Laatste nieuws

Classic 500 Challenge blijft uitdagend

Reportages / 30 juni 2019

De Classic 500 Challenge beleefde zijn 10e editie, in twee dagen van Zwolle naar Groningen en terug. Verslaggever Fred Hak bericht over historische rally’s normaal vanuit de navigatorstoel, maar nam ditmaal plaats aan het stuur. Hieronder zijn belevenissen.

Fred Hak – Jos Jurriëns (Ford Escort 1600GT)

Een paar weken voor de start van de Classic 500 werd ik gebeld door Jos Jurriëns, die een startplaats had weten te bemachtigen. Hij zocht een bestuurder, mét een auto. Mijn BMW 2002 heb ik vorig jaar verkocht, maar mijn vaste bestuurder Herman van Oldenmark heeft naast zijn Datsun 240Z ook een Ford Escort 1600 GT in de garage staan. En die wilde hij best beschikbaar stellen. Zo stonden Jos en ik op zaterdagochtend, in de stromende regen, aan de start in Zwolle. Niet in de Expertklasse (hier heet het overigens Sterklasse), maar in de Sportklasse, want Jos navigeerde. Na het intekenen van het eerste deel van de route konden we op pad, op zoek naar de instinkers die uitzetter Martin Roosenboom ongetwijfeld had ingebracht. Hij heeft zijn eigen stijl van uitzetten, mag graag wat veranderingen aanbrengen op de kaart en houdt ervan je te verleiden een route te nemen die niet de kortste is. De route moest geconstrueerd worden via het systeem pijlen en punten, waarbij de kleur van de punt bepaalde of je de kortste, de één na kortste of een vrije route naar een punt moest nemen. We maakten een dure fout door, via een vrije route onderweg naar een punt, een controle te noteren. Dat was niet de bedoeling, stond duidelijk in het reglement. Met halverwege een koffiestop (altijd lekker!) sloten we het ochtendtraject af met zes fouten en een 21e plaats. En we hadden toch best wel wat trucs doorzien, maar niet genoeg.

Joris Jennen – Steven Halbertsma (Simca 1000 Coupé)

Inmiddels was de zon gaan schijnen en besloten we aan een opmars te beginnen. Een verlegde brug: we ontdekten hem. Niet de route tegengesteld rijden: we hadden het door. Een bijgetekend viaduct, waar in werkelijkheid een gelijkvloerse kruising was: appeltje-eitje. Je mag daar immers niet afslaan, de kaart is leidend. In het laatste deel, een stuk grensbenadering, deden we het zelfs beter dan de uitzetter: hij had een omrijding bedacht omdat je bij een wegaansluiting niet helemaal goed uitkwam en dus een stukje voorgenomen route miste. We hebben daar lang staan kijken, en meten, maar concludeerden dat het toch echt overeenkwam met de kaart. Achteraf bleek dat die omrijconstructie alleen voor de Sterklasse bedoeld was, en de aldaar geplaatste controle werd keurig geneutraliseerd. We reden foutloos in het middagtraject. Toch incasseerden we 100 strafpunten. Ik had het inmiddels zo naar mijn zin achter het stuur van de Escort, dat ik in een 30 km/h zone net iets boven de 40 had gereden. En laat daar nu net de lasercontrole van de organisatie staan! Ondanks die stommiteit stonden we eind van dag 1 al op de 11e plaats.

Jan Peter Zijl – Yolanda Zijl (Porsche 911)

Vanuit Haren zakten we op dag 2 weer af naar het zuiden. De wegen door Friesland waren een dag eerder al mooi, de Drentse weggetjes van de tweede dag nog aantrekkelijker. Met opnieuw pijlen en punten en een traject ingetekende (deels blinde) lijn bereikten we de koffiestop, 20 minuten tijd voor koffie met gebak en om het volgende traject in te tekenen. Via een industrieterrein dat er heel anders bij lag dan de kaart aangaf gingen we op zoek naar het eerste punt. We hebben alle mogelijkheden uitgepluisd, maar er stond geen controle. Verwarring stichten, Martin houdt ervan. En als je te lang zocht, haalde je de start van de kort daarop volgende regelmatigheidsproef niet. Wij wel, dank zij het vermogen van het Escortje, zij het op het nippertje. We gingen weer lekker in sectie 3, en noteerden opnieuw nul fouten. Op driekwart van de wedstrijd waren we inmiddels opgeklommen tot plaats 4!

Joost Chermin – Marleen van Gent (Alfa Romeo Giulietta Sprint)

Ook in het laatste traject moest je voortdurend alert zijn; Roosenbooms arsenaal aan “op het verkeerde been zetten” was nog niet op. Zo is het bijvoorbeeld gebruikelijk een cirkel op de kaart te plaatsen bij een situatie waar de werkelijkheid niet helemaal overeenkomt met de kaart, omdat de uitzetter niet wil dat je daar moeilijk doet. Maar als zo’n cirkel niet op de kortste route staat, moet je daar helemaal niet komen! Dan is het een lokcirkel. En bij de overgang van de één na laatste naar de laatste kaart stond keurig een “A”. Maar nergens in het reglement stond, dat je per se langs die A moest construeren. Nu dus ook niet, want er was een kortere route. Tenslotte moest je ook nog zien dat pijl 10 op de voorlaatste kaart dezelfde was als pijl 11 op de laatste kaart; even een rondje rijden dus.
Met 1 fout in het laatste traject bleven we net hangen op plaats 4, op minder dan 100 strafpunten van de nummer 1. Maar we hebben genoten van de prima in elkaar zittende rally, de uitstekende verzorging, én de Escort! En met Team SLS pakten we ook nog de teamprijs!

Tekst Fred Hak | Foto’s Koen Wolters

Cees van den Heuvel – Wilma van den Heuvel (Opel Manta A)

UITSLAG
Sterklasse
1. Wim Broens – Thijs de Beus (Jaguar XK140) – 569 strafpunten
2. Jacqueline Zuiderwijk – Jürgen Donders (Alfa Romeo 2000 GTV) – 646
3. Wytze van Leuveren – Rutger Kwant (Alfa Romeo GT 1300 Junior) – 716

Sportklasse
1. Wil Legerstee – Jan Legerstee (MGB) – 753 strafpunten
2. Simon van Hoeve – Suzan van Hoeve (Volvo Amazon) – 802
3. Robert van der Meijden – Jeroen Sertons (Mercedes-Benz 300 SE) – 814

Tourklasse
1. Jetze Mellema – Toon Hollanders (VW Porsche 914) – 1049 strafpunten
2. Sjako Griffioen – Suzy Doerahman (Alfa Romeo GTV) – 1310
3. Wim Krosenbrink – Naomi Krosenbrink (Fiat 850 Coupé) – 1329


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Double Twelve: bulderen op Brooklands

Volgend bericht

De Tomaso is terug, en hoe...




Uitgelicht

Double Twelve: bulderen op Brooklands

Martin Philippo kwam tijdens zijn vakantie langs het Brooklands circuit in Surrey. Met tekst en beeld vertelt hij over een typisch...

26 June 2019

Webdevelopment Passionate Bastards