Laatste nieuws

Skoda Sport: bijna een sensatie op Le Mans

Reportages / 26 augustus 2020
In 1950 leek een sensationeel resultaat binnen bereik. De lange nacht op Le Mans was bijna voorbij en het Skoda-team hield zich staande op de tweede plaats in zijn klasse en op de vijfde plaats in het algemeen klassement.

Het Franse Gordini deed met in totaal zes auto’s mee aan het evenement, maar het leek geen schijn van kans te hebben tegen het trotse groepje Tsjechen, wiens flitsende witte overalls nauwelijks konden  verhullen dat hun raceauto en hun aanpak vooral werd getypeerd door grote eenvoud en bescheidenheid.

In 1950 bevond Europa zich midden in de Koude Oorlog, dus kwam Skoda letterlijk uit een andere wereld. Toch reed de Tsjechische Skoda Sport de ene snelle ronde na de andere vooraan. Het is nu moeilijk voor te stellen hoeveel doorzettingsvermogen, vindingrijkheid en enthousiasme er nodig was om zo’n auto tot stand te brengen in de naoorlogse onrust, achter het IJzeren Gordijn. De Skoda Sport werd in 1949 gemaakt en toen de auto deelnam aan het evenement in Le Mans in 1950 deed er bijvoorbeeld geen enkele Duitse autofabrikant mee.

De Sport is gebaseerd op de eerste naoorlogse Skoda, de 1101 ‘Tudor’. Veel bleef ongewijzigd, alleen de remmen en versnellingsbak waren aangepast voor de autosport. De carrosserie werd vervangen door een aluminium koetswerk, waardoor het gewicht van de auto werd verlaagd tot 590 kg. Het vermogen van de standaard 1,1-liter viercilinder werd meer dan verdubbeld naar 50 pk door toepassing van een Solex carburateur en een brandstofmengsel van methylalcohol. Daarmee kwam de topsnelheid boven de 140 km/h. Dankzij de brandstofefficiëntie kon de Skoda vier uur rijden op een volle tank, waardoor de coureurs Václav Bobek en Jaroslav Netušil langere stints konden rijden dan de concurrentie.

Alles ging perfect tot het aanbreken van de dag, toen het breken van een zuigerpenborgring er oorzaak van was dat de motor kapotging. Omdat je in die tijd een auto alleen mocht repareren met reserveonderdelen die aan boord waren meegenomen, betekende dat het einde voor de Skoda. Hij viel uit, net zoals meer dan de helft van de deelnemers die de race gestart waren. Door politieke beslissingen is er geen mogelijkheid voor revanche meer geweest voor Skoda, terwijl de winnende Porsche 356 in 1951 minder snelle rondetijden liet noteren dan de Skoda Sport het jaar ervoor.

De Sport werd in de daaropvolgende twaalf jaar succesvol ingezet in nog eens 80 races in Tsjecho-Slowakije en andere Oostbloklanden. Tegenwoordig is de auto in eigendom van een familie waarvan drie generaties hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van het merk Skoda. Michal Velebný is als coördinator verantwoordelijk voor de restauratie en het onderhoud van voertuigen in het ŠKODA Museum. De Sport was niets minder dan de vervulling van een lang gekoesterde kinderdroom. Zijn grootvader was verantwoordelijk voor het ontwerp van de carrosserie, en hij liet Michal Velebný de bouwplannen achter met zijn handtekening. “De auto werd lange tijd als verloren beschouwd en ik vond hem pas na langdurig speurwerk, waarbij ik sprak met de voormalige coureurs, monteurs en de organisatoren van evenementen. Daarna duurde het nog een aantal jaren voordat de auto weer helemaal klaar was voor actie.”

De Skoda Sport gaat zijn welverdiende comeback maken tijdens de 24-uurs Le Mans Classic in 2021. Ter ere van het 125-jarige bestaan van Skoda, nam voormalig F1-coureur Hans-Joachim Stuck (69) plaats aan het stuur van de Skoda. Onderstaande video laat zien dat hij dat met veel plezier deed: “Het is zo leuk om deze auto te rijden. De achterzijde is altijd de belangrijkste ‘sensor’ van een coureur geweest, en bij deze auto voel je echt hoe de besturing en vering werken, je weet precies wat hij doet. De remmen waren zonder twijfel hun tijd ver vooruit.”

Geniet van de video!

 

 

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Op reis met Octane Magazine

Volgend bericht

Supercharged vakmanschap





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Op reis met Octane Magazine

Voor 2021 heeft de redactie samen met reis-partner Petrol & Wine een programma samengesteld met reizen, specifiek voor...

24 August 2020