Laatste nieuws

Citroën DS 21m Pallas (1966)

Nieuwsberichten / Octane Auto's / 9 december 2019

Na publicatie van het mooie USA-importverhaal over zijn Jensen GT (link) heeft Frank Soors d’Ancona ook over zijn Citroën DS21m Pallas het nodige te vertellen. Over gendarmes, rode olie en meer.

“Mijn auto is een Citroën DS 21m Pallas uit 1966 die ik in 2002 heb aangeschaft met slechts 23.000 kilometer op te teller. Het bleek dat deze lage kilometerstand te danken was aan de Franse Gendarmerie. Volgens de papieren is de DS in januari 1966 nieuw afgeleverd aan de heer Jean Renard te Parijs. Toen hij echter in 1972 problemen kreeg met, vermoedelijk, de belastingdienst raakte hij zijn auto kwijt. De Gendarmerie nam de auto in beslag en zolang meneer Renard niet betaalde, verbleef de Citroën op een opslagterrein van de politie. Op een buitenterrein, in weer, wind en regen. Deze situatie duurde voort tot 1995 en die tijd heeft de DS geen goed gedaan.”

“De auto kwam in handen van garagebedrijf Sanders in Mariahout en zij waren erg enthousiast over de lage kilometerstand. Maar daarmee was alles wel gezegd. Naast het door roest aangetaste koetswerk en chassis leek het er even op dat ook de motor was vastgelopen maar gelukkig bleek de oorzaak te liggen in het motorolie-niveau dat tot aan de bougies reikte. Na montage van een nieuwe uitlaat, radiateur, accu en ontsteking, was het ‘starten en lopen’. Garagebedrijf Sanders had geen tijd om aan het nodige laswerk te beginnen en zo belandde de Citroën bij een restauranteigenaar in Goirle.”

“Deze man zag wel heil in het restaureren van de DS. Hij kocht elk jaar een projectauto om de rustige wintermaanden mee door te komen. Zijn restaurant, midden in de bossen, was dan toch gesloten. Hij had een Citroën SM waar hij nog niet aan begonnen was en nu dus ook deze ‘af te maken’ DS. Het laswerk heeft hij uitbesteed en de afbouw van de auto heeft hij zelf ter hand genomen. Het is grappig om te constateren dat ook deze Citroën-bezitter, net als vele anderen, een afwijking had: hij heeft alle sluitringen (van die mooie gele M7 en M5 plaatringen met ribbeltjes) vervangen door Franse munten met een geboord gat erin. Hoe verzin je het!”

Bodemrestauratie

“Na de winter kwam de auto te koop en ik had belangstelling. Over de prijs waren wij het snel eens. De uitvoering van de Citroën, in de kleur Gris-Palladium met een rood stoffen interieur, handgeschakeld en met het rode hydrauliek systeem LHS-2 (Liquide Hydraulique Synthétique), was helemaal conform mijn wensen. Daar denk ik nu anders over gezien de productiestop van Castrol-Pentosil, de LHS-olievervanger voor de hydrauliek. De restjes olie die nu op de markt te koop zijn kosten rond de 37 euro per liter en er gaat toch elke  twee jaar ongeveer 4,5 liter in.”

Laswerk aan de voorsnip

“Op een mooie dag in juli 2002 haalde ik de auto op. We hebben er veel probleemloze kilometers mee gereden en ik greep de kans om deze originele ‘snoek’ in te schrijven voor het evenement Vijftig Jaar Citroën, in Parijs op 25 oktober 2005. Drie dagen voor vertrek ben ik begonnen met het verzamelen van een voorraadje reserveonderdelen: de bekende lekzakken, ligarex klembanden, benzinepomp, dynamo, treiterslang (de belangrijkste retourleiding van het hydraulische systeem), leidingrubbers, reserve hydraulische leiding met de geperste wartels er al aan en een kist vol gereedschap. En toch ook maar een nieuwe reserveband.”

Motor uitwisselen

“Twee dagen voor vertrek bleek tijdens een proefrit dat de motor warmliep. De koelvloeistof spoot eruit op een plek waar je het niet zou verwachten. In de rechterkant van het motorblok zat een scheur en bij warme motor zette die scheur kennelijk iets uit en spoot de vloeistof eruit. Dit moest een gevolg zijn van het lange stilstaan waardoor het koelwater met antivries zijn roestende werking van binnenuit had kunnen doen.”

Nieuwe koppakking

“Dezelfde avond ben ik met mijn vrienden Bert en Edwin aan de slag gegaan om de motor uit mijn andere Citroën DS te halen en die in te bouwen in deze auto. We hebben tot zes uur in de morgen doorgewerkt. Het was veel werk omdat de vervangingsmotor na plaatsing niet helemaal bleek te passen. Het vliegwiel, de startmotor en de drukgroep weken af van het origineel. Na een kort hazenslaapje waren we de volgende middag klaar en konden we afreizen naar de verzamelplaats in Raamsdonkveer. Daar lag al snel een plasje rode olie onder de DS, maar na het extra aandraaien van de wartel op de hogedrukpomp was dat weer verholpen.”

Op weg naar Parijs

“Bij de grensovergang met België kreeg ik het toerental tijdens stationair draaien opeens niet meer onder de 3000 en dat veroorzaakte niet alleen veel lawaai maar het schakelde ook lastig. Door de vermoeidheid konden we niet meer logisch nadenken en op de snelweg in de hoogste versnelling merkten we er verder niets van. Maar in de file net voor Parijs werd er toch vreemd naar onze hoogtoerige DS gekeken. Op het verzamelterrein in het donker was er gelukkig assistentie van de door de organisatie gehuurde monteurs die spontaan op de auto afkwamen vanwege het motorlawaai. Toen een van hen in het Frans met zijn collega overlegde over hoe weinig technisch die Hollanders zijn, legde ik hem in mijn beste Frans uit dat ik de dag daarvoor nog even de motor had verwisseld en nu wel een beetje moe was eigenlijk. Een drupje olie was voldoende om de eerste klep van de carburateur weer los te krijgen. Die was met het verwisselen en schoonspuiten met remmenreiniger te droog geworden en daarna bij het gasgeven vast komen te zitten. De tweede klep werkte wel en daarom ging het rijden boven de 3000 toeren prima.”

“Het belangrijkste was dat we Parijs hadden gehaald. Het was een prachtige bijeenkomst, ondanks het verbod om, vanwege terreurdreiging, over de Champs-Élysées te rijden.”

“Wel konden we een mooie foto nemen op het grasveld voor de Eiffeltoren. Op de terugweg werd ik op de péage nog ingehaald door mijn eigen Pallas-wieldop, maar verder heb ik geen reserveonderdelen nodig gehad.”

“Tot op de dag van vandaag rij ik de DS nog steeds met veel plezier. In 2011 is de auto nog gebruikt in de VPRO TV serie over Beatrix, ‘Oranje onder vuur’. De Citroën is inmiddels 53 jaar oud en er staat ruim 160.000 kilometer op de teller. Wie had dat kunnen verwachten in 1966, toen meneer Renard de sleutels van zijn nieuwe auto in handen kreeg.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Citroën DS 21m Pallas (1966)

Frank Soors d’Ancona

 

 

Draadbomen vervangen


Tags: , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Porsche 912, elektrisch aangedreven

Volgend bericht

Britannia rules...?





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Porsche 912, elektrisch aangedreven

Een 52 jaar oude Porsche 912, elektrisch aangedreven! In Octane Magazine 043 besteden wij in de column van Ton Roks en in een artikel...

6 December 2019

Webdevelopment Passionate Bastards