Laatste nieuws

Autolook Week Torino 2022

Nieuwsberichten / 6 september 2022

Van 7 tot 11 september is het Autolook Week in het centrum van Turijn waar het beste van de Formule 1, rallysport, Endurance en MotoGP getoond zal worden; meer dan 50 iconische sportwagens en motorfietsen, waaronder twee iconen van de rallysport: de FIAT 131 Abarth Rally Gr. 4 (1977) en de Lancia Delta HF Integrale Gr. A (1992). Deze twee auto’s maken deel uit van de collectie van Stellantis Heritage.

Fiat 131 Abarth Rally Groep 4 (1977)

Drie wereldkampioenschappen voor constructeurs, twee coureurstitels, vele internationale successen in rally’s eind jaren ’70: een kort overzicht van de trofeeën gewonnen door de Fiat 131 Abarth Rally. De auto verving de 124 Abarth Rally als de officiële auto van het Fiat-raceteam en werd ontwikkeld in samenwerking met Abarth en de Bertone, om de betrouwbaarheid en het potentieel van ‘alledaagse’ auto’s in extreme situaties te demonstreren.

De 131 Rally leek veel op de in massa geproduceerde standaard tweedeurs sedan, maar de carrosserie werd lichter door het gebruik van aluminium en composiet materialen. De motor was een viercilinder-lijnmotor met een cilinderinhoud tot 1995 cm3, distributie met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Aangedreven door twee dubbele carburateurs, leverde hij 215 pk bij 7.000 omw/min, met een maximumkoppel van 225 Nm bij 5.600 omw/min. Eenvoud in de mechanische constructie en gemakkelijk te repareren. Dit was het geheim achter de drie wereldtitels voor dit model.

De 131 Abarth Rally Gr. 4 te zien op de Via Roma in Turijn is de auto van Markku Alen, de winnaar van het Wereldkampioenschap voor coureurs 1978. De auto is zorgvuldig gerestaureerd door het Heritage-team en heeft de driekleurige kleurstelling van zijn sponsor Alitalia. Sinds de restauratie is hij te zien geweest op grote internationale evenementen, waaronder het Goodwood Festival of Speed en de Classic Days in Duitsland.

Lancia Delta HF Integrale Groep A (1992)

In tegenstelling tot de FIAT 131 behield de Lancia Delta zeer weinig kenmerken van de massaproductieauto, ontworpen door Giorgetto Giugiaro in 1979 en Auto van het Jaar in 1980. Sinds 1986 waren er vier generaties van de vierwiel aangedreven Lancia Delta HF, tot aan het begin van de jaren ’90. Het aantal overwinningen van de auto’s is nog steeds overweldigend: zes Wereldkampioenschappen rally voor fabrikanten (1987-1991); vier Wereldkampioenschappen rally voor coureurs (1987-1989 en 1991); één Production World Rally Championship (Groep N) in 1987; zes Europese rallykampioenschappen (1987-1991 en 1993); twee Production European Rally Championships (Groep) N in 1988 en 1989. Het aantal algemene overwinningen in rally’s voor de verschillende edities van het wereldkampioenschap komt op een totaal van 46.

Elke generatie is een evolutie van motoren en carrosserie waardoor Lancia zijn tegenstanders altijd een stap voor bleef. De Delta HF 4WD uit 1987 debuteerde met vaste vierwielaandrijving met ZF zelfblokkerend differentieel (voor), Ferguson middendifferentieel met viskeuze koppeling en limited slip, en een Torsen-type differentieel achter. Het vermogen steeg van 165 pk voor de standaard tweeliter motor tot 265 pk voor de Groep A auto.

In 1988 arriveerde de Delta HF Integrale op het toneel. Het exterieur verschilde van de vorige versie door de verbrede wielkasten, geschikt voor bredere banden en grotere luchtinlaten in het front. De auto had een nieuwe versnellingsbak met 6 versnellingen, terwijl het gewicht ongeveer 23 kg lager was.

Met de evolutie van de cilinderkop van 8 naar 16 kleppen, met 4 kleppen per cilinder, kwam in 1989 de Delta HF Integrale 16V op de markt. Op de motorkap verscheen een indrukwekkende bult om plaats te bieden aan de nieuwe cilinderkop. De Lancia had een vermogen van zo’n 295 pk en bevatte veel technologische innovatie: elektronisch gestuurde koppeling, de ventilator aangedreven door een hydraulische motor, telemetrie om gegevens te verzamelen tijdens service-stops, maar vooral een breed scala aan elektronica om de motor aan te sturen.

De laatste Delta HF uit de winnende familie arriveerde in 1991: de Delta HF Integrale 16V Evoluzione, gelijk aan het model dat vanaf morgen in het hart van Turijn te zien is. De spatborden werden verder vergroot en er kwam een indrukwekkende spoiler boven de achterruit, maar de belangrijkste veranderingen vonden plaats onder de motorkap: 1991 was het jaar waarin het gebruik restrictors verplicht werd om het maximale vermogen aan banden te leggen. Toch kwam het vermogen uiteindelijk boven de 300 pk uit.

Kijk voor meer informatie over het evenement: https://www.autolookweek.com/

 

 


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Bescheiden en ondergewaardeerd

Volgend bericht

Een plaatje uit een schoolagenda





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Bescheiden en ondergewaardeerd

Tot de komst van de vierwielaangedreven Integrales was de HF Turbo korte tijd het topmodel van het Lancia Delta programma...

2 September 2022