Laatste nieuws

Cayman GT4: een klassieker, nu meteen al

Nieuwe auto's / 26 februari 2020

Snelheid in rechte lijn is niet het enige dat een uitstekende sportwagen definieert. Dat bewijst Porsche weer eens met de 718 Cayman GT4.

Hij kost € 153.000, wat € 15.800 méér is dan de geweldig fijne Cayman GTS, en daarvoor krijg je slechts 20 pk extra terug plus een acceleratie van 0 naar 100 die maar 0,1 seconde sneller is en 11 km/h meer topsnelheid. Toch is de GT4 een koopje, zeker als je in aanmerking neemt wat Porsche er allemaal in heeft gestopt. Op de eerste plaats krijgt je Porsche’s briljant fijne, volledig atmosferische 4,0-liter zescilinder en een onderstel en remmen die linea recta van de 911 GT3 komen. Daarnaast levert de nieuwe GT4 op snelheid 50% meer neerwaartse druk dan de vorige GT4. Volgens Porsche is hij op de Nürburgring zelfs rond de twaalf seconden sneller. Als dat geen vooruitgang is! Een begeesterde – en bekwame – stuurman kan er ginder dezelfde rondetijd mee rijden als met een 997 GT3 RS 4.0.

Een terzijde: dat 718 in de typeaanduiding laten we op deze pagina’s verder achterwege, ik begrijp dat Porsche het gebruik ervan nodig heeft gevonden om de viercilinder Boxster en Cayman een historische ‘connectie’ te geven (zie elders in dit nummer) maar bij de GT4 is het een zinloze toevoeging.
De GT4 is er vooralsnog alleen met een handgeschakelde zesbak, wat goed nieuws is voor de mannen die alles bij voorkeur in eigen hand houden. Maar er komt ook een versie met een PDK en die zal vrijwel zeker net ietsje rapper zijn.

Midscheeps achter je rug ligt een kanjer van een platte zes, goed voor 420 pk, en een rode lijn bij 8.000 toeren – waar hij ijzingwekkend geweldig klinkt. Wat spierballen betreft, is de GT4 met zijn 420 Nm niet sterker dan zijn voorganger, maar hij is wel iets elastischer: de piek van dat koppel spreidt zich uit tussen den 5.000 en 6.800 toeren per minuut.
Vergis je niet: de GT4 deelt weliswaar veelbetekenende onderdelen met de GT3, maar niet de motor. Zijn krachtbron is een gemodificeerde versie van de 3,0-liter machine van de huidige 911, echter ontdaan van zijn twee turbo’s en opgeboord naar een slagvolume van 4,0 liter. Je hoeft niet bang te zijn dat zijn karakter daardoor met te veel standaard 911 ‘Gran Turismo’ is gekruid, het is een eersteklas sportmotor. Dat wordt een beetje verdoezeld door de lange I en II maar hoe verder je boven de 5000 toeren komt, hoe meer hij bloot geeft van zijn ware inborst – en tussen 6000 en 8000 is hij waarlijk schitterend. Hij kan echter ook heel goed flexibel en beschaafd zijn, de GT4 is zonder meer bereid zich, indien gewenst, als een mak schaap te gedragen.

Op de weegschaal brengt hij de wijzer naar 1495 kilo, waarmee hij meer dan 30 kilo zwaarder is dan zijn voorganger. Schuldig daaraan zijn de nieuwe partikelfilters in het uitlaatsysteem, waarmee hij overigens lange tijd emissie-vriendelijk kan zijn. De fiere achtervleugel is verantwoordelijk voor een forse toename van de neerwaartse druk – hij is dat echter niet alleen, ook de diffuser en de splitter onder de neus leveren een forse bijdrage, de diffuser zelfs 30%. Daardoor ontwikkelt de nieuwe Cayman GT4 122 kilo downforce op topsnelheid – zonder extra sleuven of gaten.

