Laatste nieuws

Classic Mike in Zeewolde

Reportages / 14 augustus 2019

Tijdens de Nationale Oldtimerdag raakte ik in de ban van een prachtige, donkerblauwe Siata. Een ongelofelijk stijlvolle auto, met oog voor het kleinste detail gerestaureerd door Mike Kastrop, beter bekend als Classic Mike.

In zijn werkplaats in Zeewolde word ik verwelkomd door vijf jonge Classic Mike-medewerkers en daarna door Mike zelf. Buiten staat de bewuste Siata bij een Sabra, een Alpine Mille Miles en een klassieke Fiat Multipla. Er staat ook een Land Rover Defender 130 Crewcab met aanhanger. Mike licht toe: “Ik zocht een auto waarin het hele team kon meerijden, die bovendien drie ton kon trekken én waar een Euro pallet in paste. De Defender is geweldig!”

In de kleine werkplaats wordt gewerkt aan een Abarth Touring 1400, die in 1952 de Mille Miglia reed, en aan een Jensen C-V8 Mark III. De Jensen is two-tone gespoten in Princess Grey en Botticelli Blue, maar is duidelijk nog ver van af. De wanden van de werkplaats hangen vol rally borden en trofeeën.

Als rijder heeft Mike al veel gewonnen, alleen de Tulpenrally is hem tot nu toe niet gelukt.

In een stelling staan vier auto’s: een kaalgeschuurde carrosserie van nog een Alpine A106 Mille Miles, een Abarth 750 Zagato, een blauwe Alpine A310 onder een dikke laag stof en een Porsche 911 S. “Die A310 heb ik in Amersfoort in een schuur gevonden, precies zoals hij daar staat. Toen de APK in 1985 in Nederland werd ingevoerd kwam hij niet door de keuring heen. De eigenaar besloot de gebreken aan te pakken, maar dat is er nooit van gekomen. Na zijn overlijden is de auto in zijn schuur blijven staan. Een barn-find in Amersfoort!”

Mike werkt met een team van vijf jongens, die het vak willen leren. “Sommigen van hen hebben een arbeidsbeperking of een andere achterstand, maar omdat ik denk dat iedereen wel ergens goed in is als hij maar de juiste aandacht en begeleiding krijgt, kunnen ze hier trots worden op het werk dat ze afleveren.” Dat werk bestaat uit concours-winnende restauraties van de meest bijzondere auto’s. “Wij hebben ongeveer tien tot twaalf klanten die zelf heel erg betrokken zijn bij de aanpak van hun auto’s. Ze komen graag mee sleutelen en zitten hier aan tafel met de lunch. Ze zijn onderdeel van de familie. En dat wil ik ook, want klanten uit Dubai die hier voor heel veel geld een auto voor restauratie willen achterlaten, daar doe ik niet aan.”

Het planbord aan de muur hangt vol met gekleurde Post-It blaadjes, waaruit een strak systeem blijkt. “De doorlooptijd van een auto is hier ongeveer een half jaar. Dat kan omdat we altijd met zes man tegelijk aan een auto werken, wat wel bijzonder is in deze wereld.”

Aan de Jensen zijn inderdaad in alle hoeken en gaten mensen aan het werk. “Die Jensen heb ik in vrij slechte staat gevonden.” Hij laat een foto zien van een rode, afgetrapte auto op een grasveld. Met deze foto heb ik de auto aangemeld voor het concours op Paleis Soestdijk. Mooi toch dat we straks met een compleet gerestaureerd exemplaar in deze kleuren komen opdraven?”

De Jensen krijgt originele whitewall banden en de 330 pk Chrysler V8 is helemaal gereviseerd. “There is no substitute for cubic inches”, lacht Mike. Mike is van jongs af aan al met auto’s bezig. Op zijn veertiende bouwde hij zijn eigen auto. Hij studeerde Autotechniek aan de HTS, maar heeft ook een financiële master gedaan op Nijenrode, is fiscaal adviseur én hij heeft psychologie gestudeerd. “Dat laatste heb ik niet afgemaakt, hoor! Maar het heeft me wel heel veel geleerd over emotie en menselijk gedrag.”

Hij heeft succesvol een vestiging van Bosch Car Service opgericht en deze uitgebouwd tot een onderneming met twintig mensen en een omzet van ruim vier miljoen euro. Daarna besloot hij zijn hobby, het restaureren en prepareren van klassieke sportauto’s, tot zijn vak te maken. Veel mensen hadden gezien hoeveel succes zijn eigen auto’s hadden in historische rally’s en toen hij met een Siata 1100 een concours won, werd hij overstelpt met aanvragen om klassieke auto’s te restaureren. Classic Mike was geboren.

