Laatste nieuws

BMW 323i (1982)

Octane Auto's / 17 december 2019

Met vier youngtimer BMW’s is de collectie van John Holtvluwer, in elk geval volgens zijn vrouw, wel compleet. Zijn ‘stuk of 5000’ folders van het Beierse automerk vormen een nog talrijkere demonstratie van zijn passie voor BMW.

“Terugkijkend is het heel fijn geweest dat de dealer in Nijkerk nooit moeilijk deed als ik als tienjarig jongetje op mijn fiets de nieuwste BMW-folders kwam scoren. BMW had in die tijd een overzichtelijk modellenprogramma met de 3-serie (E21), de 5-serie (E12), de 6-serie (E24) en de 7-serie (E23). Vergelijk dat maar eens met de lijst modellen en uitvoeringen van vandaag de dag.

De folders die ik toen heb meegekregen, heb ik zorgvuldig bewaard. Daarmee is in 1979 de basis voor mijn folderverzameling gelegd. In de jaren daarna, tot op de dag van vandaag, ben ik wat fanatieker geworden. Ik heb nu een stuk of 5000 BMW-folders, uit alle delen van de wereld. Er zitten folders bij die BMW-Classic graag zou overnemen, maar dat gaat nog even niet gebeuren. Het bijzondere van mijn verzameling is dat de oudste folder dateert uit 1925 en de nieuwste van vorige week is. Ik heb folders van de Dixi, de 328, de 507 en uit het CSL- en turbotijdperk. Van de prachtige M1 tot en met alles van de M-series en de i-series, inclusief de i8.”

“Er zijn hele bijzondere folders bij, zoals die van een BMW 333i (E30) uit Zuid-Afrika. En folders van een BMW 1804 en een BMW 2004. De uitdaging is om de collectie zo compleet mogelijk te krijgen. Een verzamelaar is nooit klaar. Van mijn verzameling is tachtig procent redelijk eenvoudig te verkrijgen, maar die andere twintig procent, die zijn de pareltjes. Er zijn folders bij die ik in veertig jaar tijd nergens anders heb gezien. Die zijn heel bijzonder.”

“Vroeger vond ik de Ford Capri en de Mercedes W123 erg mooie auto’s. Heel af en toe zag je in mijn buurt een Jaguar E-type. Ik wist niet wat voor auto dat was, maar hij had iets mysterieus en vooruitstrevends. Mijn oudere broer had ook iets met auto’s en hij reed een aantal BMW’s, achtereenvolgens een 2800 CS, een 1602 en een 1802. Ik viel als een blok voor de 3-serie, vanwege het cockpit-interieur, dat naar de rijder toegebogen was, en vanwege het geluid van de zescilinder. Mijn eigen eerste auto kocht ik toen ik twintig was. Het was een negen jaar oude BMW 323i in de kleur saffierblauw die, met een kilometerstand van 174.300, te koop stond bij dealer Middendorp in Ede. Internet bestond nog niet en auto’s vond je in die tijd in De Handelspost (een advertentiekrantje) of door langs te gaan bij autobedrijven. Van deze eerste BMW heb ik tien jaar veel plezier gehad, maar toen was hij helemaal versleten.”

“De cipresgroene 323i die ik nu heb, is mijn tweede BMW. Die heb ik in 1999 gekocht, na een lange speurtocht door de Klassiekertjes in de Telegraaf. De eerste eigenaresse was de vrouw van een Philips directeur. Zij gebruikte de auto voor reizen naar hun huis in Oostenrijk. De tweede eigenaar was een verkoopleider bij Toyota. Hij was verliefd op zijn BMW maar hij mocht er zakelijk natuurlijk niet in rijden. Van hem heb ik de auto gekocht met 140.000 kilometer op de teller. Hij had de mooie wielen van Alpina erop laten zetten.”

“Om de auto voor de eeuwigheid te bewaren, heb ik er al snel een oude Opel Ascona bij gekocht waardoor de BMW nooit regen, sneeuw of pekel te verduren heeft gehad. Die beslissing van twintig jaar geleden is het behoud geweest van mijn nu nog steeds originele 323i. Er is nooit aan de auto gelast, het is de eerste lak en het is een origineel Nederlandse auto met een volledige onderhoudshistorie. Dat is best uniek. Er zijn wel wat gebruikssporen te zien zoals bijvoorbeeld bij de B-stijl en hier en daar een beetje steenslag, maar overspuiten laat ik hem niet, want dan gaat de originaliteit van de auto verloren. Er zijn van de E21 meer dan 1,3 miljoen exemplaren geproduceerd. De auto was alleen als tweedeurs op de markt en het topmodel was de 323i met een topsnelheid van 190 km/h en een acceleratie van 9,5 seconden naar de honderd. Speciale versies van Alpina en Baur waren leverbaar voor mensen die standaard niet genoeg vonden.”

”Naast de folders en de 323i heb ik nog drie andere BMW’s, waaronder een 328i Coupé uit de E36-serie die ik twaalf jaar geleden kocht. Wederom een BMW waar alle onderhoudsboekjes bij zitten, een origineel Nederlandse auto in de eerste lak. Omdat ik in het verleden als dagelijkse auto een BMW 518i had gereden, is de liefde voor de 5-serie ook blijven knagen. In 2017 kocht ik een 525i (E34) van een mede-lid van de BMW Klassiek Club Nederland. De aanschafprijs viel erg mee, ook omdat dit een rechts gestuurde, Engelse auto is.”

“De laatste auto die mijn verzamelingetje complementeert is de BMW 750iL. Die heb ik gekocht omdat ik dit model vanaf de introductiedatum in 1994 al mooi vond. Zes jaar lang heb ik gezocht op het internet voordat ik deze vond. De ‘running costs’ zijn hoog, dus als het een dagelijks vervoermiddel zou zijn, had ik liever een 728i gekozen. Maar mijn BMW-specialist Jeroen van Beek uit Zeewolde is het met mij eens dat mijn 750iL uit 1994 de beste uitvoering is voor een verzamelaar. Deze auto had bij introductie een nieuwprijs van meer dan honderdduizend euro. De prachtige twaalfcilinder motor heeft een vermogen van 327 pk en daarmee zit je in 6,6 seconden op de 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Een fantastische auto met veel luxe en een heerlijke wegligging.”

“Het mooie van mijn verzameling, zowel de auto’s als de folders, is dat ik in contact komt met veel leuke en interessante mensen, ook internationaal. Het behouden van een verzameling, het uitwisselen van wetenswaardigheden en het elkaar helpen bij problemen met onderdelen en andere technische uitdagingen schept een band. Twee van mijn auto’s staan op dit moment gestald bij het Peugeot Museum in Achterveld, waar ze in gezelschap zijn van acht Peugeots en een Mercedes S-Klasse. In het begin van volgend jaar krijg ik een eigen hal tot mijn beschikking waar ik mijn BMW’s en folders eindelijk onder één dak kan uitstallen. Kom dan nog maar eens langs!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

BMW 323i (1982)

John Holtvluwer

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Citroën DS 21m Pallas (1966)

Volgend bericht

Rijden met de 912E Blitz





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Citroën DS 21m Pallas (1966)

Na publicatie van het mooie USA-importverhaal over zijn Jensen GT (link) heeft Frank Soors d’Ancona ook over zijn Citroën...

9 December 2019