Laatste nieuws

Battista, de droom van Pininfarina

Nieuwe auto's / 18 oktober 2019

De droom van Battista Pininfarina, de oprichter van het beroemde Italiaanse ontwerphuis. Dat is wat er, op een maandagmorgen in oktober bij Louwman Exclusive in Utrecht, werd gepresenteerd. Eerst nog verborgen onder een zilvergrijs doek met daarop de handtekening ‘Battista’ en de tekst ‘From dream to reality’.

Na de onthulling stond er een volledig elektrische hypercar in de schijnwerpers. Battista Pininfarina zou al in 1959 hebben gezegd dat er geen echte innovatie in de autowereld plaats kon hebben zolang er gebruik gemaakt werd van verbrandingsmotoren, waarmee duidelijk geweest zou dat zijn droom een elektrische auto was.

De Battista combineert erg mooie lijnen met zeer aansprekende prestaties. Om er een paar te noemen: het vermogen van 1.900 pk wordt, met een koppel van 2.300 Nm, emissievrij geleverd door vier elektromotoren – hoewel dat uiteraard afhankelijk is van de bron die de elektrische energie geleverd heeft. Met dat vermogen zou de Battista van stilstand naar 100 km/h schieten in minder dan twee seconden. Na 12 seconden zou de meter zelfs al 300 km/h aanwijzen. Voor mensen met ‘range-anxiety’ is het geruststellend om te weten dat de Battista een geclaimde actieradius heeft van 450 kilometer uit zijn 120 kWh Li-ion accupakket. Bij de ontwikkeling van de eerste ‘eigen’ elektrische auto van Pininfarina hebben ‘technology partners’ een grote rol gespeeld. Met betrekking tot rijgedrag en prestaties is er gebruik gemaakt van de diensten van Formule E-coureur Nick Heidfeld.

De auto komt in 2020 op de markt in een oplage van 150 stuks. De prijs ligt, afhankelijk van persoonlijke opties en lokale belastingen, rond de tweemiljoen euro. Pininfarina verwacht dat de meeste Battista’s in Noord-Amerika verkocht zullen worden omdat deze markt vooroploopt in ‘elektrische acceptatie’.

In de showroom van Louwman Exclusive stonden naast de Battista, enigszins bescheiden, de prachtige, groene Ferrari 500 Superfast Speziale met kenteken AA-13 uit het Louwman Museum.  – Met inspirerende hoogstandjes als de Lancia Astura Bocca uit 1936, de Cisitalia 202 uit 1947, de Dino Berlinetta Speciale uit 1965 en de Pininfarina Modulo uit 1970 werd een link gelegd tussen het roemrijke verleden van het ontwerphuis en een toekomst als fabrikant van elektrische auto’s.

Het was interessant om te horen dat de Battista vooral een proeve van bekwaamheid is, een visitekaartje waarmee Pininfarina, gesteund door eigenaar Mahindra, de wereld laat zien wat er mogelijk is op het gebied van prestaties, vormgeving en uitstraling. De komende jaren zal Pininfarina r twee tot drie nieuwe auto’s introduceren in het hogere SUV-segment. Daarmee gaat Pininfarina de confrontatie aan met auto’s als de Rolls-Royce Cullinan, de Bentley Bentayga en de toekomstige EV-SUV van Lagonda.

Volgens Louwman Exclusive hebben de eerste Nederlandse kopers van een Battista zich inmiddels gemeld.

 


Tags: , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Mercedes E 220 Coupé (1994)

Volgend bericht

Fiat Abarth 600 R1 (1971)





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Mercedes E 220 Coupé (1994)

Al zoekend naar een stijlvolle, hoekige, grote, comfortabele en mooie youngtimer voor zijn woon-werkverkeer kwam Mark Dijkstra...

18 October 2019

Webdevelopment Passionate Bastards