Laatste nieuws

Autorijden, kan dat eigenlijk nog wel?

Reportages / 8 april 2020

Overvolle wegen, rekeningrijden, milieuzones, stikstofproblematiek; de auto is meer dan ooit voer voor verhitte discussies tussen voor- en tegenstanders. Het daagt de KNAC uit om met duurzame oplossingen te komen die autorijden schoon, veilig en betaalbaar houden.

Sinds de oprichting in 1898 komt de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) op voor de belangen van automobilisten. De club staat bekend om haar verrassende auto-evenementen, pechhulp in Nederland en Europa en verzekeringen voor klassiekers, youngtimers en moderne auto’s. Maar net zo belangrijk is de actieve rol die de KNAC speelt in de discussie over de toekomst van autorijden in Nederland. Die discussie wordt nogal plat gevoerd, vindt Peter Staal, directeur van de KNAC.

Kosten en opbrengsten
“Auto’s zijn vervuilers en onveilig en dus moeten we allemaal op de fiets of in het OV, hoor je vaak. De KNAC brengt graag de nuance aan en gaat actief in gesprek met politici en belangenverenigingen om de voors en tegens van autorijden te bespreken en in een breder perspectief te plaatsen. Autobereikbaarheid draagt bijvoorbeeld bij aan de leefbaarheid, de welvaart en het welzijn van bewoners van steden en dorpen. Maar dat betekent niet dat wij vinden dat je dus maar overal moet kunnen rijden. Het zoeken naar balans is uitermate belangrijk. En dat geldt ook als je kijkt naar de kosten en opbrengsten van mobiliteit. Vergeet niet dat auto’s een belangrijkste inkomstenbron zijn voor de overheid, daar waar het OV vooral een kostenpost is. Iedereen uit de auto jagen klinkt heel verstandig, maar laten we wel goed kijken naar de financiële haalbaarheid van dat soort voorstellen.”

De toekomst van autorijden
Belangrijk speerpunt voor de KNAC is de toekomst van autorijden. “Onze vereniging doet intensief onderzoek naar de mogelijkheden van schone technieken en we organiseren events met waterstof als thema. Het streven om in 2025 alleen nog maar elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te hebben, is niet realistisch. Er rijden op dit moment ruim 9 miljoen auto’s in Nederland en jaarlijks worden er zo’n 400.000 nieuwe auto’s verkocht. Als er vanaf nu alleen nog maar elektrische auto’s verkocht zouden worden dan rijden er over 10 jaar zo’n 4 miljoen auto’s op elektriciteit. Deze cijfers bewijzen genoeg. De overgang van auto’s op benzine en diesel naar auto’s op elektriciteit zal geleidelijk gaan en het zal dus nog lang duren voordat een substantieel deel van het wagenpark op elektriciteit rijdt. Daarom willen we graag zinvolle gesprekken voeren over wat haalbaar is en wat niet, met iedereen die daar open voor staat.”

Hart voor autoliefhebbers
BOVAG-directeur Peter Niesink beaamt de rol die de KNAC speelt. “De KNAC en de BOVAG spreken elkaar regelmatig over onderwerpen als milieuzones en fiscale regelingen. Ik vind het heel gaaf dat er zo’n club als de KNAC in Nederland bestaat. Mooi om te zien wat ze doet voor zijn leden en wat er allemaal voorkomt uit hun passie voor auto’s.” Ook ex-F1 coureur Gijs van Lennep ziet hoe de KNAC op realistische wijze de belangen van echte autoliefhebbers behartigt. “Ze hebben fantastische dingen gedaan voor de Nederlandse autosport en ze springen onmiddellijk in de bres als er auto-onvriendelijke maatregelen dreigen te worden genomen. Men houdt daar van auto’s, dat merk je aan alles, zonder blind te zijn voor nieuwe ontwikkelingen.”

Een vuist maken
“Dat de manier waarop we nu autorijden zal moeten veranderen staat buiten kijf”, besluit Peter Staal. “De KNAC maakt dan ook graag een vuist voor haar leden om autorijden betaalbaar, schoon en veilig te houden. En daarnaast zijn er nog tal van andere goede redenen om lid te worden. Zo zijn onze verzekeringen zeer compleet en scherp geprijsd en gaat onze pechhulp net even verder dan die van De ANWB (zie kader). En we organiseren natuurlijk geweldige auto-events en hebben een prachtig ledenmagazine. Ook daardoor zijn we al meer dan 120 jaar dé club voor echte autoliefhebbers.”

www.knac.nl


De pechhulp van de KNAC gaat verder
De pechhulp van de ANWB en de KNAC lijken op elkaar. Toch zijn er verschillen die voor veel autoliefhebbers belangrijk zijn. Zo moet je bij de ANWB vanaf 2020 bij een aanrijding of diefstal in het buitenland je verzekeraar bellen. Vaak krijg je dan geen vervangend vervoer. Heb je gekozen voor de KNAC Breakdown Service, dan kun je gewoon de KNAC bellen en heb je wel recht op vervangend vervoer. Ook belangrijk is dat je bij de KNAC altijd de keuze hebt naar welke garage je je auto wil laten brengen bij pech. Vooral voor mensen met een klassieke auto is dat absoluut een pluspunt.


(Advertorial)


Tags: , ,



redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Goodwood Festival of Speed eert Jacky Ickx

Volgend bericht

Giga-klus: restauratie ‘uitgeklede’ race Alfa




Meer historie

Goodwood Festival of Speed eert Jacky Ickx

Het leidende thema voor het Festival of Speed (data in verband met het coronavirus nog onbekend) is ‘The Maestros – Motorsport’s...

7 April 2020