Laatste nieuws

BMW 535i (1986)

Octane Auto's / 14 februari 2020

Er zijn mensen die het zonde vinden dat Bart Wolfswinkel zijn prachtige BMW 535i (E28) gebruikt om te rijden. Bart vertelt waarom hij de verleiding van ‘Freude am Fahren’ niet kan weerstaan.

“Ik ben 53 jaar oud en net zoals veel mensen in deze rubriek, ben ik al gek van auto’s sinds ik kon praten en lopen. Ik wist welke auto van welke buurman was en kon merk en type moeiteloos oplepelen. Tot in de derde klas van de middelbare school wist ik niet wat ik wilde worden, behalve dat ik de technische kant op wilde. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de MTS Autotechniek in Apeldoorn. Tijdens mijn studie heb ik mijn auto- en motorrijbewijs gehaald, in het jaar dat BMW de 535i (E28) introduceerde. Dat moet een voorteken geweest zijn.”

“Mijn stages doorliep ik bij een dealerbedrijf van Citroën en bij een van Renault. Dat heeft erin geresulteerd dat ik dertien jaar lang alleen maar Franse auto’s gereden heb. Een paar Renaults 5, vervolgens een Citroën Visa 14TRS, daarna een BX GTI en een als laatste een Citroën BX GTI 16V. Die laatste was voor mij een echte droomauto!”

“Tijdens mijn werk voor een dealer van Ford reed ik in een Mondeo 2.0 Ghia. In die tijd racete ik ook in de Vege Ford Sierra Cup met door mijzelf opgebouwde auto’s. Na een onderbreking in verband met een hernia ging ik op zoek naar een auto om te racen. De Porsche 944 S2 die ik vond was te mooi om te racen, maar heeft mij wel zes jaar rijplezier op de openbare weg gegeven. Helaas werd de Porsche gestolen, maar met de uitkering van de verzekering, gelijk aan de taxatiewaarde, kon ik op zoek naar iets anders.”

“Het is heerlijk als je vrij bent in de keuze van een volgende auto. Het moest iets leuks worden. Een auto waaraan ik zelf kon werken zonder dat er een laptop aan te pas moest komen. Ook de beschikbaarheid van betaalbare onderdelen was een belangrijk criterium, alsmede het leveren van een flinke dosis rijplezier. Met een Google-zoekopdracht in bovenstaande richting kwam ik uit op de website www.500E.nl van Marco Hof, toen gevestigd in Castricum. Hij had een BMW 535i uit 1986 in de kleur Alpinweiss met een Nutriabraun lederen interieur. Ik ben meteen op bezoek gegaan, aangetrokken door de mooie fotoreportage van de auto en door de volledigheid van de onderhoudshistorie. Hij gebruikte de BMW op dat moment als zijn eigen auto en dat was voor mij een goed teken.”

“Het is een van oorsprong een in Duitsland geleverde auto, met de kopieën van het Duitse kentekenbewijs erbij, met daarop alle voorgaande eigenaren, en met ook het instructieboekje met onderhoudsoverzicht. Af fabriek waren door de 72-jarige eerste eigenaar veel opties besteld: ABS, BMW Bavaria RDS-radiocassettespeler met een BMW-audiosysteem, bruin leer, elektrische antenne, getint glas, elektrische ramen voor, dubbele centrale vergrendeling, verwarmde spiegels, ruitensproeiers en linker slotcilinder.”

“Het belangrijkste is de heerlijke motor, een 3,5 liter zescilinder, met handgeschakelde vijfbak en  sperdifferentieel, met een opgegeven vermogen van 192 pk (op een katalysator voorbereid). De uitvoeringen met katalysator hadden 185 pk en een uitvoering met een hoge compressiemotor op loodhoudende RON 98 benzine leverde zelfs 218 pk. De 535i was, samen met de M535i (een uitvoering die zich onderscheidde door M-tech interieur en exterieur) de voorganger van de eerste echte, handgemaakte M5. Na een proefrit wist ik het zeker: deze auto kon ik niet laten staan.”

“Nadat Marco Hof een tectylbehandeling had laten uitvoeren heb ik mijn BMW naar huis gereden, waarbij de kilometerteller van de 25 jaar oude auto de 215.000 kilometer bereikte. De eerste jaren heb ik de 535i als dagelijkse auto gebruikt, zelfs in barre winteromstandigheden. Dat was niet goed voor de lak en toen er roestplekken door het lakwerk heen zichtbaar werden, heb ik besloten om een volledige carrosserierestauratie uit te voeren.”

“Om kosten te besparen heb ik het demontage- en montagewerk zelf ter hand genomen. Het plaat- en spuitwerk is perfect uitgevoerd door een vakman met een goede reputatie. Bij de BMW-dealer heb ik veel nieuwe onderdelen besteld, zoals de biezen over de flanken, handgrepen, verchroomde lijsten, klemmen, achterlichtpakkingen en meer. De hele operatie heeft drie maanden in beslag genomen en heeft geresulteerd in een BMW 535i in de oorspronkelijke kleur, maar nu in showroomconditie.”

“Het blijft natuurlijk een oude auto, dus het aantal reparaties is groot. De voorste draagarmen zijn vervangen, er zit een nieuwe voorruit in, de voorste en achterste krukaskeerringen zijn uitgewisseld en er zijn nieuwe remschijven en -blokken gemonteerd. Later is de radiateur vervangen en heb ik er ook, na 70.000 kilometer , nieuwe banden op gezet.”

“Een storing aan het instrumentenpaneel vond zijn oorzaak in lekkende batterijen van het service-intervalsysteem. Ivo Christof uit Franeker, met zijn website www.E28.nl wereldwijd bekend als specialist van dit model BMW, heeft een gemodificeerde printplaat gemonteerd om het probleem op te lossen.”

“Er zijn ook meerdere verbeteringen doorgevoerd zoals een originele boordcomputer en cruise-control (Tempomat) en een paar M-tech voorstoelen. De nieuwe RVS-uitlaat geeft een donkerder geluid onder in het toerenbereik en een feller geluid bij hogere toeren. De vorige eigenaren hadden er een M-tech stuur in gezet en de 16” kruisspaakwielen van BBS, zoals die ook onder de eerste M5 zitten. Als optische verbetering wil ik nog een M5 voorspoiler hebben, maar die is lastig te vinden.”

“Tegenwoordig wordt de BMW alleen ingezet voor plezierritten en staat hij in de winter veilig binnen – en geschorst. We gaan ermee naar bijeenkomsten van BMW 5-serie clubs, zoals de Sharknose-meeting. Ik krijg van iedereen die de auto ziet complimenten over de staat van onderhoud. Tot aan reacties van: ‘zonde om mee te rijden, die moet je in een museum zetten’. Echter, ik ben van mening dat het een auto is die moet rijden. Zoals ik er nu over denk, verkoop ik de BMW nooit meer. We doen er alles aan om hem in deze conditie te houden en er nog een hoop plezier mee te beleven.”

OCTANE AUTO’S/Updates door stafleden, medewerkers en lezers

BMW 535i (1986)

Bart Wolfswinkel

(Enkele van de foto’s (slider en ritfoto’s) zijn van Diana Beekvelt/ Diana Infocus)


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Citroën 2CV AZAM6 (1965)

Volgend bericht

BMW M240i Cup 2020





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Citroën 2CV AZAM6 (1965)

Als je met een ‘Lelijke Eend’ aan de start van de Tulpenrallye verschijnt wordt er vanuit Porsche’s, Volvo’s en Alfa...

8 February 2020