Laatste nieuws

Citroën Dyane 6 (1981)

Nieuwsberichten / 4 november 2019

Om haar veertigste verjaardag op een bijzondere manier te markeren, heeft Anne Lobbes zichzelf een ‘kranige klassieke Citroën-dame’ van bijna 40 jaar oud cadeau gegeven. Sindsdien maakt de auto iedere dag tot een feestje.

“Omdat ik 40 ben geworden, was 2018 voor mij een kroonjaar. Ik ben vanaf mijn vroegste jeugd niet anders gewend dan dat er Citroën werd gereden. Mijn vader heeft diverse Eenden gehad, en toen ikzelf werd geboren was een GS de Citroën in huize Lobbes. Als ik bij mijn oma in Noord-Frankrijk was, kwam de slager wekelijks langs in zijn Citroën HY. Meerdere Citroëns van diverse grootte passeerden daarnaast de revue bij de Franse tak van mijn familie. Het is dan ook niet gek dat mijn favoriete automerk Citroën is. In het dagelijks leven ben ik verantwoordelijk voor de marketingcommunicatie van Citroën Nederland. In deze functie kom ik vooral met nieuwe Citroëns in aanraking, maar de historie van het merk boeit me absoluut!”

“Van alle illustere klassiekers die het merk Citroën heeft voortgebracht, is de Eend één van mijn favorieten vanwege het vriendelijke ontwerp, de slimme techniek en vooral het heerlijke comfort. Bij een teambuildingsactiviteit drie jaar geleden kreeg ik tijdens het rijden in een Eend heerlijke kriebels en daaruit kwam de wens voort om zelf een klassieke auto te kopen.”

Omdat ik niet het type ben om zelf aan een auto te gaan sleutelen, wilde ik een nette auto in een goede staat. Als je een beetje rondkijkt op internet en beurzen, kost een goede Eend al rond de 10.000 euro. En dat is, eigenzinnig en Citrofiel als ik ben, iets dat me tegenstaat. Want de Eend, die was toch juist bedoeld om voor een groot publiek toegankelijk te zijn? Door de terechte grote populariteit zijn de prijzen enorm gestegen, en voor een leek met koudwatervrees op klassiekergebied voelde dit niet goed. Het geluid van de 2CV staat me enorm aan, en zo ontstond langzamerhand het idee om een Dyane te kopen. De techniek, het comfort: ze heeft het ook, en inmiddels weet ik dat de Dyane zoveel meer is.”

“Ik ben uiteraard verder in mijn netwerk te rade gegaan voor goede expertise. Wouter Jansen van het bekende magazine CitroExpert en technisch collega Ron Panhuis bleken twee waardevolle assistenten in mijn zoektocht. Het zoeken naar en het praten over een klassieker is al heel leuk, en het toeval wilde dat beide heren aanwezig waren toen ik tegen mijn nieuwe beste vriendin aanliep!”

Op Citromobile van 2018 liep ik met Ron richting uitgang, langs mijn beursbuurman van dat weekend: Sander Aalderink van de bekende 2CV Garage. En daar stond ze: de Dyane Bleu Lagune! Ik had direct het gevoel dat ik tegen mijn Citroën klassieker was aangelopen, en de volgende dag ben ik opnieuw gaan kijken met Wouter en Ron. Vervolgens heb ik met Sander een week bedenktijd afgesproken. Puur een kwestie van koudwatervrees! Een week lang heb ik op vakantie de foto’s van de Dyane bekeken, en zo bleef ze in mijn gedachten. Toen ik Sander dan ook belde om de koop te bevestigen, flitste het wel door me heen: op mijn bijna 40e voor het eerst een auto gekocht en wel één van bijna dezelfde leeftijd! Op dezelfde manier reageerde trouwens later de verzekering toen ik mijn dierbare vriendin aanbood. Ik kreeg van Wouter Jansen het boek ‘Dyane: de godin van de A-types’ van John Vernooij en bij het lezen ging een wereld voor mij open! Hoe bijzonder was het te lezen dat met de geboorte van de Dyane de wegen van de merken Citroën en Panhard elkaar eens te meer kruisten, omdat de naam Dyane eerder al door Panhard was gedeponeerd, nog voor de overname door Citroën. Ook de benamingen van de kleuren zijn, dat weet ik inmiddels van de Citroën DS, al een studie waard. ‘Bleu Lagune’: als je dat hoort dan heb je toch spontaan zin in een verkoelende duik in een helderblauwe zee?”