“Voor mij is het belangrijk dat een auto weer honderd procent wordt zoals hij was. Alles moet origineel zijn. Geen upgrades, geen moderne aanpassingen. Origineel! Kijk, een klassieke Fiat 1400 die in 1952 de Mille Miglia heeft gereden moet tot op het laatste boutje origineel zijn. Fiat-boutjes hebben ‘Fiat’ in de kop staan. Zie die maar eens te vinden. Ik reis heel Europa af op zoek naar onderdelen en als ik ze echt niet kan vinden, maken we ze na, hier op de 3D-printer.”

Het meedoen aan een concours is belangrijk, vindt Mike. “Onze ambitie is auto’s perfect te maken. Wij willen geen zesje, wij willen een tien! Onze klanten willen dat ook. Wat is er dan mooier voor een klant om op een concours erkenning, waardering en respect te krijgen van een vakkundige jury?”

Nu we het daar toch over hebben: Mike uit onomwonden zijn frustratie over het feit dat de Siata in Lelystad niet heeft gewonnen. “Ik snap daar niets van! Een Siata, met dit verhaal en in deze staat, verliest van een Alfa Romeo waar er veel meer van gemaakt zijn? Dat was in mijn ogen niet terecht.”

Hij wijst naar de Sabra die buiten staat, een Israëlische sportwagen. “Die Sabra won vorig jaar op Concours d’Elégance Paleis Het Loo in zijn klasse van onder meer een Maserati Sebring en een Ferrari. Dat was terecht en ook heel leuk als je weet dat ik die auto ooit voor 3000 euro heb gevonden. Dat heeft die jury toch mooi herkend!”

Hij kijkt met plezier uit naar het Concours d’Elégance op Paleis Soestdijk. “Als we het redden doen we mee met de Siata, de Multipla en ook met deze Jensen C-V8. Dan moeten we nog wel even een deadline halen, maar dat moet lukken.” Naast meedoen aan een concours is het ondersteunen van klanten tijdens historische rally’s ook een activiteit geworden. “Wij prepareren de auto en leveren die helemaal compleet af. Compleet betekent met een volle tank, alles nagelopen, twee pennen en papier in het dashboardkastje en met een houten kratje met flesjes drinken, zonnebrand en wat energierepen.

Ze kunnen zo wegrijden. In de laatste Mille Miglia hadden wij vier auto’s rijden en hebben we een vijfde onderweg nog verder geholpen. Echt heel leuk om voor echte liefhebbers te werken.”

Mike wil niet groeien, maar gaat wel een nieuwe hal bouwen. “Ik wil meer doen met de beleving rond de auto’s. Ik wil klanten meer gelegenheid geven om te sleutelen, eventueel met je vrienden erbij. We gaan workshops geven en meer auto’s opslaan. Laatst hadden we hier een middagje ‘time trials oefenen’. Je weet wel, tijdens de Mille Miglia moet je exact op tijd over een heleboel linten rijden. Wij hebben daar een klok voor ontwikkeld en met de klanten geoefend. Ze werden steeds beter! Na afloop hebben we met z’n allen aan een lange tafel in de werkplaats gezeten en lekkere hapjes gegeten die we met het team zelf hadden gemaakt. Supergezellig!”

Mike’s vrouw komt de lunch afleveren. “Ik reed in mijn Porsche 356 en zag in mijn achteruitkijkspiegel steeds een DAF 55 Marathon die ik maar niet los kon rijden. Een equipe met twee dames, waarvan er een mijn vrouw is geworden.” Voordat ze in de werkplaats aan tafel gaan, maken we een foto van de mannen rond de Jensen. Vanzelfsprekend willen ze er allemaal op, net zoals ze allemaal in Lelystad aanwezig waren bij de tentoongestelde auto’s. Het zijn namelijk hun auto’s, met trots in concoursstaat gebracht, met strak georganiseerd teamwerk.

 


Tags: , , , , , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Veel moois naar Classic Wings & Wheels

Volgend bericht

Een Jensen GT met een verhaal





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Veel moois naar Classic Wings & Wheels

Organisator Henk Janus en zijn team zijn er weer in geslaagd een mooi veld auto’s naar de luchtmachtbasis Gilze-Rijen te krijgen....

13 August 2019

Webdevelopment Passionate Bastards