hebben gedaan. “Ik ben maanden met een laboratorium in slag geweest, ben met allerlei recepturen in de weer geweest en heb heel veel getest. En daar is nu een eigen produktlijn uitgekomen, waar ik vierkant achter sta. Mijn zoon Alexander heeft de visie vastgelegd in een manifest, Marijke doet de sales en marketing.”

De lijn van Saint-Michel bestaat uit reinigingsmiddelen voor het exterieur en interieur, uit een autoparfum, een aantal andere specialiteiten en natuurlijk een shampoo. Die laatste is al via de webshop te bestellen (www.saintmichel.nl), in het voorjaar zal ook voor de rest van het assortiment daar beschikbaar zijn. De naam Saint Michel is niet alleen een knipoog naar Antoon’s achternaam, maar ook een verwijzing naar de beschermende aartsengel Michel. Ook de bedrijfsnaam van de werkplaats is veranderd, in Atelier Saint Michel. Heel toepasselijk, want er wordt met engelengeduld gewerkt.

TEKST Ton Roks // FOTO’s Piet Mulder


Tags: , , , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

25 Jaar Boxster, de redder van Porsche

Volgend bericht

Martin Dijkhof, van restaureren naar coachbuilding





Bezoekers lazen ook


Meer historie

25 Jaar Boxster, de redder van Porsche

Het begin van de jaren negentig was economisch een moeilijke periode voor Porsche AG. Dalende verkoopcijfers - mede als gevolg...

17 January 2021