Laatste nieuws

Bentley Motors 100% elektrisch in 2030

Nieuwsberichten / 6 november 2020

Op hetzelfde moment dat Ferrari aankondigt nooit een honderd procent elektrisch merk te willen worden, presenteert Bentley Motors de plannen om wereldleider te worden in ‘sustainable luxury mobility’, met een volledig elektrisch programma vanaf 2030.

Deze ‘Beyond100’ strategie heeft als doel om geheel CO2-neutraal te worden met een leveringsprogramma dat in 2030 geheel elektrisch zal zijn. Hiermee evolueert Bentley van ’s werelds grootste producent van 12-cilinder motoren tot een fabrikant die geen enkele verbrandingsmotor meer levert.

Adrian Hallmark, CEO van Bentley Motors, verklaart: “Sinds de start in 1919 heeft Bentley het luxe ‘grand touring’ gedefinieerd. De Bentley Boys waren pioniers en leiders. Nu willen we ons bedrijf opnieuw uitvinden en de maatstaf worden in het high-end autosegment. Niet alleen onze producten, maar ook ons hele bedrijf zal transformeren naar een milieuvriendelijk en ethisch voorbeeld.”

Bentley zal stap voor stap toewerken naar het doel van 2030. In 2023 zal elk model al als PHEV-versie beschikbaar zijn. In 2025 introduceert het merk de eerste volledig elektrische Bentley en vanaf 2026 zijn er alleen nog maar hybride auto’s leverbaar, totdat in 2030 het programma volledig elektrisch is geworden.

Vorig jaar is de fabriek in Crewe CO2-neutraal geworden, dat bevestigd wordt door certificering van de Carbon Trust. Dit resultaat is bereikt door toepassing van waterhergebruiksystemen in de lakstraat, installatie van 10.000 extra zonnepanelen (totaal nu 30.000), het planten van bomen en door volledig op duurzame elektriciteit over te stappen.

Bentley maakte de plannen bekend tijdens een presentatie online waar de elektrische EXP 100 GT conceptauto werd getoond. Het merk benadrukt dat het, ondanks de impact van de Corona-crisis, dankzij herstructureringen toch een gezond financieel jaar gaat afsluiten.

Naast de elektrificatie zet het merk ook stevig in op het segment waar flink wat geld te verdienen valt, de ‘bespoke’ auto’s. De hiervoor opgerichte divisie, Mulliner, omvat drie labels van personalisatie: Mulliner Classic, Mulliner Collections en Mulliner Coachbuilt. De onlangs onthulde Bentley Bacalar is het eerste product uit de koker van Mulliner Coachbuilt.

Het moge duidelijk zijn dat de elektrificatie-strategie van Bentley in lijn is met de ambitie van moederbedrijf Volkswagen Group om zich te conformeren aan de twee graden doelstelling van het klimaatakkoord van Parijs.

 


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Iso Rivolta GTZ - by Zagato

Volgend bericht

Zeer oncomfortabel en luidruchtig, maar...





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Iso Rivolta GTZ - by Zagato

Het Milanese Atelier Zagato heeft de eerste Iso Rivolta GTZ afgeleverd. Het ontwerp van deze nieuwe Gran Turismo is geïnspireerd...

5 November 2020