De vraag hoe hij rijdt, is met één woord te beantwoorden, fantastisch. Als je er instapt, de motor hebt gestart en voor het eerst de pedalen en het stuurwiel hebt beroerd, is er meteen al dat gevoel dat je een wapenuitrusting hebt aangetrokken, een perfecte machine die enkel en alleen voor gemaakt is om uitdagende wegen een lesje te geven dat ze nimmer zullen vergeten. De bak schakelt met korte, strak gedefinieerde slagen en heerlijk mechanisch, als een geweervergrendeling bijna, met een opvallend lange I en II. Ooit was het tamelijk extreem als een auto de 100 in II haalde, dat meestal voor een extra mooie acceleratietijd van 0 naar 100, deze Cayman haalt echter tot boven de 130 km/h door als je in II het gas op de plank houdt.

De bak is een genoegen, mede door de ‘blip’ functie. Bij het terugschakelen is er automatisch een bloedsnel stootje tussengas, voor een perfecte ‘kus’ van de koppelingsplaten – op nat wegdek kun je daar wat aan hebben. Als je daarop de koppeling te abrupt laat komen, kan er plotseling te veel remmend motorkoppel op de achterwielen komen en dat kan hetzelfde effect geven als een onverwachte ruk aan de handrem. Je kunt het systeem natuurlijk uitzetten en verder gaan met het perfectioneren van je heel-and-toe kunsten. Uiteraard is de achteras voorzien van een conventioneel zelfsperrend differentieel. Verder heeft Porsche de GT4 vrij puur gehouden: geen actieve motorsteunen, torque vectoring en of achterwielbesturing. Wel kanjers van remmen – ook van de GT3 – en keramische schijven behoren tot de opties.

Het chassis stemt eveneens tot grote vreugde. Er is zeldzaam veel interactie tussen bestuurder en het onderstel: via het stuurwiel, de pedalen, de stoel, alles communiceert helder en direct wat er onder je gebeurt en wat de banden ondergaan. De duidelijkheid waarmee het chassis de weg leest zonder onverdraagzaam hard te zijn, is geweldig en de reacties op het stuur zijn altijd onmiddellijk en super precies. De bewegingen van de carrosserie zijn uitnemend onder controle – zelden kom je auto’s tegen waarin je jezelf zo uitstekend geëquipeerd voelt om welke uitdaging dan ook aan te gaan.

Aan grip geen gebrek, dankzij het Michelin Cup 2 rubber, en aan kicks evenmin, de Cayman GT4 een super sportauto, die zonder meer in staat is zich te meten met sportauto’s die het dubbele kosten – en dat niet alleen qua satisfactie en sensaties, maar ook qua realistisch haalbare snelheid. De GT4 is bloedsnel, en hij is geweldig. Het wordt een klassieker, sterk nog: hij is het nu al.
Ik kan me geen sportauto voor de geest halen die vergelijkbaar presteert en zo immens tot tevredenheid stemt – een Exige Sport zou, afgaande op de specificaties en capaciteiten van Lotus, in de buurt kunnen komen, maar daarmee heb ik nog geen kennis gemaakt. Petje af voor Porsche omdat het deze auto heeft willen bouwen – de mannen van de afdeling Motorsport hadden zich er snel en goedkoop van af kunnen maken door simpelweg de turbodruk van de vierpitter 718 omhoog te draaien. In plaats daarvan hebben ze speciaal voor de Cayman een zescilinder en een superchassis ontwikkeld. De letters GT betekenen bij Porsche nog steeds heel veel – niet alleen dat er een zescilinder aan boord is. Het hart zit in Weissach nog steeds op de juiste plaats.

TEKST Ton Roks / FOTO’s Porsche 

 


Tags: , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Louwman 60 jaar dealer van Morgan

Volgend bericht

T.50: De laatste analoge superauto





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Louwman 60 jaar dealer van Morgan

Vorig jaar vierde Morgan Motor Company het 110-jarig bestaan. Dit jaar volgt een nieuwe mijlpaal met een Nederlands tintje....

24 February 2020