Laatste nieuws

Austin-Healey 100 Restomod by Caton

Nieuwsberichten / 15 augustus 2022

Weer een nieuwe ster aan het firmament onder de bouwers van restomods á la Singer, Cyan en Alfaholics. Daarmee wordt de trend om iconen uit het verleden te voorzien van moderne techniek en materialen voortgezet. Kennelijk is de markt voor auto’s met karakter, maar met hedendaagse prestaties en comfort, nog steeds groeiend. 

De naam van de bouwer, een nieuwe start-up uit Coventry, luidt Caton, dat zich ten doel stelt moderne versies van klassieke iconen te bouwen – echter niet alleen auto’s, maar ook meubels, horloges en sieraden. Een voorbeeld daarvan is deze reimagined Austin-Healey 100, een sportwagen waarvan het origineel uit het jaar 1953 stamt. Caton heeft ervoor gezorgd dat deze nog steeds heel duidelijk in het gemoderniseerde koetswerk herkenbaar van de restomod herkenbaar is. Ook het interieur is gemoderniseerd en de techniek is aangepast om te zorgen dat de auto in het hedendaagse verkeer zijn mannetje staat.

De karakteristieke neus van de Healey heeft een nieuw ontwerp gekregen – wat met respect gedaan is, we kunnen niet anders zeggen. De grille is een tikje anders, hetzelfde geldt voor de rest van het (aluminium) plaatwerk. De koplampen zijn vervangen door gelukkig niet al te hippe LED-units. Zowel voor als achter zijn de bumpers achterwege gelaten en het kofferdeksel heeft zijn externe scharnieren op moeten geven. De klep is bovendien van een elektrische vergrendeling voorzien.

In het aangepaste interieur zijn USB-poorten te vinden en nieuwe opbergvakken in de portieren waarin flessen (water) passen. De stoelen zijn iets verder naar achteren gemonteerd en de voeten van de bestuurder worden welkom geheten door een set verstelbare racepedalen van AP.

De motor is gebaseerd op het originele viercilinder blok van een Healey 100, echter met 3,0 liter slagvolume, het draaiend gedeelte is totaal nieuw, de toleranties zijn kleiner en de compressie is verhoogd, waardoor de motor 185 pk levert, meer dan het dubbele van het origineel. Voor de juiste uitstraling zijn de carburateurs gebleven. De originele driebak is niet langdurig bestand tegen dat vermogen, vandaar dat Caton een veel sterke vijfbak monteert.

Het chassis is voorzien van een nieuwe voorwielophanging met dubbele driehoekige draagarmen, schroefveren en verstelbare dempers, achter is de starre as met bladveren gebleven, echter wel met fikse updates. Zowel voor als achter is de Caton Healey 100 met stabilisatorstang bewapend. De besturing is nog altijd onbekrachtigd. Het eveneens onbekrachtigde remsysteem is tegen het snelheidspotentieel van deze restomod opgewassen: AP raceschijven rondom met vier zuigers per klauw vóór en drie achter. ABS en andere elektronische hulpmiddelen zijn niet aan boord. Voor alle techniek is nauw samengewerkt met de Healey specialist J.M.E. Healeys (J.M.E.), in kringen der liefhebbers welbekend.

Caton gaat 25 van deze auto’s bouwen voor een prijs die – naar we schatten – tussen de vier en vijf ton zal liggen.


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

De toekomst van benzine

Volgend bericht

Internationaal Oldtimertreffen Lanaken





Bezoekers lazen ook


Meer historie

De toekomst van benzine

Ondanks dat de EU een vergaande elektrificatie van het wagenpark oplegt, zullen er nog lang miljoenen goed bruikbare auto’s...

15 August 2022