Laatste nieuws

BMW M850i: allround Freude

Nieuwe auto's / 19 april 2019

Wat wil de M850i zijn, een rappe sportcoupé of een relaxte Gran Turismo?

BMW heeft een fikse traditie als het gaat om grote coupés, alhoewel het sinds de 3.0 CSi het spoor langzaam maar zeker steeds verder is kwijtgeraakt. Of zo u wilt, voor een andere strategie heeft gekozen. Iedereen herinnert zich waarschijnlijk nog wel de 850i met zijn grote twaalfcilinder. Hij was een opvallende verschijning binnen het toenmalige gamma, maar het sportieve element was ver te zoeken. Dat was iets beter met de achtcilinder 840i en de 6-Serie was in zekere zin een waardige opvolger, maar het heeft hem altijd aan de dynamiek en begeerlijkheid ontbroken die een enthousiast op het puntje van zijn stoel zet.

Met de 8-Serie is het anders, daar is nu een versie van voorhanden met die veelbetekenende M erop. Die letter is een kloeke belofte, dus zijn we met hoge verwachtingen in de M850i gestapt. Er hoort eigenlijk ook xDrive achter zijn naam te staan, want hij wordt standaard met vierwielaandrijving geleverd. Dat heeft hij niet voor niks, want BMW levert hem met een flink pak vermogen. Je krijgt in wezen dezelfde aandrijflijn als in de nieuwe M5, een 4,4-liter V8 met twee turboladers, die echter iets minder pk’s levert, maar hetzelfde koppel van maar liefst 750 Nm opbrengt, beschikbaar tussen de 1800 en 4600 toeren per minuut, wat een iets kleiner gebied is dan in de M5. De trekkracht is desalniettemin zeer ruimschoots voorhanden en lezers van Octane weten dat het de Newtonmeters zijn die je in je rug voelt als je gas geeft, niet de paardenkrachten.

Ze worden naar de wielen geleid via de bekende achttraps automaat die zo goed schakelt dat er weinig tot niets is dat je naar een bak met dubbele koppeling doet verlangen. Er zit launch control op, wat handig is als je vrienden wilt demonstreren dat je grote coupé zich echt in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/h kan kogelen. Er zit nog meer elektronica en andere techniek in om je te helpen 1900 kilo metaal, koolstofvezel en andere materialen veilig door Amsterdam te loodsen of over de Nordschleife te jagen.
De wielophangingen zijn state-of-the-art, we hadden niets anders verwacht, met dubbele driehoekige draagarmen voor en een multi-link constructie achter, waar mogelijk van aluminium natuurlijk. Omdat de M850i een grote spanne van competenties heeft te overbruggen – van comfortabele GT tot en met supersportcoupé – is van hij van hulpmiddelen voorzien als actieve dempers, een actieve anti roll-bar die ontkoppeld kan worden (bijvoorbeeld als je op de snelweg voornamelijk rechtuit rijdt) en BMW’s xDrive vierwielaandrijving. Het geheel wordt afgemaakt met Integral Active Steering, wat betekent dat de achterwielen tot maximaal 2,5 graad mee of tegensturen. Dat niet alleen, je krijgt er dan ook BMW’s stuurinrichting met variabele ratio bij, wat superplezierig is, want de stuurbewegingen die van je verlangd worden zijn daardoor altijd gering, of je nu aan het parkeren bent of over de Duitse Autobahnen raast.
Je zit top in de M850i, je kunt de stoel fijn laag zetten, en je kijkt uit op een prima interieur, met een TFT instrumentarium en een groot scherm voor ondermeer de navigatie. Het ziet er piekfijn uit, alhoewel Mercedes de mannen uit Beieren wat dit betreft nog iets voor is.

Aan verfijning ontbreekt het niet. De M850i is in staat je in net zulke serene rust te vervoeren als een 7-Serie, vrijwel inspanningloos dankzij de lichte besturing en de perfecte automaat. De V8 is een toonbeeld van beschaving en de krachtsontwikkeling verloopt progressief en zo harmonieus dat je bijna zou denken dat er geen turbo’s opzitten. Hij produceert een mooie en gedecideerde roffel, die geen enkele afbreuk doet aan zijn taakstelling als luxueuze kilometervreter. Er zijn auto’s die lange afstanden op een zodanige manier weten af te leggen dat ze een stuk korter lijken – de M850i is er zo een.
Als je van Comfort naar Sport of Sport Plus hebt geschakeld, ontvouwen zich andere aspecten van zijn persoonlijkheid. Dan ontwaakt de (goed opgevoede) atleet in hem, hoewel het stemgeluid van de V8 zich richting M5 beweegt, maar het blijft mooi en melodieus en vrij van branie.

Hoewel er niet al te veel feedback is van de besturing, maakt de M850i voldoende goed duidelijk wat er onder zijn wielen gebeurt, en kun je hem mooi gecontroleerd in een hoog tempo over een bochtige weg sturen. Hij weet zijn 1,9 ton lichaamsgewicht perfect te verbergen, ook als je een uitdagende curve indraait: door de vierwielbesturing wordt het roteren om zijn centrale as hem een stuk gemakkelijker gemaakt, zonder dat het ooit onnatuurlijk aanvoelt. Aan remkracht geen gebrek, je hebt een goed gevoel in het pedaal, de blokken bijten fanatiek in de schijven, zonder aan de doseerbaarheid afbreuk te doen.
In het begin vraag jezelf af wat de M850i wil zijn, een rappe sportcoupé of een soepele en relaxte Gran Turismo, maar na verloop van tijd vervaagt die vraag doordat het zo’n uitstekende allround rijmachine is. Freude am Fahren, hij bezorgt het bij je thuis, meer dan een 8 of 6-Serie ooit gedaan heeft. Wat je ook van de M850i wilt, hij doet het – met verve. Uiteindelijk weet hij net zo goed die rappe sportcoupé te zijn als de verfijnde GT, het laatste doet hij vanzelf, het eerste als je erom vraagt.

BMW M850i
Motor V8 met twee turbo’s, inhoud 4395 cm³ Vermogen 530 pk bij 5500 min-1 Koppel 750 Nm van 1800 tot 4600 min-1 Transmissie achttraps automaat, vierwielaandrijving Afmetingen LxBxH 4851 x 1902 x 1346 mm, wielbasis 2822 mm, tankinhoud 68 liter Gewicht 1890 kg Remmen geventileerde schijven rondom (395/395 mm) Banden 245/35 R 20 voor, 275/30 R 20 achter Topsnelheid 250 km/h Acceleratie 0-100 km/h 3,7 sec Prijs € 171.650,– (NL) € 138.150,– (B)


Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart




Vorig bericht

Wedergeboren BMW's 323i uit Nieuwpoort

Volgend bericht

Drie 'verloren' Bugatti's




Uitgelicht

Wedergeboren BMW's 323i uit Nieuwpoort

De Belgische restaurateur Yves Decan gaat een serie ‘wedergeboren’ BMW’s 323i bouwen. Decan heeft voor zijn...

18 April 2019

Webdevelopment Passionate Bastards