Laatste nieuws

Britse eigenwijsheid

Reportages / 23 december 2019

De restauratie van een klassieke driedeurs Range Rover is de aanleiding voor een bezoek aan Leeuwenkamp 4×4 in Purmerend, waar de familie Leeuwenkamp al bijna twintig jaar ‘Land Rover in het bloed heeft zitten’.

René Leeuwenkamp is het bedrijf in 1996 begonnen, samen met zijn vrouw Francien. “Ik werkte in de zaak van mijn vader maar op een dag ben ik naar hem toe gegaan met de mededeling dat ik ‘in de auto’s’ verder wilde. Toen heb ik veel ervaring opgedaan in dienst bij enkele autobedrijven maar miste ik uiteindelijk het ondernemerschap. Daarom zijn we Leeuwenkamp 4×4 begonnen en we zijn nu al twintig jaar gespecialiseerd in het merk Land Rover. Mijn zoon zit inmiddels ook in het bedrijf en we zijn echt een bekende naam geworden in ons vakgebied. Mensen komen vanuit heel Nederland, en zelfs Duitsland, om hier hun Land Rover te laten onderhouden. Volgens mij komt dat doordat wij normale mensen zijn die zich gewoon aan afspraken houden. Je bent hier welkom en we weten wat we doen.”

“Wij zijn altijd helemaal gek geweest van Land Rover, al jaren voordat we het bedrijf begonnen zijn. Een Defender is een van de laatste iconen in het hedendaagse verkeer. De Britse eigenwijsheid, en het rotsvaste vertrouwen van Land Rover om altijd een  eigen pad te kiezen, inspireert ons. Ik heb ooit een oude Land Rover gekocht in Brussel. Die auto stond helemaal weggestopt onder rotzooi en dozen en toen we uiteindelijk de Land Rover hadden ‘bevrijd’, bleek het een exemplaar uit 1950 te zijn. Land Rover is met productie begonnen in 1948. Het bleek dat we nummer 83 van de eerste serie van driehonderd stuks links gestuurde auto’s hadden gevonden. Ik heb die auto terug verkocht aan Land Rover in Engeland en die staat nu in een museum. Daar heb ik een goede relatie met Land Rover UK aan overgehouden.”

Het blijkt dat René veel te vertellen heeft, tijdens de rondleiding geeft hij veel informatie over de auto’s, projecten en over de aanpak. “We zijn in 2018 gestart met een fantastisch project, waarbij we vintage Range Rover Classics restaureren. Dit jaar leveren wij de eerste modellen op, in oorspronkelijke kleuren.”

In de werkplaats lopen we naar het lopende restauratieproject. “We zijn begonnen aan de restauratie van deze rode driedeurs Range Rover voor een klant. Het is een auto uit 1976 in Masaï Red. De auto is helemaal uit elkaar geweest. Het chassis is gestraald, gespoten en gecoat, de carrosserie is nagemeten en waar nodig aangepakt en in originele kleur gespoten. We hebben de motor gereviseerd en we zijn nu bezig om de auto weer op te bouwen.”

In de showroom staat een ander project, een blauw Range Rover Classic waar nog duidelijk veel aan moet gebeuren. “Weet je dat ik het jammer vind dat we deze auto nu pas krijgen? We hebben de carrosserie nagemeten, met een kruismeting, en het blijkt dat de auto scheef staat. Daar hebben we dus veel aanpassingen aan moeten doen. Niet leuk om andermans restauratiewerk over te moeten doen, maar ik wil wel dat een auto met mijn naam eraan verbonden voldoet aan onze eisen.”