“In juni werd mijn Dyane thuis afgeleverd. Ik maakte voorzichtig de eerste kilometers met het dak open, wat een genot! De auto rijdt veel. Doordeweeks ga ik er geregeld mee naar mijn werk, ’s avonds laten we haar ook nog even uit bij mooi weer en in de weekenden mag ze echt flink aan de bak! Ze start elke keer zonder problemen en tovert bij de meeste medeweggebruikers een glimlach op het gezicht. Ik rijd inmiddels ook iets minder voorzichtig: deze auto kan werkelijk alles aan! Ontzettend leuk ook dat klassieke Citroëns elkaar begroeten onderweg! Ik had bewust de Dyane half juni laten bezorgen om het 70-jarige jubileum van de 2CV mee te vieren eind juni. Er was die dag nog een andere Dyane aanwezig. Dat is bijzonder want er staan in Nederland nog minder dan 400 exemplaren op kenteken. Hoe prettig is het ook om met mede-eigenaren van een klassieke Citroën over hun auto te praten, en nu het virus me serieus te pakken heeft, snap ik ook echt dat mensen meerdere exemplaren aanschaffen!”

“Afgezien van een houder voor mijn smartphone (voor navigatie) heb ik verder helemaal niets aan de auto gedaan, ze mag zo blijven zoals ze is. Mijn Dyane komt sneller op gang dan ikzelf en ik heb er nog geen gekke dingen mee meegemaakt: 130 kilometer per uur is geen probleem. Ik krijg vaak op de snelweg reacties met triomferende vuisten omhoog of de bekende thumbs up. Buiten de snelweg om word ik standaard aangesproken door mensen die mij hun verhaal willen vertellen. De meerderheid zegt: ‘mijn tante had er zo één’.”

Het is altijd leuk om kinderen in de Dyane te vervoeren, ze vinden allemaal een rotonde nemen even vermakelijk als ikzelf, terwijl ik blijf roepen: ‘Ze kan niet omvallen!’. Met een open dak rijden geeft je een hele andere rijsensatie: ik schrok me wild de eerste keer dat ik onder een viaduct doorreed of een tunnel inging. Het is puur autorijden met de wind in je haren en de elementen vol in je gezicht. Op weg naar Citromobile afgelopen jaar kreeg ik de volle laag met een hagelbui: ik vond het geweldig! Ook opvallend is dat in een Dyane er ten opzichte van een moderne auto veel ontbreekt, dat vind ik juist het mooie aan rijden in zo’n auto: het is erg puur, het komt neer op jou en de auto zelf. Geen opsmuk en hulpmiddelen: lekker overzichtelijk, zoals het leven was in de tijd dat de Dyane op de markt kwam (spreekwoordelijk dan!).”

“In ieder geval is voor mij de Dyane een icoon, misschien niet zo bekend, maar dat maakt haar wat mij betreft des te leuker. Dankzij deze illustere auto is sinds juni 2018 mijn dag elke keer een feestje. En voor een verjaardagscadeau heeft ze dan nu al meer dan de verwachtingen waargemaakt. Op naar de volgende veertig jaar met de comfortabele ‘Bleu Lagune’!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Citroën Dyane 6 (1981)

Anne Lobbes


Tags: , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een nachtje doorhalen

Volgend bericht

Auburn 12 Type 161





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Een nachtje doorhalen

De Nacht van Nederland kende dit jaar een primeur voor een kampioenschapsrally: de route werd gecontroleerd via een app op je smartphone....

4 November 2019

Webdevelopment Passionate Bastards