Laatste nieuws

Een bloedmooie Coupé voor Paleis Soestdijk

Octane Auto's / 21 juni 2020

Het was de bedoeling van Ronald Koers om zijn Audi Coupé Quattro voor het Octane Concours in augustus af te hebben. Nu deze deadline is vervallen, wordt de auto stap voor stap geperfectioneerd.

“Ongeveer vanaf mijn twaalfde jaar verdiep ik me in alles op wielen, ook mijn voorliefde voor coupés stamt uit die tijd. Aan mijn muur hingen autoposters en in een vitrine verzamelde ik coupés van alle merken. Recent ontstond de behoefte om, als hobby, een auto uit de jaren ’80 of ’90 te gaan rijden. Met eerdere ervaringen met een Golf GTI en VR6 in het achterhoofd, ben ik in die richting gaan zoeken. Ook een Volkswagen Corrado stond op mijn ‘shortlist’, maar mijn echte droomauto was een BMW 8-Serie. De prijzen van deze grote coupé waren echter te hoog voor mij geworden. Een meer realistische mogelijkheid leek mij om eens naar het merk Audi te kijken. De coupés hebben natuurlijk een mooie rally-historie en de beroemde Quattro-techniek maakt deze auto’s bijzonder. Ook de latere modellen hebben mij altijd aangesproken.”

“Vorig jaar heb ik een Nederlandse Audi 2.3 10v met voorwielaandrijving proefgereden, maar deze auto had lang stilgestaan en was daardoor niet meer in de beste staat. Na een tip om ook eens op mobile.de te kijken, trof ik dankzij een veel groter aanbod mijn huidige auto. Het is een Audi Coupé Quattro 20V uit 1989 met slechts 121.000 km op de teller. Omdat hij in Zuid-Duitsland stond heb ik contact opgenomen met Dutch Car Import, waarvan een medewerker met een autoambulance naar het adres van verkoper reed voor een plaatselijke proefrit. Hij meldde dat het meeste in orde was en dat alleen de lak niet in goede staat was. Voor mij was het voldoende positief om tot aanschaf over te gaan. De carrosserie is volledig verzinkt en als ik de auto over zou laten spuiten kon ik meteen deukjes en krasjes weg laten werken.”

“De Audi is nieuw geleverd in het zuiden van Italië, waar hij 28 jaar in een mediterraan klimaat doorgebracht heeft. Het enige nadeel daarvan is dat de felle zon de lak heeft verouderd. Verder is het een keiharde auto. Vanwege de in Italië geldende voordelige wegenbelasting voor auto’s met een motorinhoud tot 2-liter heeft Audi 1.470 exemplaren met deze vijfcilinder 160 pk 2.0-liter geleverd, waarmee het in deze uitvoering een tamelijk exclusieve auto is.”

“De vorige Duitse eigenaar heeft de Audi kort in bezit gehad. Het importeren en op kenteken zetten is allemaal goed geregeld en vanuit de Veluwe ben ik er zelf mee naar de randstad gereden. Hij reed prima maar was niet heel fel, dus daar moest wel iets aan gebeuren. Al vrij snel heb ik een grote beurt laten uitvoeren waarbij ook de distributieriem en de remolie vervangen zijn. Later zijn ook de hoofdremcilinder en de klepdekselpakking vervangen. De oorspronkelijke Audi Aero wielen waren los meegeleverd en omdat ik graag alles zo origineel mogelijk wil hebben, heb ik passende naafkapjes gezocht en de wielen laten stralen en spuiten.”

“Afgelopen winter heeft de Quattro lekker binnen gestaan, met een druppellader op de accu. Dit voorjaar wilde ik er meerdere evenementen mee gaan bezoeken maar toen werd opeens alles afgelast in verband met de Covid-19 crisis. Helaas. Inmiddels heb ik de auto naar de spuiter gebracht waar hij helemaal gedemonteerd al veel schuur- en klopwerk heeft ondergaan. De spuiter heeft me gevraagd om een ander frontje te kopen en ook een compleet nieuwe achterkant. Dat lijkt nogal heftig, maar het bleek te gaan om vrij lichte schade die sneller en eenvoudiger te repareren is door vervanging van de achterzijde. Dat heeft te maken met een gezette rand die over de gehele achterzijde loopt. Het project vordert gestaag maar is zeker nog niet af. Na terugkeer van de spuiter heb ik nog maar weinig op mijn lijstje staan. Dus dan moet er eerst maar eens lekker en veel mee gereden worden. De felheid van de motor is  teruggekomen door er gewoon mee te gaan rijden. De korte ritjes, veel stilstand en weinig onderhoud hadden de motor kennelijk geen goed gedaan. Helaas is ook het Octane Concours nu uitgesteld tot 2021, maar tegen die tijd kan ik zeker met een bloedmooie Audi Coupé op het gras voor het Paleis Soestdijk aantreden.”

Zodra de Audi helemaal als nieuw bij de spuiter vandaan komt, zullen we de foto’s posten op: www.instagram.com/octane

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Audi Coupé Quattro 20V (1989)

Ronald Koers

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

MG XPower SV-R, British Beef op z'n best

Volgend bericht

MGB GT V8, de snelste van toen





Bezoekers lazen ook


Meer historie

MG XPower SV-R, British Beef op z'n best

De XPower SV en SV-R waren de laatste sportwagens met V8 van MG, dat poogde zich te herstellen van een onfortuinlijk avontuur...

18 June 2020