Laatste nieuws

Capital Cars & Classics, weer bijzonder divers

Reportages / 28 maart 2019

‘Van je vrouw moet je het maar hebben.’ Dat zal Doede Kromhout gedacht hebben toen zijn vrouw een ankersmederij voor hem kocht zodat hij daar zijn brood kon gaan verdienen. De smederij maakte plaats voor een echte scheepswerf waar zo rond het jaar 1900 een eerste stoomketel werd gebouwd. Er werd verhuisd naar een nieuw pand aan het IJ en de productie van scheepsdiesels werd succesvolle business. Later verlieten ook de fameuze Kromhout vrachtwagens en bussen de werkplaats. In de hallen werd nog tot het eind van de twintigste eeuw gewerkt met metalen, daarna verloren de hallen hun industriële functie en kwamen er evenementen voor in de plaats. Een van die evenementen is Capital Cars & Classics, georganiseerd door Robert Haagsma en Rob Hoogvliet. Dit jaar was alweer de vierde editie en dus hoog tijd om eens poolshoogte te nemen.

Een Aston Martin DB2/4 MkIII – een pracht van een auto

De Kromhouthallen ademen een heerlijke industriële sfeer uit. Hoog boven de vloer hangen nog steeds enorme loopkranen. Scheepsmotoren hijsen ze niet meer op, ze dienen slechts nog als decoratie. Door de ramen van de gevel, die uitzicht geven op het IJ, komt het zonlicht naar binnen zoals je dat alleen maar bij een fabriekshal hebt. Diffuus, gefilterd. Het zorgt er voor dat je als bezoeker in de goede stemming komt. Er heerst geen drukte, geen spanning. Precies de juiste atmosfeer om in alle rust te genieten van wat er op die beursvloer getoond wordt.  Er hangt een weelde in de lucht. Geen patat met hamburgers van de gril maar een goed glas witte wijn met een bordje tapas. Gelukkig slaat die weelde niet om in arrogantie, iedere bezoeker wordt vriendelijk te woord gestaan en is welkom.

Misschien is er wel nooit een mooiere vorm geproduceerd….

De beurs is niet groot maar wel enorm divers. De aanwezige standhouders laten hun mooiste auto’s zien en de organisatie doet daar nog een schepje bovenop door daar tien showstoppers aan toe te voegen. Verspreid in de hal staan ze op houten vlonders te pronken. Direct bij binnenkomst valt al de dikke Blower Bentley op. Vier en een halve liter met een grote compressor voor meer vermogen. In contrast daarnaast de Daf 55 waarmee Rob Slotemaker en Rob Janssen naar Sydney reden.

Plymouth Superbird van Pedal to the Metal, schitterend!

Gebroederlijk naast elkaar, in dezelfde kleur, staan twee Mercedessen 300 SL Gullwing.  Günter Sachs, playboy en ex van Brigitte Bardot, was ooit eigenaar van de oude uit 1956. Nu is hij van een Nederlandse liefhebber die zijn nieuwe SLS AMG eenzelfde look gaf. Vertederend is de Volkswagen Kever die ooit schitterde in de film Herbie. Natuurlijk zijn er veel kopieën maar dit is de echte! Voor de liefhebber van modern blik (of eigenlijk vooral carbon) is er de waanzinnige McLaren Senna. Louwman zet hem in een hoek met een prijskaartje van anderhalf miljoen. Oef! Maar waar elders zie je zoiets?

Filmster op vier wielen

Bijzonder is de Plymouth Superbird 440 uit 1970. Er zijn er ooit maar 630 gebouwd en de Plymouth was de eerste straatauto die een snelheid haalde van 200 mijlen per uur. Vertaald is dat een ruime 360 kilometer per uur.  De carrosserie is in een NASA windtunnel ontwikkeld en de gigantische vleugel op de achterklep is daarvan een gevolg. Een hele ervaring om eens rond zo’n V8 te kunnen lopen.

Wie het grote niet eert is het kleine niet weerd. De Gianinni Dagrada 750 Giluro Sport

De inzendingen van de standhouders laten ook veel moois zien. Zo brengt Houtkamp Collection een geweldige Jaguar MkI Low-Drag re-creatie. Daarnaast een Aston Martin DB2/4 MkIII.  Er zijn oude racers waarbij ook onze favoriet: de Gianinni Dagrada 750 Giluro Sport op basis van een Fiat Topolino uit 1948.  Hij is klein en lief en kan zo meedoen met de Mille Miglia.

Alles opnoemen is eigenlijk veel te veel. We proberen het daarom ook maar niet. In de besloten sfeervolle Kromhouthallen staat een keur aan automobielen waaraan je jezelf heerlijk kunt vergapen. En zonder twijfel zijn de heren alweer bezig met editie nummer vijf en moet u gewoon volgend jaar maar eens zelf gaan kijken!

Tekst en foto’s Martin Philippo

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Winter Trial 2019, een groot sneeuwfeest

Volgend bericht

Ford gaat elektrisch – de Mustang ook




Uitgelicht

Winter Trial 2019, een groot sneeuwfeest

Het is een Winter Trial geworden waarover lang wordt nagepraat. Vanwege de auto’s die niet op de weg bleven, vanwege...

28 March 2019

Webdevelopment Passionate Bastards