Laatste nieuws

Classic Copper Chevrolet Camaro RS

Octane Auto's / 18 december 2020

Toen Brian McCarson uit Arizona begin dit jaar de restauratie van zijn prachtige rode BMW 2002 ‘Roundie’ voltooide, was hij ook bezig met zijn unieke Chevrolet Camaro V8 Rally Sport uit 1970. Ook die is nu af.

De Chevrolet Camaro is een populaire Amerikaanse sportwagen die in 1966 als eerste generatie is geïntroduceerd, als antwoord op de succesvolle Ford Mustang. Tot op de dag van vandaag zijn de Mustang, Camaro en de Dodge Charger elkaars rivalen. De Camaro deelde veel onderdelen met het zusje uit de stal van GM, de Pontiac Firebird. De tweede generatie kwam in 1970 op de markt en is tot 1982 in productie gebleven. Met de Rally Sport (RS) en de high-performance Super Sport (SS) en een combinatie van beide pakketten RS/SS werd de Camaro liefhebber extra luxe, performance en status geboden.

“Dit is een Camaro van de tweede generatie, ontworpen om meer te lijken op een slanke, rondvormige Ferrari dan op een typisch hoekige Amerikaanse muscle car van die tijd. Deze serie kwam in 1970 op de markt en de productieperiode is  beperkt gebleven tot slechts een half jaar vanwege productieproblemen, waarna aanpassingen zijn gevolgd. Het was moeilijk gebleken om de complexe rondingen in het plaatwerk goed te stampen en in vorm te krijgen. Daarmee is dit een zeldzame auto geworden en de Rally Sport uitvoering was met de open grille en gedeelde bumper helemaal een uitzondering. De originele kleur van de lak heet ‘Classic Copper (67)’ en de auto is af fabriek geleverd met airconditioning en luxe stoelen. Zonder op te willen scheppen denk ik dat dit nu een unieke auto is; een  350 cubic inch (5,7 liter) V8 Rally Sport Camaro van 1970, in museumkwaliteit.”

“De restauratie van deze auto heeft uiteindelijk vijf jaar in beslag genomen, de auto is helemaal, tot op de laatste bout en moer, uit elkaar gehaald. Na het stralen van het chassis en de plaatdelen en het nodige laswerk hebben we veel tijd gespendeerd aan het perfect pas maken van de carrosserie; alle naden en gaten moesten perfect zijn omdat we geen vulmateriaal wilden gebruiken. De hele koets is voorzien van een roestwerende primer en opnieuw gespoten. Dit hebben we kunnen doen aan de hand van een voorbeeld van een in de fabriek gemaakte plaat in de originele kleur; twee lagen metalliek lak, gevolgd door vier lagen blanke lak en vervolgens is er net zo lang handmatig gepolijst tot we een afwerking hadden die mooi ‘nat’ glanst en glinstert in het zonlicht. Dit vakwerk is uitgevoerd door een van de beste autolak- en carrosseriewerkplaatsen in de VS, Southwest Collision in Tempe, Arizona.”

“De Chevy is helemaal origineel; de nummers van de carrosserie en motor (510270) komen overeen met die van de transmissie en achteras. Alles is herbouwd volgens de fabrieksspecificaties. De motor levert een lekker vermogen van 300 pk en je wordt echt in je stoel geduwd terwijl je oren genieten van die prachtige, diepe grom van de V8. Mijn Camaro is standaard geleverd met stuurbekrachtiging, bekrachtigde schijfremmen, extra luxe stoelen in ivoorkleurig leder, ‘Z87 deluxe’ interieurpakket, ‘Z22 rally sport’ pakket met gedeelde bumper, radio, verborgen voorruitantenne, optionele hoefijzer-versnellingspook, geluiddempend materiaal onder de tapijten en meer.”

“Dit wordt bevestigd op het originele specificatieblad dat op de brandstoftank is geplakt, volgens een vaste procedure van GM die ons tijdens de restauratie veel informatie heeft opgeleverd. De Camaro is gebouwd in de Van Nuys fabriek van General Motors in Californië en in februari 1970 nieuw verkocht aan de eerste eigenaar, ook in Californië. Het originele kenteken is nog steeds in bezit. Sindsdien is de auto twee keer van eigenaar gewisseld en nu na vijf jaar klaar voor hernieuwd gebruik.”

“De enige wijzigingen die we hebben doorgevoerd zijn een Edelbrock inlaatspruitstuk en een Edelbrock 4-weg carburateur met elektrische choke, zodat starten in alle weersomstandigheden eenvoudig blijft. De originele componenten zijn terug te plaatsen. Het is nu een droom van een auto, waarmee inmiddels de nodige kilometers gemaakt zijn. De Camaro trekt veel bekijks en opgestoken duimen, dat bevestigt voor mij dat het een prachtig tijdloos ontwerp is dat nu  tot nieuw leven is gebracht. De versies die op deze volgden zijn in mijn ogen wat minder, ook doordat strengere emissie-eisen het motorvermogen hebben teruggebracht. Kenners waarderen de Camaro van 1970 nog steeds het meest.”

Het verhaal over de BMW 2002 ’roundie’ van Brain leest u hier: BMW

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Chevrolet Camaro V8 Rally Sport (1970)

Brian McCarson

 

 

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een exclusieve knipoog naar het verleden

Volgend bericht

Fiats elektrische 500: om te koesteren





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een exclusieve knipoog naar het verleden

Squale lanceert in samenwerking met Amsterdam Watch Company een gelimiteerde run van 180 horloges in NOS (new old stock)...

18 December 2020