Laatste nieuws

Ascona Restomod met 300 pk

Man & Machine / 12 november 2021

Daar waar nu veel gespecialiseerde bedrijven met zogenaamde Restomods op de markt komen, heeft Thymo Donders zelf een Opel Ascona B naar eigen smaak aangepast. Met 300 pk als resultaat!

De hang naar jeugdsentiment en de wens om iets unieks te rijden is veelal de motivatie van autoliefhebbers om de ombouw van een klassieker of youngtimer naar een Restomod te overwegen. Naar voorbeeld van specialistische bedrijven die een eigen moderne interpretatie van iconische auto’s uit het verleden op de markt brengen. Voor vaak hoge prijzen worden auto’s als de Lancia Delta Integrale, de Lancia 037 Rallye en de Ferrari Testarossa en 308GTB aangeboden. Thymo Donders zette zijn liefde voor de Opel Ascona om in een grondige aanpak en opwaardering van de auto, naar eigen inzicht en smaak.

“Auto’s en techniek hebben mij altijd geboeid en al vroeg zat ik met mijn hoofd diep onder de motorkap van menige auto. Als je opgroeit met de Opels van je vader kan het niet anders dan dat je zelf ook een voorliefde voor dat merk ontwikkelt. Mijn eerste auto was een Kadett 1.6, gevolgd door een 1.8 GSI en een 2.0 GSI. Mijn vader heeft achtereenvolgens drie keer een Opel Ascona B gereden waardoor ik dat model erg ben gaan waarderen. Na de drie Kadett’s heb ik een BMW 325 m-tech gehad, een Ford Probe 2.5 V6 en toen een VW Passat 2.8 v6 4×4 ABT. Duidelijk allemaal gericht op vermogen en sportiviteit. Daarna ben ik in verband met mijn werk overgestapt op een diesel.

De Ascona die ik heb aangepakt is, zijn leven begonnen als een standaard ‘B’ uit het bouwjaar 1977, geleverd met een 1,9 SR OHC-motor, in de kleur 509 Signal-Oranje. De kleur heb ik behouden, maar dat is wel bijna het enige dat nog origineel is. De vorige eigenaar had er al een andere motor in geplaatst, een zogenaamde ‘red top’ motor, een 2.0 16v Turbo (c20let) waarmee het vermogen op 300 pk is uitgekomen. De topsnelheid ligt rond de 200 km/h maar de auto is vooral op snelle acceleratie gebouwd.

Na wat zoekwerk heb ik de Ascona bij een particuliere verkoper in Nederland gevonden. Hij was deels al gerestaureerd en aangepast door de vorige eigenaar, maar omdat het niet naar mijn zin was uitgevoerd heb ik besloten om alles te demonteren en weer opnieuw op te bouwen. De lijst met aanpassingen, deels al gedaan door de vorige eigenaar, is hier onder te vinden. Veel aanpassingen zijn gedaan om het grote vermogen goed op de weg over te dragen en de wegligging te verbeteren. Het verstevigen en doorlassen van de carrosserie was nodig om de benodigde stijfheid te krijgen. Verder heeft alle techniek en elektronica een opwaardering gehad, en heb ik de auto in 2019 opnieuw gespoten in de originele kleur, waarbij de binnenkanten in matzwart zijn uitgevoerd.

Het plaatwerk, de spoilers en zijschermen zijn originele GM-onderdelen die ik netjes passend gemaakt heb. Het was bij de Ascona in die tijd niet allemaal mooi passend, wat je goed kunt zien als je mijn auto naast een niet-gerestaureerd exemplaar zou zetten.

We hebben veel plezier van de auto; het sleutelen is leuk, maar ook het rijden en de deelname aan evenementen. We doen vaak mee aan kaartleesritten met ‘bolletje pijl’ en dan is het leuk om onderweg alle vragen over de auto te beantwoorden. Het is voor mij niet mogelijk om even snel te tanken, want er is altijd wel iemand die wil weten wat voor auto dit precies is. Met nat weer komt hij niet buiten, want hij is dan door het ontbreken van tractiecontrole of andere ondersteuning best lastig te rijden. De 300 pk op de achterwielen maakt de auto – samen met 75% sper  nogal ‘tail happy’, zoals ze dat noemen. Zelf geniet ik stiekem van het feit dat Porsche-rijders verbaasd in de spiegel kijken als blijkt dat ze die Ascona maar niet los kunnen rijden. Een leuke beloning voor het harde werk is dat ik onlangs op een Opel-meeting eerste ben geworden in de klasse ‘sportief’. De meetings van de Revworks zijn ook altijd erg leuk.

