Laatste nieuws

Een 2002 ’roundie’ in topconditie

Octane Auto's / 11 september 2020

Als trouwe volger van Octane Magazine op Instagram is Brian McCarson uit Arizona (USA) graag bereid om te vertellen over zijn gerestaureerde BMW 2002 ‘roundie’ uit 1973. 

“Voor mij is het bijzonder om in een Nederlands magazine te vertellen over mijn geliefde BMW 2002. In Amerika noemen we dit model de ‘roundie’ vanwege zijn ronde achterlichten. De latere versie had rechthoekige. De auto is iets meer dan drie jaar geleden in mijn bezit gekomen. Het was geen barnfind, maar ik vond de BMW ver weggestopt in een stoffige opslagruimte in Connecticut waar hij 19 jaar gestaan had. Het heeft me daarna drie jaar gekost om de auto volledig te restaureren.”

De 2002 wordt gezien als de auto waarmee BMW in de Verenigde Staten bekend werd als fabrikant van sportieve rijdersauto’s. De prestaties, het Bauhaus-achtige ontwerp en de mechanische kwaliteit trokken veel kopers aan. De 2002 was een vervolg op de ‘Neue Klasse’ modellen van BMW. De Amerikaanse importeur, Max Hoffman, ook bekend van de import van onder meer Volkswagen en Porsche, schijnt een rol te hebben gespeeld in de ontwikkeling en in de keuze voor de grotere, 2-liter M10-motor. De 2002 werd verkocht van 1968 tot 1976. In Amerika leverde deze auto, met een vierversnellingsbak van Getrag (automaat was een optie), een vermogen van 100 pk. In 1972 kwam het model met de beroemde Kugelfischer mechanische brandstofinjectie op de markt en steeg het vermogen naar 130 pk. Deze ‘touring international injection’, kortweg tii, was te herkennen aan het embleem op de achterzijde. De zware ‘impact’-bumpers, de zwarte kunststof grille en de rechthoekige achterlichten zijn in 1974 op de Amerikaanse modellen doorgevoerd. Liefhebbers hebben vandaag nog steeds een grote voorkeur voor de typerende ‘roundie’ achterlichten. De meest indrukwekkende uitvoering is zeker de 2002 Turbo, met de 2-liter turbomotor met een vermogen van 170 pk. De brandstofcrisis maakte al na een jaar een einde aan de productie van dit extreme model, waardoor er slechts 1.672 exemplaren van gebouwd zijn. De serie werd in 1975 opgevolgd door de BMW 3-serie (E21).

“Al vanaf mijn tienerjaren ben ik verliefd op de BMW 2002. Volgens mij is het ’s werelds eerste echte sportsedan, waarmee een compleet nieuwe trend in de autowereld is gestart. In vergelijking met Amerikaanse auto’s uit die tijd, is de combinatie van het lichtgewicht chassis met het geweldige rijgedrag – dankzij het directe stuurgevoel en de achterwielaandrijving – iets dat niemand kon navolgen. Na een zoektocht van een jaar vond ik deze Verona-rode 2002 met volledig origineel schuifdak. De auto had bijna 20 jaar in een droge opslagloods gestaan maar ik wist dat dit voor mij de perfecte auto zou kunnen worden. Alle nummers van de auto – motor, transmissie en differentieel – waren ‘matching’ en alle carrosseriedelen origineel.”

“Het werk begon in 2017 met een grondige mechanische en elektrische restauratie, gevolgd door het cosmetische deel van het project. Alle remleidingen en -componenten, benzineleidingen, brandstofpompen en dergelijke zijn vervangen. De motor is gereviseerd en de carburateur, luchtinlaat en het uitlaatsysteem zijn vervangen door originele nieuwe onderdelen. De hele ophanging en de wiellagers zijn vervangen. Elk metalen paneel waarop enig teken van roest zichtbaar was, hebben we eruit gesneden om er vervolgens nieuw plaatwerk in te lassen. Voor mij was het belangrijk om een ‘schone’ carrosserie te krijgen, dus heb ik de zes Amerikaanse reflectoren en zijmarkeringslichten verwijderd. Ook de onderste rubberen afschermdelen zijn eraf gehaald. De gaten die hierdoor ontstonden hebben we dichtgelast.

De carrosserie is daarna in de grondverf gezet en alle binnenste delen hebben een hot-wax beschermende laag gekregen. Na zeven laklagen, waarvan twee in ‘Verona Red’ en vijf blanke lak, heeft de auto nu de perfecte glans gekregen. Heel mooi. De stoelen zijn opnieuw bekleed en ook de hemel is vernieuwd. Op de voorbumper heb ik twee verstralers gemonteerd voor een wat agressievere ‘rally-look’. De stijl van de wielen is gehandhaafd, maar er zitten nu wel 15” exemplaren onder in plaats van de standaard 13”. De banden van Yokohama geven goede grip en daarmee is het weggedrag van deze auto op hogere snelheden en in de bochten fenomenaal.”

“Deze 2002 is een van de vele klassieke auto’s die ik in de loop der jaren heb gerestaureerd, maar hij blijft veruit mijn favoriet. Op mijn eigen Instagrampagina (@gasoline_and_motor_oil) is nu te zien dat ik ook een Chevrolet Camaro RS 350 uit 1970 in bezit heb die inmiddels wel naar een andere eigenaar mag. De omgeving waar ik woon en werk, in Arizona, is perfect voor klassieke auto’s. Het is een populaire plek voor pensionados en het droge klimaat helpt om mens en machine in goede conditie te houden. Dat levert een levendige autocultuur op met veel vriendelijke en gepassioneerde medeliefhebbers.”

“Zoals op de foto’s te zien, is de BMW nu echt een plaatje. Niet alleen om te zien, maar ook om te rijden. De 2-liter motor en de vierversnellingsbak bieden veel rijplezier. Met de achterste raampjes geopend dringt er een prachtig geluid het interieur binnen, waardoor een audioinstallatie helemaal overbodig wordt. De ultieme rijmachine, en zeker zoals ze in Europa zeggen: ‘Freude am Fahren’.

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

BMW 2002 (1973)    

Brian McCarson (USA)

 


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Terug naar de autosport: Maserati MC20

Volgend bericht

Cool Classic Challenge, een blijver





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Terug naar de autosport: Maserati MC20

Via een online ‘live’ presentatie heeft Maserati zijn nieuwe supersportwagen, geïntroduceerd: de MC20. Waar menigeen...

11 September 2020