Laatste nieuws

Citroën 2CV AZAM6 (1965)

Nieuwsberichten / Octane Auto's / 8 februari 2020

Als je met een ‘Lelijke Eend’ aan de start van de Tulpenrallye verschijnt wordt er vanuit Porsche’s, Volvo’s en Alfa Romeo’s wat meewarig naar je gekeken. Joost Bolwidt legt uit waarom hij zijn Citroën 2CV AZAM inzet als rallyauto – met succes!

“Dit is een Citroën 2CV AZAM6 uit 1965. De AZAM6 is de luxere versie van de standaard 2CV. Dit exemplaar is rond het jaar 2000 als wrak in Frankrijk gekocht. De vorige eigenaar heeft de auto omgebouwd tot rallyauto om er indruk mee te maken in de Tulpenrallye. Hij dacht dat het leuk zou zijn om met de Eend aan de start te verschijnen en de uitdaging aan te gaan met duurdere en snellere auto’s.”

“Zelf had ik al van jongs af aan de onbedwingbare behoefte om een Eend te bezitten. Zodra ik mijn rijbewijs had gehaald, kocht ik bij de plaatselijke dealer een rode 2CV6 uit 1985 die van een barones was geweest. Met die Eend heb ik in 1997 mijn eerste rally gereden, Le Citron Pressé. Daarna kocht ik een 2CV AZAM uit 1963, maar toen de chassis’ van beide Eenden ter ziele waren gegaan kwam ik in contact met de eigenaar van deze AZAM6. Hij had er de toerklasse van de Tulpenrallye mee gewonnen en toen hij op zoek ging naar een koper bleek dat er in Nederland op dat moment maar één idioot was die ook met een Eend rally’s reed, dus we werden het snel eens.”

“In mijn bezit blijft de AZAM6 doen waarvoor hij opgebouwd is, namelijk rally’s rijden. De elektrische installatie is omgebouwd van 6 naar 12 Volt en er is een dynamo uit een Citroën Visa gemonteerd. De stabilisatorstang komt uit een Amien de schijfremmen en gordels uit een later type 2CV. Vanzelfsprekend ontbreken een tripmaster en een kompas niet.”

“Voor deelname aan de Wintertrial is stoelverwarming ingebouwd omdat de Eend zelf geen enkele vorm van verwarming heeft. In de winter kan het dan erg koud worden in de auto. Er zijn geen concessies gedaan aan de veiligheid en daarom heeft de auto dus gordels, schijfremmen en betere verlichting. Een rolkooi zou te zwaar zijn in combinatie met het bescheiden vermogen van de 602 cm3 motor. We hebben trouwens motor met een inhoud van 650 cm3 uit een Visa klaar om erin te monteren. Daarmee zouden de acceleratie, nu als een slak, en de topsnelheid iets verbeterd kunnen worden.”

“Voor mij is een Eend een echt icoon. Mooi van lelijkheid. Simpel en eenvoudig. Maar juist door het simpele en uitgekiende ontwerp blijkt de Eend heel geschikt om er mee te gooien en te smijten. Het is ook een heel sympathieke auto. Bijna iedereen heeft wel iets met de 2CV. Wie heeft hem zelf niet gehad? Bij rally’s zijn we duidelijk de ‘dark horse’. Ik kan me nog herinneren dat we bij de start van de Wintertrial verschenen tussen de Porsche’s en de Volvo’s. Men vond de Eend schattig maar gaf hem geen enkele kans. Dat veranderde toen we gedurende het evenement steeds in de top rondreden en uiteindelijk tweede algemeen zijn geworden.”

“Het rijden van dagrally’s in Nederland, vaak vol met drempels, is ook heel leuk. Een Porsche moet dan van het gas en de Eend vliegt dan voorbij, vol over de drempel. Ook op onverharde wegen gaat het lekker. Tijdens een regularity in de diepe sneeuw in Tsjechië ploegde de Eend op zijn smalle bandjes en hoog op de wielen zonder moeite door de sneeuw, alle andere deelnemers achter zich latend.”

“Naast de 2CV heb ik een MGB GT. En omdat men niet in meerdere auto’s tegelijk kan rijden heb ik inmiddels afscheid genomen van een Citroen 2CV uit 1957, een Alfa GT Junior uit 1975 en van een Classic Mini. Voor het dagelijks vervoer staat er een degelijke, moderne Volvo voor de deur. Ik kan zelf wel een beetje sleutelen. Maar voor het echt grote werk kan ik altijd terecht bij de vorige eigenaar van de Eend, Eric van Straaten. Wat mijn hoofd bedenkt, kunnen zijn handen maken. Mede daarom staat de auto ook bij hem in de loods. Ondertussen blijf ik natuurlijk wel dromen over andere auto’s. Spijt heb ik van de verkoop van mijn Alfa. Een Porsche 356 of een Frogeye zijn ook hele leuke auto’s. Wie weet.”

“De onderdelen voor een 2CV6 zijn goed te verkrijgen en passen vaak ook op deze Eend. Voor de meer specifieke onderdelen van een AZAM6 uit 1965 ben ik lid van de EEEC, de Enig Echte Eenden Club. Die hebben een prachtig magazijn vol met onderdelen voor de vroegere types. De auto heeft veel praktische bezwaren zoals de snelheid bij tegenwind en bij regen is hij zeker niet waterdicht. En natuurlijk staan 2CV’s niet bepaald bekend om hun uitstekende plaatwerk alhoewel de vroegere Eenden absoluut beter zijn dan de laatste van de jaren negentig. Als het chassis maar goed is, dan is de rest wel allemaal te krijgen. Het gekke is dat de laatst geproduceerde exemplaren vaak meer waard zijn dan de oudere types. Dat heeft, denk ik, te maken met het feit dat de latere Eendjes makkelijker mee kunnen in het huidige verkeer en beter te gebruiken zijn. Een heel goed exemplaar kan zomaar rond de € 15.000,- kosten, maar ik heb ook wel hogere prijzen gezien.”

“Voor mij is de Eend gewoon een perfecte auto. Je hoeft geen haast te hebben, want hij gaat toch niet harder. Je kunt er vierkant mee de bocht om, want hij kantelt toch niet. En in de zomer rijdt het heerlijk met het volledige open dak! Mijn Eend heeft al tienduizenden rallykilometers gemaakt in meerdere Tulpenrallye’s, in de Classic SLS, maar ook in twee Wintertrials. De auto heeft de toerklasse van de Tulpenrallye gewonnen en sleepte ook de prijs voor de hoogst geklasseerde auto met het minste vermogen in de wacht. Verder waren we algemeen winnaar van de rally ‘Le Citron Pressé”en tweede in het algemeen klassement. En ook winnaar in de klasse bij de Wintertrial. Maar uiteindelijk gaat het er mij vooral om dat we met een minimaal aantal pk’s toch maximaal plezier en resultaat kunnen behalen. Dat vind ik pas echt leuk!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Citroën 2CV AZAM6 (1965)

Joost Bolwidt


Tags: , , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Roadtrip Engeland & Wales

Volgend bericht

BMW 535i (1986)





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Roadtrip Engeland & Wales

Op verkenning in Engeland en Wales, met een pas gerestaureerde MGB GT. Ton Roks ging op zoek naar mooie wegen en locaties...

6 February 2020