Laatste nieuws

Classic Grand Prix Assen

Nieuwsberichten / 30 augustus 2022

Een spectaculair nieuw evenement op het TT Circuit Assen: een Classic Grand Prix waar zowel legendarische raceauto’s als motorfietsen aan de start komen. Noteer 16, 17 en 18 september in je agenda.

Op het volgepakte programma staan races met Group C Endurance racers, klassieke monoposto’s en sportwagens en ook heel veel motorfietsen, waaronder een fameuze – en ook succesvolle Moto Guzzi V8. Op het supersnelle TT Circuit zal het ongetwijfeld spectaculair zijn de Group C Supercup in actie te zien.

Aan de start komen beroemde racewagens en coureurs die ooit in de 24 Uren van Le Mans reden. De snelste Groep C-auto’s haalden eind jaren ’80 op het rechte stuk van Le Mans 400 km/h, een van de hoogste snelheden ooit in de historie van de grote Franse race. Dat heeft vervolgens geleid tot de constructie van twee chicanes in het rechte eind. In de Group C Supercup starten zowel Le Mans winnende prototypes van de merken Porsche en Jaguar als ‘privateer’ auto’s van constructeurs als Gebhardt en Spice.

Liefhebbers van Americana zullen in de Colmore Youngtimer Touring Car Challenge genieten van een machtige C3 Corvette: curved lines, big engine, fast and loud. Onder de motorkap ligt een vuurspuwende L88 race V8. De Corvette debuteerde daarmee in 1968 op Le Mans en is vervolgens nog vijf keer aan de start verschenen, een record dat tot op heden nog ongebroken is. De C3, die de bijnaam The Queen heeft, zal op Assen bestuurd worden door de Amerikaanse Amanda Hennessy.

Assen is het thuis van het langst bestaande race-evenement in de historie van het FIM Motorcycle Road Race World Championship, de Dutch TT. Het zal geen verrassing zijn dat de Classic GP Assen ook wat motorfietsen betreft een pracht startveld belooft. Reken op 140 racemotoren, verdeeld over 34 merken en afkomstig uit zestien landen. Ze gaat met elkaar het gevecht aan in races voor 125, 250, 350  en 500 cc plus twee races voor klassieke Superbikes.

De organisatie kondigt een aantal ‘greatest motorbikes of all time’ aan, waaronder de Moto Guzzi V8 van 1956. Deze Otto Cilindri uit Italië verzette de bakens indertijd zodanig dat er restricties kwamen ten aanzien van het aantal cilinders voor GP-racemotoren. De watergekoelde V8 van de Moto Guzzi heeft een inhoud van 500 cm3, telt twee bovenliggende nokkenassen en heeft een aparte carburateur voor elke cilinder. Hij leverde indertijd een niet eerder vertoonde 78 pk bij 12000 toeren en haalde daarmee 280 km/h. Het heeft 20 jaar geduurd eer er weer GP-racemotoren waren die deze snelheid haalden. De Otto Cilindri start samen met motoren van andere illustere merken, zoals MV Agusta, Benelli, Honda, Norton, BMW, DKW and NSU.

Het zal veel enthousiasten verheugen de viertakt NSU Sportmax van 1955 te zien rijden. Zijn chassis, vork en draagarmen waren van plaatstaal vervaardigd en zijn bovenliggende nokkenas werd niet door een ketting, konings-as of tandwielen aangedreven maar door een speciaal, door Albert Roder ontwikkeld ‘Ultramax’ systeem. Fabrieksrijders Werner Haas is er de eerste Duitse wereldkampioen ooit mee geworden.

‘Jumping Jack’ Middelburg’s racewinnende TZ500 gaat van start samen met beroemde tweetakt racemotoren zoals Honda’s NSR 500 V-Twin productieracer van 1997 en andere ‘fietsen’ van MZ, Maico, Garelli, Aprilia, Suzuki en Harley Davidson plus ‘specials’ van Bridgestone, Seel, Condor, Rotax, Bartol, Riemanoc en König.

Kaarten zijn verkrijgbaar vanaf 15 euro voor de vrijdag tot en met 50 euro voor een driedagenpas.

www.classicgp-assen.com

 


Tags: , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

The Bavarian Breadvan

Volgend bericht

Bescheiden en ondergewaardeerd




Meer historie

The Bavarian Breadvan

De achterruit van zijn Z3 Coupé draagt een Octane-sticker vanaf de eerste dag dat Mattijs Diepraam de BMW in bezit heeft:...

26 August 2022