Dankzij de populariteit en de levensduur van de Land Rovers is het vinden van onderdelen niet heel erg moeilijk. Maar er zijn uitzonderingen op die regel. De stoelbekleding van een Range Rover uit de eerste series bestond uit een bepaald soort skai. “Die stof is niet meer te krijgen. Land Rover heeft het nog wel, maar die mag et niet aan mij verkopen. Dus zoek ik altijd naar donorauto’s waar ik goede onderdelen en bekleding uit kan halen.” Als bevestiging van die aanpak staan er buiten op het terrein ongeveer veertien Range Rovers die duidelijk betere tijden hebben gekend. Het zijn of donorauto’s en toekomstige projecten. René bevestigt: “We kregen de kans om er achttien tegelijk te kopen, in Italië. Die kon ik niet laten staan. Als het goed is, komen ze aan de beurt voor restauratie en misschien maken we er zelfs ook een paar volledig elektrisch.”

Leeuwenkamp doet naast de restauratie van Range Rovers en Defenders ook gewoon onderhoud en reparatie aan klantenauto’s. Maar ze bouwen ook ‘specials’, de zogenaamde LK-modellen. “Als we een Range Rover restaureren, dan brengen we de auto helemaal terug in originele staat. Als de auto origineel geen hoofdsteunen had, dan komen die er nu ook niet in. Maar de specials, de LK-auto’s, kunnen we helemaal op klantenwens aanpassen en upgraden.”

Hij loopt naar een LK04 Defender in de showroom. “Deze auto is gespoten in een kleur van Porsche , we hebben er een mooie ‘soft-top’ van gemaakt en er moderne stoelen en nieuw interieur in gezet. Het was een oude Land Rover en nu is het een moderne, strakke auto die een toekomstige eigenaar veel plezier gaat brengen. Het is een unieke auto, die heeft niemand anders.” Het is een soortgelijke aanpak als ook door bijvoorbeeld Cool ’n Vintage in Portugal en door Brooklyn Classics uit New York wordt gevolgd. De getoonde LK04 kost ongeveer 65.000 euro.

Zoals veel bedrijven heeft ook Leeuwenkamp 4×4 moeite om voldoende gekwalificeerde monteurs te vinden. “Je moet als je hier werkt helemaal dol zijn op Land Rover en de filosofie van het bedrijf in je werk uitdragen. Buiten staat een Defender, waar de jongens vaak mee gaan terrein rijden. Als je zelf niet hebt ervaren hoe het is om het uiterste uit een Land Rover te halen, is  het moeilijker je in te leven in dat een klant van een auto verwacht.”

Er staan twee ‘vreemde eenden in de bijt’ bij Leeuwenkamp. De eerste is een donkerblauwe Lancia Fulvia sedan. “Samen met die partij Range Rovers heb ik ook twee Lancia’s aangeschaft. De eerste is meteen verkocht, maar deze staat hier al heel lang. Terwijl het een prachtige auto is uit de tijd dat Lancia nog Mercedes-kwaliteit leverde.” De tweede is een Kever die buiten onder een afdekhoes staat. Het is een prachtig staalblauwe Kever uit de jaren vijftig. Mike, een monteur, komt naar buiten om de hoes eraf te halen zodat we de auto kunnen bekijken. “Hij is van mijn opa geweest. Alles is origineel. Ik wil hem zelf weer rijdend krijgen.”

“Ik weet nog niet wat ik van de nieuwe Defender vind”, zegt René twijfelend. “Wel goed dat ze een rigoureuze stap hebben gezet in het ontwerp en geen retro-styling hebben gedaan. Eerst maar eens even in het echt zien en dan hopen dat het weer een echte Land Rover is.” Na een vrijblijvende proefrit in een Range Rover HSE – ‘dan voel je even hoe dat rijdt!’ – is het tijd voor een afscheid  en de belofte dat terug te komen als de rode Range Rover helemaal af is. Leeuwenkamp 4×4 is een mooi bedrijf met een echte passie voor Britse eigenwijsheid.

Tekst en foto’s: Frank Goedhart


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Citroën komt van Citroen

Volgend bericht

Opel Kadett B Coupé (1972)





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Citroën komt van Citroen

Iedereen kent Citroën als een authentiek Frans automerk. Weinigen weten echter dat de oorsprong van het al honderd jaar...

21 December 2019