Laatste nieuws

Citroën komt van Citroen

Reportages / 21 december 2019

Iedereen kent Citroën als een authentiek Frans automerk. Weinigen weten echter dat de oorsprong van het al honderd jaar oude merk in Nederland ligt. Oprichter André Citroën was namelijk de kleinzoon van Barend en Netje Citroen (zonder trema), uit Amsterdam.

Kalverstraat, Nieuwendijk, Jodenbreestraat, Anthoniesluis, Zwanenburgergracht, Waterlooplein. Klinkende straatnamen in Amsterdam en jaarlijks bezocht door miljoenen toeristen. Hier ligt de basis van één van ‘s werelds beroemdste automerknamen: Citroën. André Citroën, die een eeuw geleden het bedrijf oprichtte is de achterkleinzoon van Amsterdammer Jacob Limoenman en inderdaad hebben de namen Citroën en Limoenman meer dan een toevallige relatie.

Achternamen

Vanaf 1811 heeft iedere ingezetene, waar ook ter wereld, een officiële achternaam. Europa’s heerser Napoleon wilde weten hoeveel onderdanen elk veroverd land telde. Met dat doel heeft hij burgerlijke stand bedacht en heeft iedereen een achternaam gekregen. Jacob was importeur van limoenen uit Suriname en handelde op de Vlooienmarkt, nu bekend als de markt op het Waterlooplein. Voor hem lag het voor de hand om zich te vernoemen naar zijn handel zo ging hij voortaan als Jacob Limoenman door het leven. Eén van zijn tien kinderen was Roelof Limoenman die met zijn vrouw Roosje twee kinderen kreeg: Sara en Barend. Door het vroegtijdig overlijden van zijn vader belande de jonge Barend in een weeshuis, waar hij de kans kreeg om een opleiding tot goudsmid te volgen. In die tijd verloor hij zijn hart aan Netje Rooseboom, dochter van de welgestelde handelaar in gouden horloges. Zijn schoonvader was echter alleen bereid zijn dochter af te staan als Barend zijn achternaam wijzigde in het chiquer klinkende Citroen.

Trema

Barend en Netje Citroen woonden aan de Jodenbreestraat en kregen liefst veertien kinderen. Aan de Nieuwendijk opende Barend samen met zijn oudste zoon Roelof een zaak in goud en zilver, die zeer succesvol werd, ook internationaal. Zijn jongere zonen stuurde hij uit over Europa om in verscheidene branches te werk te gaan. Eén van hen is Levie Barend Citroen die naar de Poolse hoofdstad Warschau afreisde en daar is gevallen voor de charmes van zijn toekomstige echtgenote Mascha Kleinmann. Als gevolg van de economische neergang was het paar genoodzaakt uit te wijken naar Parijs. Daar stapte Levie, die zijn naam in het Frans klinkende Louis Bernard heeft laten veranderen, uiteindelijk in de diamanthandel. Op 5 februari 1878 werd in Parijs hun jongste kind geboren: André Citroen. Zijn hart lag al op jonge leeftijd bij techniek en hij was gefascineerd door het nieuwe fenomeen automobiel. Op 1 oktober 1885, toen André acht jaar was gebeurde iets kleins met grote gevolgen. Omdat de uitspraak van zijn achternaam verwarring opleverde tijdens zijn inschrijving op het Lycée Condorcet, plaatste een leraar een trema op de ‘e’ van Citroen.

Double chevron

André Citroën verliet zijn opleiding aan de Polytechnische Hogeschool als ingenieur toen hij pas 22 jaar was. Het zou nog 19 jaar duren voordat hij zijn eigen autofabriek stichte. Intussen reisde hij naar Polen. Daar ontdekte de jonge ingenieur de vondst die zijn leven zou veranderen: hij zag de werking van de tandwielen met visgraatvertanding. Die lopen soepeler, slijten nauwelijks en kunnen veel meer kracht overbrengen dan de toen gebruikelijke rechte vertanding. André kocht acuut de uitvinding en kreeg er patent op. Hij maakte er zelfs zijn bedrijfslogo van dat wereldwijd bekendheid zou krijgen als de ‘double chevron’. In 1919 richte hij zijn eigen automerk op. Het logo prijkt tot op de dag van vandaag op alle Citroëns.

Bronvermelding:

Denise Citroen, nazaat en auteur van diverse artikelen over haar beroemde familie


Tags: , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Rijden met de 912E Blitz

Volgend bericht

Britse eigenwijsheid





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Rijden met de 912E Blitz

We kennen Frank Schmidt al van zijn 964’s, de op een na laatste luchtgekoelde 911’s, die hij volledig opnieuw opbouwt...

21 December 2019

Webdevelopment Passionate Bastards