Bij de ombouw en het vinden van de juiste onderdelen heeft Erwin Peters van ClassicOpel.net in Lochem een heelgrote rol gespeeld. Hij is een echte vakman en bekend in de Opel community om zijn projecten en reparaties en dankzij de Opel passie die we delen is hij een goede vriend geworden. Zelf kan ik heel veel en waar nodig ken ik veel mensen die me verder helpen.

Er staan nog wel wat modificaties op de planning, waaronder een nieuwe EMU waarmee we de motor nog beter kunnen afstellen. Dit heeft ook als voordeel dat we op een laptop de motor kunnen uitlezen. Dus dat betekent weer kabelboom aanpassen en nog wel meer zaken, maar dat houdt het allemaal juist zo leuk.

Voor mensen die het leuk vinden om de technische aanpassingen en het rijden met de auto te volgen zijn er mijn pagina’s op Facebook en Instagram: facebook.com/groups/OpelAsconaTurboSport, @ascona_turbo_sport 

Technische specificaties en aanpassingen:  

Motor:

  • Motor: C20let 2.0 16v Turbo
  • Nieuwe cilinderkop, ‘geflowd’ met nieuwe kleppen en afdichtingen
  • Stalen koppakking
  • Grote Hks/Garrett gelagerde turbocompressor
  • Custom made aluminium inlaat
  • Custom made 63 mm rvs uitlaat
  • Custom made rvs spaghetti-spruitstuk
  • Grotere injectoren
  • v-max chip stage 2
  • 1,3 bar turbodruk
  • Andere brandstofdrukregelaar
  • 8 bar brandstofpomp
  • Grote radiateur met spal vin
  • Grote intercooler
  • Custom made kachelradiateur
  • D2 olie catch can

Onderstel:

  • Draagarmen, onderstel en stabilisator poedergecoat
  • Versterkte aandrijfassen
  • Versterkte aandrijflijn
  • Dubbele stabilisatoren
  • D2 zespots-remklauwen met tweedelige schijven (voor)
  • Remklauwen & schijven Mercedes W124 (achter)
  • Met staal omvlochte remleidingen rondom
  • Gereviseerde aandrijflijn/ achteras
  • 75% ZF zelfsperrend differentieel
  • Alles doorgelast en verstevigd om het vermogen aan te kunnen
  • Gele Koni’s rondom, verstelbaar
  • Sportverenset voor 50 mm
  • Sportverenset achter 50 mm
  • Powerflex bussen
  • Getrag 240, met schakelwegverkorting
  • 5 x Compomotive mo 4×100 met Toyo T1R

Interieur:

  • Opel Ascona SR dashboard
  • QSP RX-100 M Carbon stoelen
  • QSP 4 punt gordels
  • OMP-schroefrolkooi
  • Ascona 400 hemel
  • Hydraulische handrem
  • Remdrukverdeler
  • Carbon deur- en achterpanelen
  • QSP afneembaar stuur
  • Brandblusser
  • Terratrip Rally computer 202+
  • Oliedrukmeter
  • Turbodrukmeter
  • Temperatuurmeter
  • Greddy Turbo Timer
  • Kraan remdrukverdeler
  • Lucht/brandstofmeter
  • Voltage meter
  • Brandblusser

MAN & MACHINE / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Opel Ascona Turbo Sport Restomod (1977)

Thymo Donders

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Ferrari 812 Competizone, superfast aan de speed

Volgend bericht

Toyota ‘Gazoo’ GR86





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Ferrari 812 Competizone, superfast aan de speed

Na de 599 GTO en F12 Tdf is er nu de 812 Competizione, met een glorieuze V12, die zeker niet bedoeld is als een groots afscheid...

10 November 2021